Bild
Nästa artikel
Volkswagen Golf kommer för första gången som Alltrack-modell.
Volkswagen Golf kommer för första gången som Alltrack-modell.

Nya Golf kommer som Alltrack

Nyheter

För första gången ser vi Volkswagen Golf i Alltrack-version. Högre markfrigång, fyrhjulsdrift och starka dieslar utmanar kusinerna Skoda Octavia Scout och Seat Leon ST X-perience.

Tidigare i år fick koncernkusinen Seat Leon ST äventyrskostym med bland annat högre markfrigång och skärmbreddare under namnet X-perience. Nu är det så dags för vanliga Volkswagen Golf att dra på sig grovbyxorna.
 
Volkswagen Golf Alltrack skiljer sig från vanliga Golf Sportcombi till det yttre med stötfångare som ger intrycket att de tål tuffare tag, skärmbreddare i plast och så klart med Alltrack-emblemet på bagageluckan.
 
Markfrigången är som
högst 20 millimeter högre än den hos Golf Sportscombi och fyrhjulsdriften 4-Motion som levereras av svenska Haldex är standard.
 
Motorerna i Golf Alltrack
består av tre dieslar och en bensinare. Dieselmotorerna är 1,6 TDI/110 hk, 2,0 TDI/150 hk och 2,0 TDI/184 hk medan bensinmotorn Volkswagens 1,8 TSI/180 hk. Tid för lansering och pris är ännu inte kännt.
 
Diskutera:
Skoda Octavia Scout, Seat Leon ST X-perience eller Golf Alltrack, vilken väljer du?

Nya Golf kommer som Alltrack
Nya Golf kommer som Alltrack
Nya Golf kommer som Alltrack
Nya Golf kommer som Alltrack
Nya Golf kommer som Alltrack

Kommentarer

#1
2014-09-24 13:17

Kannibalism inom koncernen, kan nog bli resultatet. Annars blir nog Golf Alltrack väldigt populär med vettig prislapp.

#2
2014-09-24 13:32

Hade det inte varit lättare att bara slå ihop alla märken, och göra en stor portal där potentiella kunder kan sy ihop exakt den bilen som dom vill ha??
Det VAG gör nu är tex att tex inte erbjuda vissa en speciellt kombination DSG + haldex med 184 HK TDI i tex Leon, men det kan du däremot få i VW Golf osv. Medans Leon får en annan unik kombination som inte finns i golfen så att allt blir "unikt" för märket.

I denna "portal" skulle man tex kunna välja Seat Leon's exteriör, Golfens schackrutiga GTI stolar, Audi a3's interiör, Skoda's kluriga små lösningar samt lackerad i någon unik färg från Bentley osv.

#3
2014-09-24 14:23

Valet är enkelt: Jag väljer Golfen alla dagar i veckan!

#5
2014-09-24 15:26

Jag väljer Skoda Octavia Scout alla dagar i veckan. Betydligt snyggare. Golf Alltrack är ju vedervärdigt ful

#6
2014-09-24 15:27

Och jag gissar att om knappt ett år så kommer samma bil med bensinmotorn på 1400cc och 150hk, och det räcker för mig :) Snygg bil förresten med lite karaktär, passar mig som handsken!

#7
2014-09-24 16:12

Jag gillar inte alla påklistrade plastdelar, bilen ser så utklädd ut! Jag skulle önska att den var naknare och utstråla mer funkis, så som bara en tjugo år gammal jetta kan utstråla, och en land Rover defender

#8
2014-09-24 16:52

Ska kolla på Scouten nu i helgen, sedan vet man ju lite mer hur Alltracken kan tänkas bli.
Men en sån här kan det nog bli.(Alltrack)

#9
2014-09-24 18:20

"Dags för golf att dra på sig grovbyxorna för första gången". Vill påminna om storsäljaren Golf Country...

#10
2014-09-24 19:26

Javisst thefreddan, sedan har vi den lite mer vanliga Golf Cross som byggdes på Golf Plus. Ingen Golf för mjukare underlag har dock byggts på en Variant/Sportscombi men det blev en liten korrigering i artikeln i alla fall. Tack för era skarpa ögon, rätt ska vara rätt :)

#12
2014-09-24 21:24

Tre ??

