Bild
Nästa artikel
Nya Ford Mustang ska bli mindre

Nya Ford Mustang ska bli mindre

Illustration

Nästa vår fyller Mustang 50. Det ska firas med en helt ny generation som med mindre motor anpassas för Europa och Kina.

Originalet debuterade  redan 1964 och 40 år senare kom den moderna retrovarianten.

Däremellan har Ford Mustang förekommit i en rad mer eller mindre lyckade varianter, varav några riktiga stolpskott.
Dit hör dock inte den nuvarande Mustangen som efterhand vunnit allt större respekt i sportvagnskretsar, speciellt sedan de extra kraftfulla GT- och Bossversionerna lanserades.

Men modellen börjar bli ålderstigen och om drygt ett år är det dags för en helt ny upplaga av Fords framgångsrika sportvagn.

Världspremiären begås på vårkanten 2014. Då har det gått 50 år sedan ur-Mustangen debuterade och som en extra hyllning på bemärkelsedagen lanseras den nya modellen på exakt samma datum, den 14 april, som originalet.

Nästa generations Mustang blir både mindre och lättare än dagens modell. Huvudorsaken till bantningen är att hålla förbrukning och utsläpp nere.

Men åtgärden har även med försäljningsstrategin att göra. Ford hoppas att den nya bilen, med sin nättare kostym, ska bli mer attraktiv såväl bland europeiska som asiatiska (läs kinesiska) kunder.

Även motormässigt går Mustang ner i storlek och basmotorn blir i fortsättningen en fyrcylindrig bensinturbo.

Diskutera: Vad tror du om den nya Mustangen?

Taggar: Nyheter, , Ford Mustang

Kommentarer

#1
2013-02-14 08:27

Nej för fanken, det blir en helt ointressant bil.
Skall man ha en tuff Mustang skall den vara stor och ha en frustande V8 med en massa hästar, det är ju därför man köper en sådan bil, man vill ha något extra.
Vill man ha en 4-cylindrig turbobil kan man lika gärna köpa en Passat eller något sånt.
Det är i alla fall min åsikt.

#2
2013-02-14 09:15

Ja Hacken, du har helt rätt.
Det man förknippar med Mustang är absolut inte en fyrcylindrig maskin. Även om det går att få samma snurr och fart på bilen med en vass fyra så kommer den aldrig att förmedla samma känsla som en grym stötstångs vinkelåtta.

#3
2013-02-14 09:50

Är nog benägen att hålla med, dagens Mustang köper man väl för att man får mycket krut för lite pengar.
Fast egentligen så finns det ingen Mustang efter 1970 som lockar mig i alla fall...

#4
2013-02-14 09:50

Instämmer med Hackenbush och saabnisse.
Min Chrysler V8 går som V4 vid lugn körning. Men det löser inte problemet med bränsleförbrukningen så mycket eftersom allt i bilen är dimensionerat för det högre vridet och det ger hög vikt. Hög vikt ger hög förbrukning och hög belastning på miljön. Högt vrid ger körglädje. Konstruerar du motorn så att vridet drar upp motorn i högre varv blir den mer effektiv (Hk) Då kan motorvolymen minskas men också bilen måste göras lättare om du är intresserad av acceleration. Men du spar dyr soppa och miljö.

#5
2013-02-14 09:56

Min Pontiac Firebird Formula 400 69:a med 6.5L V8 jag hade drack nog 2-2,5L/mil och det var värt för det är svårt att ha roligare med en bil än så.
Min högerfot var då ofta väldigt tung.

#6
2013-02-14 10:07

Nej den borde i alla fall har sexa under huven som den här tjugo år gamla sportbilen, Mustang fanns även med en sexa för den som inte hade råd med en åttacylindrig motor. Den nya Mustangen liknar GT 86 nu när man närmar sig Asiatiska bilars utseende.
http://lovelyrides.com/wp-content/uploads/2013/01/Black-Toyota-Supra-HD-Wallpaper.jpg
Jag tycker att tidigare modeller av Ford Mustang var snyggare än de senare modellerna. Som den här.
http://gomotors.net/photos/0b/c5/attached-thumbnails_5bfd4.jpg

#7
2013-02-14 10:22

Mustang med 4:a???
Det är ju lika osexigt som den hemska Mustang II från 70-talet.

