Bild
Nästa artikel
Nya Volkswagen Passat kommer som hybrid. Passat GTE ska gå 50 km på el och ha en toppfart på minst 220 km/tim.
Nya Volkswagen Passat kommer som hybrid. Passat GTE ska gå 50 km på el och ha en toppfart på minst 220 km/tim.
Nya Volkswagen Passat kommer som hybrid. Passat GTE ska gå 50 km på el och ha en toppfart på minst 220 km/tim.
Nya Volkswagen Passat kommer som hybrid. Passat GTE ska gå 50 km på el och ha en toppfart på minst 220 km/tim.
Nya Volkswagen Passat kommer som hybrid. Passat GTE ska gå 50 km på el och ha en toppfart på minst 220 km/tim.
Nya Volkswagen Passat kommer som hybrid. Passat GTE ska gå 50 km på el och ha en toppfart på minst 220 km/tim.

Nya Passat som hybrid

Nyheter

Volkswagen presenterar nu tjänstebilsfavoriten Passat som hybrid. Passat GTE ska ha en räckvidd på 1 000 km och dra 2l/100 km.

Volkswagen utökar sitt hybridprogram med nya Passat GTE. Bilen blir den första sedanen från tillverkaren med hybriddrift. Passat GTE drivs av en 1,4 liters TSI-bensinmotor tillsammans med en elektrisk trefas magnetsynkronmotor.
 
I kombination ger drivkällan 218 hk/400 Nm. Elmotorn och en specialtillverkad DSG-växellåda är inhysta i samma enhet. Den sexstegade växellådans dubbelkopplings upplägg har fått en tredje koppling som möjliggör att bensinmotorn kan frikopplas så att bilen rullar fritt.
 
Räckvidden med litiumjonbatteriet fulladdat och den 50 liter stora bensintanken full är 1 000 kilometer enligt Volkswagen. Förbrukningen uppges vara 2,0 l/100 km (NEDC) vilket ger ett koldioxidutsläpp på 45g/km.  Bilen klara 50 kilometer på enbart el i ”E-mode” och i ”GTE”-läget avklaras 0-100km/tim på 8 sekunder och toppfarten är minst 220 km/tim.
 
Bilen kan även framföras i körlägena ”Hybrid” och ”Battery Charge”. Laddningen går på 4 timmar och 15 minuter om bilen är kopplad till ett vanligt 230 volts vägguttag.
 
Exteriört har bilen fått en GTE-specifik grill med en blå list som likt GTI-bilarnas röda dito ska signalera att här kommer en speciell folkvagnsmodell. LED-strålkastare är standard liksom bland annat autobromsystem för stadstrafik och parkeringsassistent.
 
Diskutera: Vad tycker dy om Volkswagen Passat GTE?

Kommentarer

#2
2014-09-29 11:25

Modellen kan vara intressant för företag som vill göra reklam för att de profilerar sig för att vara "miljövänliga", men den blir säkerligen klart dyrare att köra än en vanlig Passat, eftersom priset är högt och därför tappar den mer i andrahandsvärde, och för att underhålls kostnaderna kan bli mycket höga, kunderna har ingen aning om vad som kan gå fel i växellåda och elektronik, eftersom konstruktionen är ny och komplicerad, och där enklaste fel kan kosta tiotusentals kronor att åtgärda, där tappar man fördelen av lägre förbrukning flera gånger om....

#3
2014-09-29 11:26

Jag som tyckte det var intressant när jag såg kombin på bilden och så visar det sig att det bara är sedanen som kommer att ha hybrid lina. Synd.

#4
2014-09-29 11:51

@Havfidran: Enligt Auto Motor Sprot kommer även kombin som laddhybrid. http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140928/volkswagen-passat...

#5
2014-09-29 12:53

400,000 för en "vanlig" Passat hade varit för mkt, men 400 000 för en Passat GTE känns helt ok, speciellt när en mindre Golf GTE börjar på 370 000.

#6
2014-09-29 13:00

Mystiskt! Först anges att bilen drar 2L/100km och att räckvidden är 1000km: dvs 20L/ 1000km.
Längre ner i texten anges att bilen drar 50l/(1000-50)km dvs ca 5,3l/ 100km. Kan vi få ett förtydligande.

