Bild
Nästa artikel
Skoda Fabia Combi har blivit rymligare och fått en ny trecylindrig dieselmotor.
Skoda Fabia Combi har blivit rymligare och fått en ny trecylindrig dieselmotor.
Skoda Fabia Combi har blivit rymligare och fått en ny trecylindrig dieselmotor.
Skoda Fabia Combi har blivit rymligare och fått en ny trecylindrig dieselmotor.
Skoda Fabia Combi har blivit rymligare och fått en ny trecylindrig dieselmotor.
Skoda Fabia Combi har blivit rymligare och fått en ny trecylindrig dieselmotor.

Nya Fabia Combi - här är bilderna

Nyheter

Nya Fabia Combi ska lasta mest i klassen och under huven hittar vi bland annat en trecylindrig dieselmotor.

Skoda Fabia Combi ska klara av att lasta mest i klassen, något som ett framtida test nog får utvisa. Lastutrymmet har dock växt med 25 liter jämfört med föregående Fabia Combi och med baksätets ryggstöd fällda ska 1 395 liter packning rymmas i bilen. Lastgolvet är 960 millimeter brett och på längden mäter det 1 550 millimeter.
 
Den som planerar att köpa en ny Fabia när de anländer runt årsskiftet kan välja mellan tre dieselmotorer och tre bensinare. Bensinmotorerna sträcker sig från 75 till 110 hästkrafter och det handlar om maskiner med tre- till fyra cylindrar.

Det dyker även upp trecylindriga motorer på dieselsidan och där landar effekten på 75 till 105 hästkrafter. Snålaste motorn drar 3,1 l/100 km och släpper ut 82 gram koldioxid  per kilometer.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Skoda Fabia Combi?    

Kommentarer

#1
2014-10-01 08:52

Denna ser betydlig mindre pensionär ut än modellen som säljs idag, risken är väl bara att denna modell skrämmer bort dagens ägare som vill byta upp sig.
Måste säga att Skoda lyckats bra med Fabian, ser ut lite som en mini Octavia.
Får dom till interiör och funktion på infotainment system och liknande så kommer nog denna bli en storsäljare.

#2
2014-10-01 09:48

Minsta kombiklassen är satt för hårt tryck av den växande klassen av mini-SUV:ar som Peugeot 2008, Renault Captur och fler är på gång. Nu har ju denna Skoda inte så många konkurrenter längre på grund av satsningen på mini-SUV:ar... men Renault Clio SportTourer och Dacia Logan MCV finns ju kvar, och nog lär Logan MCV vara rymligare... Den tillhör en större klass storleksmässigt, men prismässigt så tillhör den minsta kombiklassen.

#3
2014-10-01 10:18

Ser ut som en mini-Passat, designen snygg men lite tråkig, så kommer säkert att gå hem hos många.

#4
2014-10-01 10:39

Raphael, anseendet för Dacia hos gemene man är väl ungefär där Skoda låg för tjugo år sedan.
Den här Fabian kommer absolut att sälja om den bara inte väsnas för mycket.

#5
2014-10-01 10:58

Saabnisse, jag är inte lika säker som du på att denna Fabia kommer att sälja - och anledningen handlar inte så mycket om Skoda i sig som biltypen, en kombi minsta klassen. Det finns ju en anledning till att Peugeot valde att göra en 2008 istället för en 208 SW, och Renault tog fram en Captur - om än att de helgarderade sig med Clio SportTourer. Och strömmen av nya alternativ i klassen minisuv är stadigt växande - Ford Eccosport, Honda HR-V med flera. Fiat 500 X visas upp på Parissalongen. Volkswagen arbetar också på minisuvar och vi kan nog räkna med både Seat och Skoda-varianter, och Skodas kommande minisuv kommer konkurrera med Fabia combi... Minisuv:arna tar marknadsandelar från minikombis. 2008 och Captur är storsäljare i Europa, verkliga succéer. Fler tillverkare vill vara med om kakan och biltypen ökar i marknadsandelar.

Nya Fabia Combi kan säkert attrahera sina tidigare kunder, men jag tror inte att det kommer så många nya, så min prognos är att modellen kommer att sälja sämre än den tidigare modellen - just på grund av förändringarna på marknaden. Suvar är det som gäller.

Dacia Logan MCV har en annan sits, för den är en större bil och kombis i den lilla mellanklassen är fortfarande väldigt populära och är inte lika utmanade av suv:ar som kombis i minsta klassen nu är. Mindre bilar har framförallt två kundkategorier - pensionärer och unga vuxna. Minisuvar säljer bra därför att ungdomarna uppskattar dem. Kombis i lilla och stora mellanklassen vänder sig mer mot familjer och är vanliga som tjänstebilar. Logan kvalar in som ett lågprisalternativ till dessa.

#6
2014-10-01 11:13

Vad jag har kunnat läsa mig till så bygger denna nya Fabia generation på nuvarande småbilsplattform från VW, dvs den dagens Polo och Seat bygger på.
Fördelar med detta borde ju vara att mkt är beprövat, men även nackdelar att en del ny teknik såsom el-hybrid sannolikt inte kommer dyka upp.
Men Skodas ingenjörer verkar vara rätt kreativa, så det ska bli kul att se vilken teknik som kommer finnas som tillval, tänker då på saker som adaptiv farthållare/autobroms och liknande.