Mustang, Camaro, Challenger och liknande ska ha en rejäl och välljudande V8, man köper dem ändå inte för att det är den snålaste bilen.
Och ingen turbofyra kan ersätta känslan av gränslös styrka som en stor motor ger redan från tomgång. En liten dutt på gaspedalen, så sätter man bakdäcken i rök, det är hjulafton! :-)

Både Mustang och Camaro finns med trevliga 6:or idag, men hur kul är dom? Är inte intressant för mig, och ännu mindre med en 4:a.

#8
2013-02-14 10:34

Nä extremt mycket kraft som ändå är omöjlig att hantera i en dåligt byggd bil är viktigare för köpgruppen än något annat.
Men det skulle förvåna om bilen INTE fortfarande kommer att ha kvar ett par V8:or utav typisk Amerikansk karaktär på tillvalslistan.

#9
2013-02-14 10:56

"Men åtgärden har även med försäljningsstrategin att göra. Ford hoppas att den nya bilen, med sin nättare kostym, ska bli mer attraktiv såväl bland europeiska som asiatiska (läs kinesiska) kunder."

Haha, hur många gånger har knäppgökarna till amerikaner tänkt så här? Och hur har det gått? Dåligt, tack och lov!

#10
2013-02-14 11:45

En amerikansk sportbil har per definition varit stor bil och stor motor med härligt ljud, billigt materialval i kupén och avåkningar så fort vägen svänger...

Varför ändra ett vinnande koncept?

#11
2013-02-14 14:19

Hackenbush o Hultarn!
Ni har helt rätt!
Kolla tex vad man får ut för en "Mustang " -74:a om man skall säja en sån!!
Inga kunder finns o värde ca 10000kr
Dom riktiga 65-70 o i viss mån 71-73 ser prislappen helt annorlunda ut på.

#12
2013-02-14 14:21

Stämmer 390GT, hade jag haft kvar min Firebird 69:a (det var en cab) nu och i gott skick så kunde jag fått mellan 200.000-250.000 för den.
Såg nyligen en exakt likadan som den jag hade som såldes för 250.000

Attans också

#13
2013-02-14 15:03

Hackenbush och 390 GT:
Det roliga är ju att dessa mindre USA-bilar var ganska billiga på t.ex. 80-talet. Då skulle det vara stort och vräkigt, pony cars var liksom bara en halv jänkare...

Ska man köpa mycket USA-bil (kvadratmeter eller kilo) runt 70 års modell idag, så är Cadillac riktigt billiga. Under halva priset mot en Mustang eller Camaro.
När det gäller Mustang är är 67 fastback min favorit!

Måste få berätta om en kompis bilaffär, som borde räknas till 1900-talets sämsta:
Han hade en Shelby Mustang GT350, tror det var en 68, och bytte jämnt mot en Ford Consul, ni vet den billiga varianten av Granada i mitten av 70-talet....

#14
2013-02-14 15:10

:O :O hultarn.....det var nog den absolut sämsta bilaffär jag hört talas om.
Shelby Mustang GT350 är ju en raritet. Jag gråter nu

#15
2013-02-14 15:21

Eller hur? haha!
Jag var själv och högg på en Charger -70 RT/SE vid den tiden, men då ägaren inte alls hade samma bild av vad som är "fint skick", blev det ingen affär.
Han begärde 21.000, och jag bjöd 13.000, vilket han förstås inte nappade på.

Föga anade man då vad en sådan skulle komma att kosta idag....

Those were the days! *suck*

#16
2013-02-14 15:28

Min Firebird cab gav jag 25.000 för nybesiktigad hos en bilhandlare i slutet på 70-talet.

#17
2013-02-14 15:45

Vet inte om du såg auktionen på TV, Milton Robson sålde sin samling på 55 superfina och ovanliga muskelbilar. Vilken samling! T.ex. 3 GTO Judge!

Ser denna bekant ut? Du sa 400 cu in?
http://www.rmauctions.com/lots/lot.cfm?lot_id=567745

Se här:
http://www.rmauctions.com/results/result.cfm?feature=No&category=Cars&salecode=MR10&sort=lot&view=list&currency=&toYear=&fromYear=&make=&lot=

Lite off topic, men.. ändå.

#18
2013-02-14 15:48

Jo hultarn jag tror det var den auktionen jag såg på TV, någon av discoverykanalerna var det, vilka fantastiska bilar och bra priser med.
Tittar ofta på Wayne -Carini i programmet "Chase cars" där han köper upp gamla rariteter och renoverar och sen säljer på auktion. Otroligt underhållande.

