Nästa artikel
Nya DS5 visas i Géneve
Nyheter

Nya DS5 visas i Géneve

Publicerad 18 februari 2015
DS ska etableras som eget märke i PSA-koncernen. Först ut med DS i stället för Citroëns märke i fronten blir nya DS5 som kommer att visas på bilsalongen i Géneve.
DS fyller 60 år i år och firar med en självständighetsförklaring. Nya DS5 markerar starten för DS som eget märke inom PSA-koncernen och ska fungera som premiummärket i koncernen. DS har varit ett eget märke sedan juni 2014, men det är först nu som en serieproducerad bil kommer med märket i fronten.

Förutom den nya logotypen i fronten så har DS5 fått  nya strålkastare, som enligt DS är designade för att se ut som juveler, och en mängd detaljuppdateringar. Meningen är att göra bilen mer igenkänningsbar och öka premiumkänslan. På insidan har designen effektiviserats, med färre knappar än tidigare och ett infotainmentsystem som kan spegla smarta telefoner.

Nya DS5 kommer att finnas i bilhallarna till sommaren, priset är ännu okänt.

Diskutera: Vad tycker du om nya DS5?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-02-18 16:01
Peter E

Jaha, nu ska vi se: Är det en DS5? eller en DS 5? Om DS är märket och modellen är 5 så är det ju DS 5 som gäller? Eller är det DS5? Modellen alltså? Heter den då DS DS5?
Ähh, skit samma, det är ju en Citroen som tappat märket ändå. :-)

#9 • Uppdaterat: 2015-02-18 16:38
Irvor

Raphael:
Frågan är har du åkt C5:a med resp. utan stålfjädring ?
I Sverige väljer över 80 % av C5-köpare gasfjädring.
Själv har jag en sådan och vet dess fördelar.
Häng t.ex. på en husvagn o jämför så förstår du vad jag menar.

#a • Uppdaterat: 2015-02-18 16:49
Raphael

Irvor, jag har kört en CX Pallas från 1980... Och ja jag har åkt och kört C5 med stålfjädring och gasfjädring. Nu är den svenska marknaden en väldigt liten marknad för Citroën. C5 säljs tyvärr i väldigt få exemplar i Sverige. Jag är fullt medveten om gasfjädringens fördelar, men kunderna i Europa föredrar ändå stålfjädrade Citroën framför gasfjädrade. Det räcker inte med att du och ett fåtal entusiaster i Sverige är beredda att betala för det, när Citroëns övriga kunder inte har samma intresse.

Det är fullt möjligt att göra mjuka och komfortabla bilar utan gasfjädring. Citroën kunde det med 2CV och de har visat att de kan det med Cactus.

Alla kommande bilar under varumärket Citroën kommer att Cactusifieras, det innebär att de kommer ha mjuk stålfjädring, mjuka och sköna säten, tyst gång, låga driftskostnader, låg förbrukning, låga utsläpp, en ren och avskalad interiör med fransk touch och lätta modeller med fokus på användbar teknik som ger trivsel. Ingen av Citroëns kommande modeller kommer klara över 200 km/h, motorerna blir små med modesta effektuttag.

Citroëns varumärke handlar om det som 2CV stod för - komfort, rymlighet och låga kostnader.

DS blir lyxmärket med större motorer, fler hästkrafter, mer prestanda, mer lyx och en utsökt känsla och ett högre pris - för andra köpare.