När det gäller mini-suv så har ju VW haft detta sedan 2006 med sin Cross Polo, den verkade dock inte sälja så bra i Sverige så senaste generationen tas inte ens in.
Ett av problemen med mini-suv;ar är att många köpare sannolikt inser att det dom betalar många sköna tusenlappar extra för, är en förhöjd variant med lite extra plast som redan säljs. Och då de ofta inte har 4WD och så mkt större utrymme i bagagen så väljer man den "vanliga" modellen som inte är förhöjd med extra plast.
Sen kan jag hålla med om att bilar som Captur och Cross-Polo är trevligare att se på och med sin paktering väcker mer habegär än de "vanliga" bilarna.
Frågan är om det är en trend för att folk tycker det är kul med något nytt eller om mini-suv är här för att stanna.

#7
2014-10-01 11:31

Hurraa marknadens snyggaste kombi i klassen, blir en storsäljare om de har fått ner bullernivån

#8
2014-10-01 11:47

En kombi i denna klass har ju vanligtvis ett betydligt större och ofta mera lättlastat (lägre tröskel) bagageutrymme än dessa små-SUV:ar. Så den som behöver bra bagage väljer nog hellre en liten kombi än en liten SUV. Och ju flera tillverkare som skippar detta kombi-segment - desto bättre borde det vara för de få som liksom Skoda framhärdar i att att vettiga modeller kvar i sitt sortiment. Även min första reaktion var liksom Bennys att den kändes lite som en mini-Octavia och att den blivit mindre "pensionärs-mässig". Jag ger tummen upp för denna - i vart fall innan jag sett den i verkligheten.

#9
2014-10-01 12:13

Den ser ju betydligt bättre ut än Skoda Rapid kombi iallafall. Själv tycker jag att Rapid är alldeles för kort för att den ska finnas som kombi. Måste säga att den där bilden på bagaget på nya Fabia kombi ser helt acceptabelt ut utrymmesmässigt.

#10
2014-10-01 12:29

Tror i motsats till "Raphael" att denna nya Fabia kommer att sälja långt bättre än den tidigare eftersom att den ser bättre ut. Alla vill inte ha en överprisad minisuv som i flera avseenden är opraktisk. Vet många som tidigare absolut inte ville ha en Fabia just p.g.a hur den ser ut. Detta är en bil som jag själv lätt kunde tänka mig som andrabil för varför köpa en mindre praktisk halvkombi för typ samma pengar? Det enda som stör mig på denna nya bilen är den förbannade lasttröskeln. Sådana hör inte hemma i kombibilar oavsett storlek.

#11
2014-10-01 12:44

@Mistro
Kollade lite på bilden på bagage lastat med väskor, och där ser det ut som lastgolvet är höj och sänkbart. Jag gissar att om du sätter lastgolvet på det högsta läget (kolla distanserna/hållarna vid bakstolarna) så kommer lasttröskeln på minimal, fast då på bekostnad av lastutrymme såklart.

#12
2014-10-01 13:26

VAG-kombibilarna har ju en viss tradition med dubbla golv i bagaget så jag skulle inte vara förvånad om denna också har det - vilket det också ser ut som på bilden. Jag gillar dubbla golv för då kan man gömma undan grejor man vill ha med men inte vill skylta med och som man inte heller vill ha rullande runt i bagaget.. Och som bl a Mistro säger så tror också jag att denna når ut till en bredare köpar-kategori just p g a att den är avsevärt snyggare än den förra modellen. Kunde man bara öka på till 5 års garanti så kunde detta mycket väl bli min nästa bil.
Lite mera info här - http://www.themotorreport.com.au/59950/2015-skoda-fabia-wagon-revealed
Där verifieras också att den kan fås med dubbla golv i bagaget.

#13
2014-10-01 15:00

Jo bilen har säkert "dubbla lastgolv" åtminstone som tillval och nog finns det fördelar med detta också,men dagens bilar har en ganska låg takhöjd redan ifrån början och lägger man då till en sluttande ruta samt en kanske 20cm hög tröskel så blir bagaget ganska begränsat även om den skall vara rymligast på pappret. Kanske är jag extra negativ mot trösklar eftersom att jag har hund men jag har svårt att se några egentliga fördelar även i andra sammanhang. ( bättre krocksäkerhet kanske?)
På samma vis stör jag mig på att det är så svårt för tillverkarna att få till ett plant lastgolv om man fäller bakstolarna. Inte lika ofta kanske som man behöver bilens fulla kapacitet men varför prioriteras inte alltid ett plant golv?.( vet dock inte tröskelhöjd eller funktion på baksätena på denna bilen än)

#15
2014-10-01 16:42

Pi: Åtminstone på de större Skodamodellerna så kan man öka till 4 eller 5 års garanti...det kostar ett par tusenlappar men det kanske det är värt? Så den möjligheten kommer nog på dessa också.
Jag är ganska säker på att denna modell+den vanliga Fabian blir en succé.
Ingenting talar emot det.