Ja hultarn, exakt en sådan Firebird cab 400cu hade jag fast röd med vit skinn/galonklädsel.
Lacken var från början blå med stripes men lacken var lite sliten så jag lackade om bilen i röd färg med ett bra lager klarlack
Det står fel i texten på din länk för enligt registreringsbeviset jag hade så var motorn på 375hk.
ca 286kw men det kan ha varit skillnad på modellerna för min hette Pontiac Firebird Formula 400 som modell.
Det stod Formula 400 på sidan på scoopen på min där det på bilen i länken endast står 400.

#19
2013-02-14 16:36

det kanske inte framgick riktig av texten, men bilen kommer även som V8/V6:a.
Håller dock med er som tror att Ford skjuter sig själv i foten om de tror att en "nättare" (europeisk) kostym skulle räcka. Historien visar att hur "nätt" (knepig) Mustangen såg ut genom tiderna så gick den inte att sälja utanför Staterna...och ibland inte ens där!
Leif och Hackenbusch: jag tog intryck och uppdaterade min presentation! Eller som den "riktiga" Hackenbusch sa: Jag har mina principer - men om de inte passar har jag andra!

#20
2013-02-14 17:24

Trevligt Hebbe, alltid roligt att veta lite om dem man tjatar med här.

#21
2013-02-14 17:28

Ok då behåller jag min Shelby från 2011 tills jag dör ;)

#22
2013-02-14 23:04

Hackenbush jag har också haft en Firebird 400 Cab men det var en -68
blå till färgen, fick 22 lapp för den i sista halvan av 70-talet!
Mustangen är 67-68 klart snyggast o bland Camaro-69

#23
2013-02-15 04:58

Minns när den första Mustangen kom.
På den tiden var det verkligen inte vanligt med bilreklam i brevlådorna - men här slog Ford på stort.
Som tonårsgrabb visste jag inte riktigt om jag gillade den eller inte. Vit med röd klädsel var ju rätt och ett lite ovanligt men tufft utseende hade den ju, men samtidigt var man ju van vid att stötfångarna bildade bilens gräns nedåt - inte att de satt så högt upp. Men det var väl också den enda invändningen mot utseendet jag hade. Ganska snabbt gillade jag den helt och hållet.

Körkort och en bilmässa i Älvsjö.
Jag hade med tiden och ökande kunskaper utvecklat en viss aversion mot de så gammalmodigt byggda jänkarna. Järnbalksramar, trumbromsar runt om och bladfjädrar under ett schabrak till kaross vars utrymmen inte alls stod i proportion till ytan. I Europa var det väl mest lastbilar som fortfarande byggdes på det sättet.
Provsatt dock den senaste Mussen, kan ha varit tredje generationen eller nåt. Utseendet var helt klart fördärvat och bakom ratten blev det inte bättre. Kromade knappar utslängda på en höft över panelen. Rattstången var så lång att man hade ratten i bröstkorgen om man ville nå pedalerna. Plastig inredning, plastig klädsel. Långt ifrån europeisk standard.
En klar besvikelse.

Många år senare - kring -80 - äger en bekant en Mustang Boss. Trimmad och med högre bakaxelutväxling (lägre växlad om man så vill) så axade den tämligen våldsamt - rakt fram.
Vid ett tillfälle när jag kom hem i min gamla Opel så var det rena Lûtzen. Bekantingen stod och burnade hej vilt.
Jag har aldrig förstått tjusningen med att bränna gummi för flera tusenlappar och inte komma en meter, utan endast sabba luften för alla runt omkring.

Redan som 15-åring hade jag och min bästa kompis en gemensam bildröm.
En oansenlig, mellanstor bil, diskret grålackerad - men med omarbetade hjulupphängningar, förbättrade bromsar och, givetvis, en trimmad motor.
Att kunna KÖRA en bil ordentligt var vad som hägrade.
Jänkare var för dem som inte gillade att köra bil, som inte hade bil för den egna körupplevelsen, utan endast ville göra intryck på omgivningen.

Alltså är den här Mustangen tämligen ointressant för andra än dinaosaurier, trots att den ska moderniseras.

#24
2013-02-15 09:20

Roy: Fast Mustang har ju aldrig haft ram. Den (som är baserad på Falcon) och alla andra kompakta USA-bilar var självbärande, och det var ju även alla Chryslers bilar redan i slutet av 50-talet.