#14
2014-09-24 22:32

"Ja skoda, seat, wv, tre märken som är ungefär samma grejor till ungefär samma priser med ungefär samma kvalitet. Alla från samma tillverkare". Huvudet på spiken leifer. Men poänglöst är det inte.
Valfrihet för kunderna är nyckelordet. Ju fler varianter på samma tema ju större är chansen att en ev. kund väljer någon av bilarna.
Till syvende o sist så väljer/köper man ju oftast EN bil och kan då i det här fallet VW-koncernen sälja en bil av vilket märke det än må vara så har de ju gjort just det....sålt en bil.
Och där har du poängen i det hela. För VW alltså.

#16
2014-09-24 23:38

Skillnaden i pris på VAGs syskonbilar är så liten att man kan bortse från den. Det bästa är att välja den som bäst svarar mot ens behov.

#17
2014-09-24 23:43

Varumärkesbyggande och marknadsmaximering enligt skolboken.

Bygg ett varumärke och produkter som står för ett första kärnvärde (VW som vi för enkelhetens skull kan säga stå för folkbil - en bil av hyfsad kvalitet till hyfsat pris). När marknadsandelen för detta märke når en viss nivå blir det allt svårare att växa eftersom man nått den rimligt enkelt övervinnbara andelen kunder inom det primära kundsegmentet. Att tillföra fler olika produkter för att under samma varumärke vända sig till olika kundsegment riskerar att göra varumärket otydligt vilket riskerar att skrämma bort det primära kundsegmentet - man vinner kanske någon men förlorar fler av de säkra kunderna.

Standardlösningen enligt skolboken;
Skapa ett andra varumärke som är tillräckligt långt ifrån för att det skall vara differentierat för konsumenten - de skall känna och säga att de har en Seat och inte att de har en VAG-bil. De skall känna att det finns ett något annorlunda kärnvärde i Seat än VW. Den är lite fräckare, sportigare.

Lägg dock produkterna så nära att man kan använda samma teknikplattform etc. för att hålla kostnaderna nere. Lägg varumärkenas kärnvärden i närheten av varandra så att konsumenterna till sekundärmärkena får känslan av att de får något som har samma kärnvärde som huvudmärket men en liten vinkling enligt deras specifika smak.

"ungefär som en VW fast lite sportigare" = Seat
"ungefär som en VW fast lite mer prisvärd" = Skoda

Audi är premiumvarianten som VAG medvetet ser till att den ligger lite tydligare från VW.
Även om A-varianterna är ganska lika VW så finns det i alla fall hela S- och RS-modellfloran som verkligen sätter Audi inom premiumsegmentet.

#18
2014-09-25 08:12

En bra utveckling, sannolikt så blir denna alltrack mer privatsåld än Passaten som går åt som smör i solsken till tjänstebilsfolket. Funderar på när sportswagon kommer med GTE uppsättningen, då kan man konkurrera med Volvo V50 plug in hybrid. Skulle man dessutom lösa 4-motion och packa allt i alltracken så lär man ju ta över Volvo´s första plats.

#19
2014-09-25 08:46

Lär bli mycket farlig för Volvo, men de har ju en V60 Cross Country på G snart så det kanske löser sig...

#20
2014-09-25 11:50

Det fanns ju en mening tidigare när VW: s tre syskonmärken hade större prisskillnader. Nu när de nästan kostar samma är det ju bara löjligt, att dom verkligen tror en spanjor kräver att det ska finnas en Seat osv...
Det är ju kontraproduktivt att vara "allt" som VW vill. Seat som ska vara sportiga och tuffare designade tappar ju när Polo kör rally och försöker göra en "Peugeot 205 GTI".
Det kommer inte att funka i framtiden! Det finns för många bilmärken. Europas bilfabriker ligger illa till när kineserna bygger bättre och bättre bilar. Frågan är hur många som kommer vara utländska bilmärken byggda där och hur många som kommer att vara egna märken.

#22
2014-09-25 14:23

För en gångs skull (!?) måste jag hålla med Leifer i mycket av vad han skrev i sitt senaste inlägg. Just Seat känns en aning tveksam eftersom den knappast fyller nåt "hål" som Skoda eller VW lämnat öppet...

#24
2014-09-25 16:32

Håller med om att Seat känns lite som det svarta fåret i VW familjen.

