Nästa artikel
Nya Citroën C3 – Vi Bilägares illustratör skissar bilen
Illustration

Nya Citroën C3 – Vi Bilägares illustratör skissar bilen

Publicerad 31 oktober 2013 (uppdaterad 31 oktober 2013)
En ny generation av Citroën C3 får premiär om två år – och den går på luft. Här är Vi Bilägares illustration av den nya bilen.

Franska Citroën satsar på ett nytt formspråk, som tar sin början när nästa generation av C3-modellen gör debut om drygt två år. Den nya lill-Cittran, den tredje generationen i modellserien, blir betydligt kantigare än sina mjukt rundade föregångare.

Det är framför allt nospartiet som gjorts om och fått avgjort spetsigare och mer aggressiva drag. Även strålkastarna har förändrats och är betydligt smalare än på den nuvarande modellen.

Men en designfiness har Citroëns formgivare behållit. Den stora, högt uppdragna och välvda panoramavindrutan finns kvar och sträcker dig ända till den breda kromlist som löper från B-stolparna och över taket.

Enligt planerna ska den nya Cittran finnas med ett antal konventionella tre-/fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer i effektspannet 68 till 115 hk. Men den mest spännande drivlinan kan bli PSA-gruppens (Peugeot/Citroën) nya lufthybrid som beräknas vara klar för marknaden 2016.

Systemet består av en snåltrimmad trecylindrig bensinmotor och en hydraulmotor som drivs av komprimerad luft. Citroën uppger att systemet förbättrar drivlinans verkningsgrad med upp till 45 procent och bränsleförbrukningen har förutsättningar att landa på cirka klart under 3,0 l/100 km.

Diskutera: Vad tycker du om nästa Citroën C3?

Artikelnummer: BEWS 18-125BL

Batteri: 18 volt, 3,0 Ah

Kapskiva: 125 mm

Varvtalsområde: 11 000 varv

Pris: 3 197 kr

Plus: God effekt, högt varv vid kapning.

Minus: Ej reglerbart varvtal.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-31 09:10
Hackenbush

Var tankar man luft någonstans? Har inte sett någon pump för detta på de mackar jag tankar på.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-31 09:17
Mistro

Allt är ju intressant som sänker förbrukningen men om bilen kommer att likna den på bilden så är det enligt mig en klar försämring.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-31 09:18
hultarn

Hackenbush: var kollar du däcktrycket då..? ;-)

Skämt åsido: drivlinan har en annan teknik. När bilen bromsar ska ett bromskraftåtervinningssystem fungera på ungefär samma sätt som i en bensin-/elhybrid, bortsett från att det är luft som pumpas in i tanken. den stora fördelen enligt PSA är att det består av väldigt enkla och billiga delar. Det finns inga dyra och komplicerade delar, till exempel ett litiumjonbatteri, som kräver dyr service eller stora produktionsanläggningar enligt PSA.

Återstår att se hur det funkar jämfört med de vanliga hybriderna.

#4 • Uppdaterat: 2013-10-31 09:21
hultarn

Mistro: Det är ju bara en gissning, här finns en annan gissning:
http://www.carsncar.com/wp-content/uploads/2013/10/2015-New-Citroen-C3.jpg

#5 • Uppdaterat: 2013-10-31 09:28
Mistro

Jo jag vet "Hultarn" men jag hoppas att man inte ändrar för mycket ifrån hur bilen ser ut idag. Tycker att det är en snygg bil efter facelift.

#6 • Uppdaterat: 2013-10-31 09:28
Hackenbush

Är det klart på vilket sätt luften komprimeras? tankar man redan komprimerad luft eller komprimeras luften in tanken i bilen?

#7 • Uppdaterat: 2013-10-31 09:53
Pender

Carsncars gissning skulle kunna bli säljbar. Så icke ViB:s.

#8 • Uppdaterat: 2013-10-31 10:19
Simon no1

Största problemet med luft är slitaget, så det är nog tveksamt om det är en teknik som har speciellt lång livslängd..... Men, men, återstår att se...:)

#9 • Uppdaterat: 2013-10-31 10:22
saabnisse

Det är inte enbart luft som driver bilen det är ett slutet system med luft+N2.
Här är en film som förklarar systemet:
http://www.mein-elektroauto.com/2013/01/psa-peugeot-citroen-stellt-sein-luft-hybrid-fahrzeug-vor-video/7612/

Jag var fundersam första gången jag hörde om det för luft är ingen bra energilagrare beroende på föroreningar och vatteninnehåll som kan ge väldiga störningar speciellt i varierande klimatzoner.

#a • Uppdaterat: 2013-10-31 13:05
Simon no1

Intressant film och i teorin ser det bra ut, men min erfarenhet av pneumatik gör mig lite tveksam, all pneumatik behöver någon form av smörjning för att få en acceptabel livslängd, men i ett slutet system kommer det nog att bli ett problem eftersom gammal smörjolja inte kommer ut, att köra utan sänker livslängden så frågan är hur länge ett sånt här system klarar att fungera innan man måste börja byta ut delar.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.