Trummor runtom var vanligt även på europeiska bilar vid den tiden, även om de senare förstås oftast hade mindre vikt att stoppa. Fast, det fanns skivor redan runt -55 på USA-bilar.
Däremot var det nog för de flesta mer intressant att lägga pengar på motorn än på bättre väghållning. Det var roligare med bättre ax än bättre kurvtagning.

#25
2013-02-15 09:33

Jag monterade på luftstötdämpare på min Pontiac som man kunde pumpa upp med en vanlig däckspump på macken. Gjorde man detta så förbättrades väghållningen dramatiskt detta gav bilen också lite stuk som också var ganska populärt vid den tiden.

#26
2013-02-15 12:06

Roy! Alla svensksålda Mustanger med V8 hade skivbromsar fram, dom flesta direktimporterade inte!
Har haft 2 jänkare med väghållning, en Mustang-69 o en Satellite 318-66
särskild Plyman gick att köra med kontrollerade uppställ en otroligt välbalanserad bil av nån anledning, gick att köra den som en Rally Ascona B
tex dock utan kort styrväxel.

#27
2013-02-15 13:15

Hackenbush: ja, Hi-Jackers var ju nästan obligatoriskt vid den tiden! Och breeeda bakdäck, det fetaste var väl N50 eller nåt sånt. :-)

Förresten hade jag nåt liknande Hi.Jackers även på en Granada combi, med en liten kompressorn i ena bakskärmen och en kontrollpanel vid förarplatsen.
Bra grej!

390GT: ja, hur kom det sig att de där Chryslerbilarna var så trevliga att köra? Kompisen hade en Coronet -65, väldigt snäll bil.

#28
2013-02-15 13:28

hultarn, på tal om breda däck så hade jag förstås det och det gillade inte bilprovningen och varenda gång jag skulle besiktiga Pontiacen så var de där och mätte väldigt noggrant och sade lite spydigt att de däcken säkert inte var godkända när det gäller spårvidden men det bet sig i tummer varenda gång med för det stod till och med i registreringbesviset att min däcksdimension skulle vara just den jag hade på. (de var emot jänkare på den tiden de som jobbade i besiktningshallen jag använde och fortfarande använder mig av.)
Ja just det hultarn Hi-jackers var namnet tack för påminnelsen.

#29
2013-02-15 13:59

Hackenbush: ja, SBP hade ju mycket egna och konstiga ideer. T.ex. var ju vingen på bakluckan på kompisens GTO Judge totalt livsfarlig och måste bort! Att denna vinge var originalmonterad betydde inget. (förresten var det ju lustigt att Peugeot MI16 fick ha sin vinge...)
En annan sak var de röda sidomarkeringsljusen bak (som var och varannan bil har idag).
SBP underkände många bra hjul, för ofta gick ju bilen betydligt säkrare på vägen med rejäla hjul. Så, följden blev att folk körde in med smala hjul från t.ex. Commodore istället. Har till och med sett en Charger med Amazonhjul på SBP... Ägaren hade fått underkänt på sina 5-spoke.
Breda hjul var farligt, och de belastade hjullagren.

Så, vad gjorde folk som ville ha breda hjul på sin bil och ändå få den godkänd? Kortade bakaxeln... voinie.voine

#30
2013-02-16 13:12

Dom kunde lagt i en V4a i snikmodellen så att det mullrar liiite i alla fall.

#31
2013-02-16 15:50

V4 låter inte så mycket men en rak 5:a låter ganska trevligt.

#32
2013-02-16 17:38

Som en Volvo då! :)

#33
2013-02-16 19:21

Ja eller Audi, förr i alla fall.Jag har haft en Audi med femma i. Den lät väldigt bra.

#34
2013-02-16 20:44

http://www.youtube.com/watch?v=500QQi-LyeE

Fjompigare än så så här får det helst inte låta om det ska kallas "Mustang" .. och det ska heller inte se mycket mindre vildare ut.
Mustang känner vi från bl.a "Bullit" ..
.
Själv vill jag ha en 1967 convertible V8 .. och inte i någon annan färg än röd. :o)

#35
Leif Larsson
2013-02-16 20:46

"Bullit" är en djävla bra film.

#36
2013-02-18 11:53

Finns den som miljöbil?

#37
2013-02-19 11:14

Det närmaste en Mustang kommer som miljöbil är nog ifall man väljer en i grön färg.

#38
2013-02-20 07:29

Nostalgitripparna haglar.
Men om man vaknar ur dagdrömmarna, så kan man nog konstatera att det fanns en del ganska imponerande dinosaurier - men de lever faktiskt inte längre...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.