#25
2014-09-25 16:57

Prisskillnaderna mellan de olika VW-märkena kanske är större på andra marknader än den svenska. BoBil

#27
2014-09-25 17:19

VW är involverad i ett tiotal olika "märken" .. och jag vill nog påstå att, märker man ingen skillnad mellan dessa är man så pass okänslig att den billigaste duger utmärkt - Jag föreslår Suzuki (bilen, inte bananflugan) :-)
.
Ska inte svära på det men jag har uppfattat att Audi och Seat tillhör en grupp, VW och Skoda en annan inom VAG koncernen. Jag uppfattar också att fabrikaten har väldigt fria händer, dock med vissa gemensamma komponenter påtvingade.
Byggkvalitén skiljer dock , mer eller mindre betydligt mellan de olika.

#28
2014-09-25 17:41

Förstår inte klagomålen på alla fukt- och smutssamlande plastbitar som får bilen att rosta snabbare? Då får man ju ett skäl till att byta upp sig.
(Ironi, om någon missade det.)

Jag skulle nog helst välja denna Golf, men alternativen är mer prisvärda.

#30
2014-09-25 21:03

"syskon bilarna" skulle väl aldrig få hålla på om inte VW tjänade så mycket pengar på sina andra märken.
Porsche är väl den mest lönsamma biltillverkaren av alla t.ex.
Sen är det väl "tyvärr" så att man tjänar på att ha många bilar på marknaden. Och konstigt att de övergivit tanken med lågpris märken. Det verkade på gång 2012. Är det någon som vet om det fortfarande är på G ??

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121017/volkswagen-planer...

#31
2014-09-25 20:55

Jag nämner Suzuki för att, vad jag förstår är VW största aktieägaren leifer

#33
2014-09-26 16:11

Att Seat går plus eller minus tar jag med en nypa salt. Seat köper produktplattformen för interna licenspengar från VAG och sedan fixar de till den i enlighet med sin profilering. I Seats redovisning står det en kostnad för licensen och en kostnad för produktutveckling enligt sin egen profilering. Tydligen klarar Seat inte av att gå plus med den interna licenskostnaden inräknad. Däremot står samma påse pengar som en pluspost hos VAG, dvs den kan tas bort när vi avgör om det för VAG är lönsamt att ha Seat eller ej.

VAG har väl helt enkelt gjort bedömningen att de kan sälja fler bilar totalt sett om de har olika märken och lite olika profilering.

VAG har väl helt enkelt gjort bedömningen att merkostnaden för profilering av olika märken är lägre än den merförsäljning de skulle kunna åstadkomma endast under sitt kärnmärke VW.

Om inte VAG har för avsikt att avyttra Seat finns det heller inte någon anledning att redovisa fina resultat för Seat. Då ser det bättre ut att kärnmärkena visar fina siffror.

#35
2014-09-26 17:35

Jag tror faktiskt att de lärde sig läxan när de försökte sälja den gamla A4:an som Exeo. Dagens Seat tycker jag nog står för en egen identitet i tillräckligt stor utsträckning för att det inte skall kännas som badge engineering.

#37
2014-09-26 21:02

Tja .. Lexus och Toyota är ju i grunden samma bil .. Fast med olika materialval och utrustning ..
Fast de kostar ganska mer olika .. ;-)

#39
2014-09-26 22:16

Din tro leifer .. är din tro.
Jag tror koncernerna fungerar olika.
Jag är nog lite mer öppen än du .. liksom :-)

#41
2014-09-26 23:06

Tja leifer .. Riktigt vart du vill komma vet jag inte helt säkert .. (redigerat/Hackenbush)

#44
2014-09-27 10:29

Intressant åsikt, den där om att VAG har problem med profileringen. Jag hade för mig att VAG är på väg att gå om Toyota när det gäller försäljning. Inte illa då man samtidigt måste betänka att man har problem med profileringen;-)

#45
2014-09-27 10:38

Profileringen är bra hos VW, visst man har mycket komponenter som är lika i de olika bilmodellerna men att säga att alla bilmodellerna är samma i slutändan visar bara på hur lite man vet om de olika bilmodellerna. De har alla olika egenskaper och körkänsla och man väljer bilmodell efter det märket man gillar och har den körkänsla man föredrar och detta innebär att med VW:s flora av modeller så finns det alltid någon bil som passar en bilköpare liksom jag också tror att det är samma sak med Toyotas flora av bilmodeller. VW är nog den enda bilfabrikanten som kan ta sig förbi Toyota i försäljning och jag tror att de kommer att göra det också.