#7
2014-09-29 13:00

400 KSEK för en passat är för mycket oavsett vad. I slutändan handlar det om milkostnaden för ägaren. efter 10 år kan bilen knappast vara värd med än 100 KSEK, det är 300 KSEK i ägarkostnad eller 2500 i värdeminskning varje månad, förutsatt att man kör ca 1000 mil årligen, räkna med runt 50 - 60 KSEK om man kör dubbla. Det är 15 SEK milen + bränsle + service.

Själv körde jag upp splitter ny SUV 4000 Mil förra året, den kostade mig ca 14,6 SEK milen + soppa, sålde den efter 1 år, betydligt bättre ROI.

Tänk på det när ni köper er nästa el-hybridbil.

#8
2014-09-29 13:43

@glamoureus
Du belyser något som jag alltid har sagt, en majoritet kommer inte börja tänka på miljön sålänge det inte gynnar dem ekonomiskt.
Själv så hoppas jag att dessa bilar blir så vanliga att man kan få råd att köpa sig ett begagnat exemplar när dessa når marknaden, alternativt att dessa subventioneras.

#9
2014-09-29 13:47

Och hur ska det gå med växellådan, de har ju tidigare haft bekymmer och denna lådan ska ha tre kopplingar, stackars den som ska börja reparera

#10
2014-09-29 13:55

Tre kopplingar är en feature, du har redundans som aldrig förr, pajjar en koppling återstår två ;-)
Och då denna lådan bygger på DSG6 (som har mindre fel än DSG7) men ändå är en ny låda, så är det nog lite för tidigt att börja bygga upp ett drev runt att denna automatlåda skulle vara dålig.

#11
2014-09-29 13:58

Ju mer avancerat desto mer som kan krångla och vi vet ju hur tillmötesgående VW är :)

#12
2014-09-29 14:15

Fast det verkar ändå som denna drivlina testats en hel del, det har ju rullat runt ett gäng leon hybrider i ett par år i Spanien samt att övriga märken i koncernen nyttjar liknande eller samma teknik.
Tror inte VAG vågar schabbla bort detta direkt.

När det gäller hur tillmötesgående VW är så kan jag bara säga att de gånger jag haft problem så har dom hjälpt till.
Visst har det knorrats lite initialt men efter lite dialog med en bra ÅF så har jag fått fel som turbobyte och kamrem fixade kostnadsfritt även efter garantin gått ut.
Och då kör jag ändå en av "budgetmärkena" inom VW.

#13
2014-09-29 20:41

Volkswagen äger - jämfört med Toyotas AA-batteritåg á la Brio. Köp Volkswagen!

#14
2014-09-30 01:56

@ KaptenOberkommandokk, javisst, VW äger inte bara sina lokaler utan även växellådsproblem :)

#15
2014-09-30 06:30

Simon - vem refererar du till när du säger "vi vet" ? Känns snarare som "vi som inte vet"... Jag håller helt med Benny - de gånger vi haft problem med nån VAG-produkt så har det, i alla fall hittills, alltid löst sig som ett garanti- eller goodwill-åtagande. Sen tycker även jag att VAG borde stärka upp sin garanti-tid avsevärt när märken som t ex Renault klarar av att lämna 5 års garanti.

#16
2014-09-30 13:58

Ja snillrikheten är stor numera och prislappen för detta kan man hålla högt. Allt för en påstått låg förbrukning och viljan utav att kunna fortsätta i samma gamla spår som vanligt för all denna teknik blir inte billigare att laga eller underhålla.
Någon nämnde en tidsram om 10 år ifrån nu men vem vill ha en bil från årgång 2014 när årtalet stavas 2024? Tror ni på riktigt att prislappen på en sådan i så fall är 25% utav nypriset? ....Skulle inte tro det utan snarare står nog de flesta 10-åringar på skroten,alternativt reas ut för några få tusenlappar till någon stackare som inte förstår bättre.
Är det verkligen någon som tror att framtidens bilar (med början idag) kommer att hålla BÄTTRE än de bilar som skrotas ut idag?
Addera gärna för den delen allt annat som tillverkas idag och ni får något att fundera på. ( precis allt tillverkas för att inte hålla för länge...tillfälligheter eller en bra affärside? )

#17
2014-09-30 14:30

Mistro - den som tror att en 10 år gammal bil kommer att ha 25 % av nypriset kvar som "andrahandsvärde" är nog väldigt blåögd så jag håller m a o med dig. Och speciellt en bil med mycket stort "teknik-innehåll". Gissningsvis kommer enklare bilar att behålla värdet (i %) klart bättre än dyra, teknikspäckade bilar.

