Bild
Nästa artikel

Nya Hyundai Santa Fe presenterad

Nyheter

Nya Hyundai Santa Fe har nu premiärvisats på bilsalongen i New York. Bilen blir lägre, rymligare och snålare än föregångaren.

”Fluidic Sculpture” som Hyundai kallar sin nya designfilosofi känns igen från andra bilar i modellprogrammet men Santa Fes aningen kantigare formspråk heter ”Storm Edge”.

Hjulbasen är densamma som på föregångaren – 2 700 millimeter. Även om bilen blir lägre ska takhöjden fram och benutrymmet bak vara bättre, eftersom markfrigången blivit mindre och sätena anpassats. Vikten har också bantats.

Bland motoralternativen ser vi en fyrcylindrig bensinmotor på 2,4 liter, en turboladdad bensinmotor på 2,0 liter och en 3,3 liters V6. På dieselsidan finns en 2,0-litersversion och en på 2,4 liter.

Hyundai Santa Fe kommer att byggas i två versioner. I USA kommer den traditionella modellen att heta Hyundai Santa Fe Sport och börja säljas till sommaren medan en sjusitsig modell med förlängd hjulbas kallas endast Santa Fe och kommer 2013.

Till Sverige kommer den nya bilen i höst.

Diskutera: Vad tycker du om nya Hyundai Santa Fe?

Kommentarer

#1
2012-04-05 13:22

Snygg, men väldigt lik Subaru Tribeca (som snart inte tillverkas längre om jag läst rätt).
Hyundai lockar, men övertygar inte då man väl provkör. Den här skall iallafall provköras så fort som möjligt :)

#2
2012-04-05 13:26

Inte alls dum, oändligt mycket snyggare än den lite märkliga 1:a generationen. Ska jag anmärka på något så är det isf att de dragit upp midjan lite väl högt efter C-stolpen så det knappt blir någon ruta kvar.

#3
2012-04-05 14:18

Varför måste så många nya bilmodeller ha så breda bakstolpar?
AMC Gremlin har efter åratal av spott & spe äntligen fått upprättelse...

#4
2012-04-05 14:44

Prestige det blir automatiskt bredare C-stolpar när man bit för bit minskar bakrutorna för varje ny modell

#5
2012-04-05 15:11

Jag håller med, det är en fånig modetrend som jag bråkat om många gånger.
Det ska bli skönt när den försvinner och det åter kan bli lite ljus och rymd.

#6
2012-04-05 15:17

håller också med saabnisse m.fl. Det är inte bara fult med små-gluggar till bakrutor, det är korkat också... Dags att dra av en stjärna i EuroNCAP för säkerheten med dålig sikt bakåt kanske? :)

#7
2012-04-05 18:13

Santa Fe har gått från ful, ännu fulare och nu i sin tredje skepnad; fulast! Katastrofal ur alla synvinklar..

Hade lite hopp om Håndajs design efter den någorlunda stylade I40 men då kommer denna.

#8
2012-04-05 19:28

Det är bra med flera bensinmotoralternativ, men kommer det att komma någon etanolanpassad variant?

#9
2012-04-05 20:06

Inte direkt jätteful, men håller med om de där smågluggarna. Tycker att den där svepningen uppåt-bakåt är ful, och onödig.

#10
Förstikön
2012-04-06 09:53

Ännu en riskokare gjord av folk som käkar med pinnar för folk som käkar med pinnar. Inget för min familj där mina tonåringar är på väg mot tvåmetersstrecket och inte kan sitta bakom mig i baksätet när jag har rattat in förarsätet som jag vill ha det. Gissningsvis kommer jag även att slå örat i dörramen när jag försöker sätta mig i eländet trots att sätet är inställt i absolut lägsta position.

#11
2012-04-06 14:53

Vilket fult beläte, bör förbjudas som sanitär olägenhet.

#12
2012-04-07 14:41

Den liknar Toyota RAV4 som först kom ut 1997 och nu kommer som elbil men bara i USA. Här har man inte dragit upp midjan som på Hyundai Santa Fe.
http://www.spyautomotive.com/tesla-and-toyota-launched-rav4-electric-in-2012

#13
2012-04-07 14:57

Varför är det bara barn som kommenterar?

#14
2012-04-07 19:12

Helt klart kommer de som fraktar sina knähundar i hatthyllan, och prioriterar deras sidosikt, inte ha denna modell som förstaval. Annars gissar jag bilen kommer att ha ett vinnande utseende. Ute i själva verkligheten alltså. Jag håller med om att den ser lite tafflig ut på bild.

#15
2012-04-07 21:29

Trots liknande design så är det ju miltal snyggare än ix35 som måste vara det fulaste Hyundai gjort sen Accent eller nåt. Lite störig C-stolpe kanske men överlag snygg.

Tycker dock släktskapet med i30 och i40 är väl undangömt.

#16
2012-04-11 09:59

Tramset om små sidofönster baktill är ... ologiskt och direkt tramsigt!

Om man nu har barn i baksätet...
Vilket är viktigast.. Att de kan se ut jättebra eller att de är MER skyddade av plåt vid en påkörning från sidan???

Och för att vara en modern bil.. ser den hyffsad ut..
Inte alls lika gubbiga, sinnesförslöande som alla utslätade menlöst fula bilar som t.ex. huvuddelen av alla Saab, Subaru, Audi och Volvo!

Modern design prioriteras och uppskattas inom alla andra områden.. Varför inte acceptera dito även inom bilvärlden???
(Låt mej gissa! De som motsätter sig en modern design är alla förare av Skoda,Saab, Subaru, Audi och Volvo etc. (=Avundsjuka på folk med SNYGGA bilar)!?
Vilket även visar sig i att de inte förstår hur negativt det är för säkerheten i en sidokollision/rullning med en låg "midja")

{;0P

#17
2012-04-11 10:31

Den här höga midjelinjen har inget med säkerhet att göra, det är bara en idiotisk modetrend som förhoppningsvis är övergående.
Huyndai är ju inte ensamma om den, det går igen på många andra fabrikat. även den avsomnade nya 9-5.

Och när det gäller säkerhet är väl flera av de bilar du räknar upp betydligt säkrare än Hyundai?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.