#47
2014-09-27 12:49

De som har mest *problem* med eventuell profilering av VW.s produkter är de som inte äger någon, vi som äger någon av märkena har inga problem med det. Vi vet vad vi vill ha och köper det!
Och som försäljningssiffrorna visar så har fler och fler inte några profileringsproblem.

#48
2014-09-27 12:57

Denna är ju klockren. Vem f_n vill bli sedd i en Skoda?

#49
2014-09-27 16:38

leifer,
Som kommentar till din kommentar att Toyota med mitt resonemang borde skapa fler märken - nej det har jag aldrig sagt och det tycker jag inte de skall göra.

Teorierna för marknadsoptimering med differentiering av varumärken är (såsom jag nämnt tidigare) aktuell om man har en stor marknadsandel som man svårligen får till att växa.

VW säljer 1 500 000 bilar i Europa (inte VAG utan VW).
Opel är det näst största varumärket med 800 000
Det finns Renault, Peugeot, Citroen, BMW, etc. som ligger som på ett pärlband därefter.
Toyota säljer 500 000 bilar i Europa.

VW har en marknadsandel som är markant mycket högre än något annat bilmärke i Europa - därför är det VW som idag är det företag som har mest att tjäna på en sådan varumärkesdifferentiering.

Man kan också studera siffrorna för hur stora de andra varumärkena är - det verkar finnas en gräns någonstans vid ca 500 000-700 000 bilar per år som verkar vara svår att överstiga om man har en "normal" modellflora - dvs det finns empiriskt stöd för att den gräns när det börjar bli svårare att attrahera fler kunder med modellbreddning utan att samtidigt riskera att varumärket blir diffust ligger i denna storleksordning.

VW har lyckats med en årsförsäljning som ligger på gott och väl det dubbla av detta svårligen överstigbara värdet.

Det är helt naturligt att VAG för att lyckas sälja än mer bör utnyttja varumärkesdifferentiering. Vilket de också gör med goda resultat.

#51
2014-09-27 18:36

Vi är många som inte uppfattar det som du skriver om leifer. Vi ser en hel del skillnader mellan modellerna men dessa skillnader märker man nog endast om man ägt eller provkört modellerna. Att bara titta på pappret säger inte så mycket.

#52
2014-09-27 18:43

Det har varit mycket personpåhopp här och ber jag er att sluta med det. Håll er till ämnet och inte till sandlådefasoner.

#53
2014-09-27 19:02

Var iväg o tittade på nya Octavia Scout idag, fin bil(såklart) men nog lite för stor för mig.
Väntar in Golf Alltrack då jag tror den passar bättre.
Fick inte tillfälle att provköra då försäljaren bara fått en av två beställda bilar. Tufft läge när man inte hinner med att tillverka ;-)
Men det kanske är en följd av att märkena är för lika....eller? :-)

Ett förtydligande: Scouten är inte för stor för mig men för mitt garage.. :-)

#54
2014-09-27 19:23

leifer skrev: " Så jag tycker att både Seat och Skoda skulle läggas ner alt att man gör en tydligare profilering av märkena."

leifer tar ju priset; här ska det krävas att Skoda och Seat skall profileras tydligare. Om man inte gör det, så skall märkena läggas ner. Nu är vi ju normala bilköpare av en annan åsikt och det känns ju ganska tryggt.

leifer har identifierat ett "problem" som inte finns. Men nu kommer jag att bli skriven på näsan att det visst finns ett problem med VAG och dess profilering. leifer har nämligen ett problem med detta: så med denna sanning så har resten av mänskligheten samma problem;-)

#57
2014-09-27 19:39

leifer klassar mig som icke normal. Är det ett personpåhopp? "Audi A5 SB, äh det är flera som ser problemet och höll med i min poäng, även då högst normala bilköpare, även om du inte ingår själv där."

Kan man få det där påhoppet raderat?

Sen skriver han: "Sen är det stort av dig att tala för mänskligheten och att dom älskar VAGs märkesstrategi, LOL."

Ännu en gång tillskriver du mig uttalanden som inte är sanna. Skitstövel.