#18
2014-09-30 15:47

Lite OT kanske, men när det gäller bilars livslängd så tror jag faktiskt att vi kanske kommer se ett trendbrott framöver, speciellt från nya tillverkare som ser möjlighet att tjäna pengar på andra saker än att just "bara" sälja bilen (hårdvaran).
Ta t.e.x Tesla så nu bygger upp infrastruktur, det är gratis idag men framöver så kommer vi nog se att Tesla kommer börja ta betalt för detta. Och då kommer en del av vinsten komma från folk som vill ladda sina bilar.
Detsamma gäller nog service, den dagen en tillverkare räknar ut att han tjänar mer på att serva bilar än att kränga nya så kommer nog livslängden och kvalitet att öka rätt snabbt.

Ett bra exempel kan man ta från tex mobiltelefonvärlden.
Visst finns ett intresse att folk köper nya mobiltelefoner, speciellt från de tillverkare som BARA tjänar pengar på att sälja telefoner.
Men för de tillverkare som tjänar pengar på saker runtom, såsom mjukvara och andra tjänster så finns ett intresse att hålla saker vid liv länge, speciellt då man fortfarande tjänar pengar på en pryl som är 4-5 år gammal.

#19
2014-09-30 16:22

Mistro undrar vem som vill ha en bil från årgång 2014 när årtalet stavas 2024. Jag har kvar min 210:a E-Klass-kombi som jag köpte ny 2002 - trots att det är 2014 och vägmätaren visar 24 000 mil ... Men det klart, riktiga bilar vill man ha länge!

Reverend Benny tror angående bilars livslängd att vi kanske kommer att få se ett trendbrott framöver, speciellt från nya tillverkare som ser möjlighet att tjäna pengar på andra saker än att just "bara" sälja bilen (hårdvaran).
Frågan är då hur nya tillverkare (som ju inte är särskilt många) ska kunna tjäna mer pengar på "hårdvaran" än vad etablerade tillverkare gör. Faktum är att tillverkarna inte tjänar särskilt mycket på den nya bilen - det är ju redan idag så att den största kassakon är eftermarknaden, alltså service, reservdelar och tillbehör.

#20
2014-09-30 16:33

@ Kapten
Du svarar ju på din egen fråga.
Du har en bil från 2002 som du litar på fungerar och som du upplever är en kvalitetsbil.
Självklart så servar du den på en verkstad där du vet att mekanikerna kan produkten, och får betala lite mer, men tycker det är värt det.
Skulle sedan en förslitningsprodukt gå sönder, ja då köper du en orginaldel, för du vill inte tumma på kvaliteten.
Och om det är som du säger, att mestadelen av inkomsterna för ett bilföretag kommer från det som sker efter en försäljning av "hårdvaran" så är vi ju delvis redan där. DVS tillverkaren tjänar på att bygga bilar som håller.
Adderar man andra tjänster som leasing osv så tvingar man ju tillverkaren att göra bilar som håller, samma gäller ju även laddstationer och inkomst från dessa.
OM nu Tesla får ut sin teknik till andra tillverkare så kommer dom ju tjäna rätt bra pengar på att folk snabbladdar sina bilar. Och då har man ju ännu en inkomst.

#21
2014-09-30 16:56

Reverend Benny: Nej, jag servar INTE bilen verkstad då jag INTE litar på att mekanikerna kan produkten. Efter det att maskinskadeförsäkringen har gått ut sköter jag all service själv.
Nej, jag köper sällan eller aldrig en "originaldel" - i Mercedesens fall för att ingen del ännu har gått sönder, och generellt för att jag inte har gått på det manipulativa med "original" - dock undviker jag Biltema.