#16
2014-10-01 18:18

Snygg, praktisk vagn. Kommer att sälja väldigt bra är min gissning.

#17
2014-10-01 18:31

Peter - för dagens Fabia kostar 2 år till (=5 totalt) tydligen 6.200 kr - så lite mera än ett par tusenlappar blir det allt. Borde vara standard kan man tycka eftersom många konkurrenter har 5 år eller mera.

#18
2014-10-02 08:46

Ja fler borde ha bättre garantier men det är ju i alla fall bra att det är möjligt att köpa till extra garanti för de som önskar. Min syster privatleasade en Audi A3 för några år sedan och säljaren lovade att garantin skulle gälla under hela tiden. (3 år ) Dock skulle det inte vara någon risk att en Audi får några fel innan 4500 mil. Veckan innan dessa 36 månader hade gått uppstod det ett fel på bilen som visade sig bli ganska kostsamt. (nästan 10.000kr)
Inte så kul att behöva stå för detta själv på en bil som inte ens hade rullat 4000 mil så jag skulle nog själv ha valt till de extra åren för dyra fel kan inträffa på alla fabrikat. Kanske får man även tillbaka några kronor utav den extra kostnaden om man säljer bilen efter 3 år!?
Sen har väl Skoda likt Vw bara 2 års garanti eller är det ändrat? Skoda erbjuder hur som även garanti upp till 4 år vilket räcker för många som ändå brukar att byta runt denna tid och den garantin kostar bara 3500kr.

#19
2014-10-02 08:56

Snart är det svårt att skilja på om det är en Audi, Skoda eller VW om man inte tittar på prislappen...

Har tyckt att VW-gruppens design varit rätt så sober de senaste åren men nu tenderar den att bli väl anonym.

#20
2014-10-02 09:12

Mistro - Skoda har fr o m 2014 3 års garanti som standard så 2 år till innebär som jag skrev i mitt förra inlägg 5 års garanti totalt för 6.200 kr för dagens Fabia. F ö så provkörde jag en Renault Zoe igår och det gav verkligen mersmak... På min lilla tur så snittade jag strax under 1,4 kWh/mil och det är ju helt OK och bilen var riktigt trevlig att köra. Men nu slirade jag som vanligt utanför trådämnet...:)

#21
2014-10-02 10:15

Misstänkte att det var något sådant "Pi" men på hemsidan anges fortfarande 2 år och extragarantin är otydligt formulerad. ( man anger den totala garantin 4 eller 5 år istället för antalet extra år. )
Då blir ju också prisskillnaden på garantin betydligt mer logisk ;)
Angående Zoe så är jag rädd för att den kommer typ 3 år "för sent",..men sent skall ju jättarna vakna. Får nu hoppas att fler kommer med utmanare samt att priset på sikt sjunker för dessa fordon.

#22
2014-10-02 12:10

Nja Mistro - då har du nog inte kollat Garanti-avsnittet på hemsidan. Jag har länkat till detta i nån annan tråd men här kommer länken igen - http://www.skoda.se/service/garantier
Läste f ö att autobroms tydligen skall vara standard på nya Fabia och det gör ju inte anrättningen sämre.
Sen vill jag nog inte påstå att Zoe kommer alltför sent för den har fortfarande få konkurrenter och den känns definitivt inte "gammal" utan tvärtom fräsch. Jag blev faktiskt riktigt förtjust i den - och det är nog första gången när det gäller en Renault. Lite högre också än många småbilar så insteget var förhållandevis bekvämt.

#23
2014-10-02 20:50

Ni som säger att Fabia är bullrig vad jämför ni med och vilken Fabia har ni kört? jag tycker den är den tystaste småbil jag någonsin kört, tyst och rapp turbomotor som inte varvar så mycket i motorvägsfart.

#24
2014-10-03 08:52

Har missat den fliken "Pi" men såg nu att de nya villkoren gäller för alla Skodor från och med 1/1 -14.
Gammal info finns kvar på hemsidan och därav min undran. ( tredje året är en förlängd garanti med milbegränsning som skillnad )
http://www.skoda.se/SiteCollectionDocuments/Modellbroschyrer/SKODA%20Fab...
Anser att Zoe känns gammal just för att man började att prata om denna bilen för typ 5-6 år sedan och jag har sedan dess läst spaltmetrar om när bilen skall komma. Dock är bilen välkommen ändå och tanken var att jag skulle provköra den igår men tiden räckte inte. Provkörde dock en Yaris Hybrid med stora förhoppningar men blev tyvärr istället rejält besviken. Har egentligen bara en fantastisk back-kamera att nämna som plus på den bilen. :(

#25
2014-10-03 10:50

Mistro - "fantastisk backkamera på Yaris HSD" ? I den jag provkörde (när solen sken) var det i stort sett omöjligt att se nåt överhuvudtaget på displayen som satt relativt långt till höger på panelen och inte var den heller det minsta vinklad mot föraren. En helt värdelös placering - blev helt utslagen av infallande ljus. Då skulle du se backkameran på Zoe - mycket ljusstark och lätt att se.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.