#58
2014-09-27 19:42

leifer jag lägger ingen värdering i vem som hoppar på vem, jag redigerar eller raderar allt som inte har med artikeln att göra och som mer är som personpåhopp.
Att försvara sig med ytterligare personpåhopp är inget bra sätt. Upprepade personpåhopp eller kränkningar leder bara till kontoavstängning. Håll er för goda för att svara med samma mynt för det blir bara värre. Ignorera de som inte kan diskutera utan att försöka kränka, ingen vinner en diskussion med kränkning eftersom det är bara ett sätt att fortsätta när man inte har bra argument.

leifer tycker att Skoda skulle läggas ner?? Lägga ner ett bilföretag som snart säljer 1 miljon bilar om året?
Skulle vara ganska märkligt.

För övrigt tycker jag att Vib borde låsa denna artikeln nu för vi tycks inte komma längre.
Det framgår klart att de som hatar Vag bilmodeller fortfarande hatar dem och att de som gillar vag-bilar fortfarande kommer att köpa dem alltså Status Quo.

#61
2014-09-27 19:58

leifer, du får blockera så många du vill, det lägger jag mig inte i. Jag sade att jag aldrig kommer att blockera någon eftersom jag tyckte att det var dumt men du kanske missuppfattade det.
Rent allmänt är det ingen idè att blockera någon då man i alla fall kan läsa alla inlägg om man inte loggar in på sidan.

Jag kommer att redigera eller radera dumheter så länge jag är moderator oavsett vem som skriver dem och det borde de andra moderatorerna också göra men jag ser detta sällan från dem och det kan ha att göra med att man anses som obekväm då kanske men detta tar jag eftersom detta är mitt jobb som jag accepterat utan någon betalning. (jag kanske är online oftare i.o.f.s.)
Jag skriver alltid min signatur när jag modererar något däremot anser jag inte att jag behöver förklara varför jag tar bort personpåhopp.
Nog om detta nu, återgå till ämnet.

#62
2014-09-27 20:24

Att Seat har haft/har problem med lönsamheten beror ju till stor del på för låg efterfrågan.
Det finns fler märken som har det.
VW centralt har valt att stå bakom Seat för märkets fortlevnad.
Skoda går som tåget(inte SJ då :-)...) och vad jag förstår är vääääldigt långt ifrån nedläggning.
Konstigt att man ens för det på tal.....
Men VW.s framgångar är ett horn i sidan på många det har vi ju sett här i spalterna.
Man försöker förklara det med att folk är dumma etc.
Att VW-koncernen snart har tre bilar i denna *klass* visar ju på en enorm bredd och kraft i utbudet.
Valfriheten för oss kunder är ju enorm.
Och nej...man behöver inte bli vilsen i sitt val, man gör ett val och tänker inte på hur lika eller olika en VW, Audi, Skoda eller Seat är. Åtminstone inte jag.
Men för Toyotaägare kan det enorma utbudet verka skrämmande, det kan vi kanske förstå :-)

#63
2014-09-27 20:28

leifer,
Det var ju roligt du tyckte jag var ett levande uppslagsverk :-)
Jag försöker basera mina inlägg på fakta så då blir det nog så.

Jag kan hålla med dig att det som VAG gör kanske inte alltid kommer konsumenten till glädje.

Men med tanke på att VAG går ruskigt bra så tror jag nog att deras agerande enligt skolboken i företagsekonomi är mer korrekt än att de skulle följa ditt förslag och lägga ned Seat och Skoda eller göra dem mer särskiljande. I det första fallet förlorar de kunder - inte alla från Seat och Skoda kommer välja VW utan VAG kommer tappa många kunder. I det andra fallet kommer de dra på sig onödiga kostnader.

#65
2014-09-27 22:40

"eller bli lika bra som ex Toyota"
Som i ett knäckt nötskal ..

#66
2014-09-28 09:37

leifer, vad du inte tycks inse är att hur bra en Toyota än är så föredrar många Vag:s bilsortiment i alla fall. Det är känslan man föredrar.

#68
2014-09-28 10:22

ok leifer då har jag missuppfattat dig, sorry.

#69
2014-09-28 10:33

Min egen erfarenhet av hållbarhet med Vw och Skoda och Audi är mycket bra, har ägt några stycken och aldrig haft problem.
Så jag kan inte hålla med dig leifer.

#70
2014-09-28 10:43

Jes.