#22
2014-09-30 17:08

Som Kapten (Hej förresten .. kul att se dej igen :-)) .. servar jag min bil själv .. köper slit-delar från de ställen där delarna tillverkas .. vilket inte är varken Biltema eller återförsäljaren.
Internet är fantastisk ..Naturligtvis är det inte billigt att hålla en superbil men det måste, å andra sidan inte heller vara svindyrt ..
.
Fast jag måste tillstå att jag, inte bara är imponerad utan också lyckligt lottad av tysk ingenjörskonst. Skiten går ju aldrig sönder :-)

#23
2014-09-30 17:19

Jes_, det har varit mycket annat att göra ett tag nu och faktiskt lite skönt med "semester" från sajten! Jag var i Ängelholm i somras, förresten. Tyvärr ösregnade det just den kvällen och natten.

#25
2014-09-30 20:17

;o)

#26
2014-09-30 20:30

@Uno
1,4 TSI är som det står i artikeln en bensinare. Men vem vet, det kanske kommer en diesel.

#28
2014-09-30 20:34

non nutrire uno troll

#29
2014-09-30 20:43

@Jes
Tack, missade helt detta.....har inte varit med sålänge så har svårt att skilja dom alla åt.

#30
2014-10-01 12:54

Förstår hur du menar "Kaptenen" men jag menar att bilarna som tillverkas idag INTE kommer att hålla lika länge som tidigare. Det finns en anledning till att man kan få en MB E-klass från 2002 för drygt 20.000kr och den är INTE att bilen aldrig går i sönder för i så fall hade inte priset varit så lågt. Men,..den som kan mecka själv och inte gråter om rep. ett år överstiger bilens värde har ju mycket att vinna på att köpa en äldre lyxbil.
Den andra faktorn i det hela är ju VI själva som hela tiden vill ha nytt och detta är ju än mer tydligt i teknikbranschen. Även om en "ifön" i teorin kan hålla några år så vill vi konsumenter över lag hela tiden ha det nyaste och tillverkarna gör sitt bästa för att kunna fortsätta hitta på nyheter. Att produkterna håller länge är inte längre det primära då det skulle begränsa både reservdelsförsäljningen som möjligheten till att kunna sälja nytt.
Ta en Ipad där glaset går i sönder efter ett år...hur många lagar kontra köper en ny? Betydligt fler väljer den nya eftersom att man då även får en bättre produkt. o.s.v
För att återgå till bilarna så vill förstås tillverkarna kunna tjäna maximalt ifrån båda hållen ( och därför är det så förbannat dyrt med service/reservdelar )men jag är övertygad om att det är viktigare för en tillverkare att få ut nya produkter än att bygga den bilen som kan fungera i 30 år.
Vi ser ju själva som ett litet exempel på hur Dacia säljer enklare och billigare bilar vilket långt ifrån alla uppskattar och jag tror faktiskt inte att vi hade gillat iden så mycket bättre om det t.e.x stod Volvo på bilarna istället. ( men vi är ju alla olika och själv hade jag aldrig köpt en gammal lyxbil igen )

#31
2014-10-01 13:00

Skillnaden mellan datorer/mobiltelefoner och bilar är att utvecklingen, iallafall upp tills idag, har gått mkt snabbare på mobilsidan.
Tittar man tillbaka på allt från förbrukningssiffor och roliga funktioner så har det inte hänt så mkt.

När det gäller t.e.x iphone så är ju fortfarande en gammal iphone värd pengar och det finns en marknad för den. Lite så är det ju med kvalitetsbilar, det finns en marknad för dessa men osäkerheten för vad som kan gå fel gör att många inte vågar köpa.

Om tillverkare istället fokuserat på att tex ge bilägare, även på äldre bilar förnyad garanti vid service på en märkesverkstad så hade man kunnat hålla värdet uppe på dessa bilar, och då hade det funnits en intresse från tillverkarens sida att tillverka bilar som håller.

Jag tror alla förstår att vi inte kan konsumera så mkt "hårdvara" som vi gör idag. Och framöver så måste nog tillverkare börja ta ansvar och se sig om efter alternativa inkomstkällor för att överleva.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.