Martin Winterkorn har som mål att nå Toyotas kvalitet, har han uttalat. Något jag hänvisat till i en artikel på AMS flera ggr tidigare när debatterna varit heta tidigare, tyvärr finns inte denna artikel kvar längre. Tyvärr lyssnade du inte på det då heller.............."som i ett knäckt nötskal".......;o)

Men det finns många andra intressanta artiklar om VW och Martin Winterkorn om man googlar som är intressanta att läsa. Helt klart har karln hårda nypor och vet vad han vill med VW koncernen. Men det är bara det att Toyota vet också mycket väl vad man vill........konkurrensen är stenhård.

http://www.forbes.com/sites/joannmuller/2013/04/17/volkswagens-mission-t...

#73
2014-09-28 12:07

Vad japanska biltillverkare kunde bli bättre på är rostskydd där de ofta får underkänt i tester.
Alla biltillverkare kan säkert bättra något och det gör de också förhoppningsvis
Tänker då även på Vw motor 1.4 TSI som haft problem med kamkedjan och den berömda DSG-lådan.
Vw har ju tagit fram den nya underhållsfria kamremmen som skall hålla 30.000 mil. Skall bli intressant att se hur bra denna håller.

#74
2014-09-28 12:13

Det du skrivit där leifer kan jag definitivt hålla med om. När jag köpte min Rapid tittade jag också på en Octavia med den berömda 1.4 TSI motorn. Det blev Rapiden för jag ville inte chansa med den motorn Octavian hade.

#75
2014-09-28 14:15

Sedan får ni inte glömma Hyundai/Kia som Toyota själva betraktar som det största hotet på sikt. Men nu är vi långt ifrån nya Golf Alltrack.........

Här är ytterligare en länk om VWs och Martin Winterkorns ambitioner.

http://www.thetruthaboutcars.com/2010/02/volkswagen%E2%80%99s-strategy-2...

#77
2014-09-29 13:59

Leifer.

Självklart är det så. Det är därför Martin Winterkorn VW när han tillträdde hade som mål att nå Toyotas kvalitet, för att slå Toyota på deras egen bana så att säga. Når man inte upp till Toyotas kvalitet, ja då kommer heller inte de som kört Toyota tidigare att byta märke. Sedan så är det ju så att VW som enskilt märke inte kommer att slå Toyotas försäljningssiffror för just märket Toyota, det är det inget annat märke som gör och gjort under många år tex GM heller. Villkoret för att nå upp till Toyotas försäljningssiffror är att man får räkna med alla märken som man under åren köpt upp till VW group, alltså alla märken man äger.

Att sedan VW haft problem med flera märken som tex Seat och ev andra märken i koncernen är ingen hemlighet om man återigen googlar så finns det artiklar som beskriver det.

#78
2014-10-01 20:04

Shogun skrev: "Självklart är det så. Det är därför Martin Winterkorn VW när han tillträdde hade som mål att nå Toyotas kvalitet, för att slå Toyota på deras egen bana så att säga. Når man inte upp till Toyotas kvalitet, ja då kommer heller inte de som kört Toyota tidigare att byta märke."

Jag har nu svårt att se att VW:s eventuella framgång beror på huruvida Toyotaägarna skulle byta till VW. Det måste väl vara en tankevurpa av det grövre slaget? Mig veterligen finns det fler bilmärken än Toyota att ta marknadsandelar från. De som kör Toyota kommer att fortsätta med det - lyckliga i sin tro;-)

#79
2014-10-02 17:06

Audi.

Slår man Toyota i kvalitet så slår man alla andra också resonerar nog Winterkorn..........får man Toyotaköpare, så får man också alla andra lättare........så svårt var det att räkna ut det.......;o)

Och hade du läst länkarna jag lagt in tidigare så hade du nog förstått vad som avsågs, kvalitet avser mycket. Men vi provar igen om du är läskunnig. Tur att Winterkorn är mer insatt i vilka man måste slå och som är måttstocken vad gäller kvalitet i mycket om man vill bli bäst. Synd att inte du förstår det Audi, det är du för mycket märkesfreak till.........;o)
http://www.thetruthaboutcars.com/2010/02/volkswagen%E2%80%99s-strategy-2...

Vi önskar ju VW lycka till...........i sina drömmar(storhetsvansinnet sitter i sedan skaparen av märket) ;o)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.