Bild
Nästa artikel
Nya Citroën C3 med fräckare yttre.
Nya Citroën C3 med fräckare yttre.
Nya Citroën C3 med fräckare yttre.
Nya Citroën C3 med fräckare yttre.
Nya Citroën C3 med fräckare yttre.
Nya Citroën C3 med fräckare yttre.

Nya Citroën C3 ärver Cactus-styling

Nyheter

När Citroëns småbil uppdateras får den karaktäristiska gummidetaljer – men svenskarna snuvas på utrustning på grund av kameraförbud.

Sedan introduktionen 2002 har lilla C3 sålt mer än 3,5 miljoner bilar. Nu är det dags för en ny version och den får en rejäl omgörning vad gäller utseende. Från storasyskonet C4 Cactus ärver C3 de karaktäristiska gummidetaljerna på sidorna, Airbumps, som ska skydda mot dörruppslag. Taket är fyra centimeter lägre för optimerad aerodynamik.

Det ska kunna gå att skräddarsy bilen och göra den mer personlig genom flera stylingval, till exempel olika färger på tak och sidospeglar.

– Nya C3 visar precis vad Citroën står för. Det är en bekväm bil med personlighet, designad för att tilltala nya kunder som söker en modern bil full av karaktär. En perfekt utmaning för vår bästsäljare, som står för nästan en av fem sålda Citroënbilar i Europa”, säger Linda Jackson, vd på Citroën.

På den svenska marknaden kommer inte nyheten ConnectedCam att finnas i bilarna. Detta på grund av kameraövervakningslagen. Systemet består av en inbyggd så kallad dashcam som till exempel kan spela in en video om bilen krockar.

Motoralternativen består av tre bensinare och två diesel. De bensindrivna motorerna är trecylindriga och heter Puretech 68, 82 och 110. Dieselmotorerna benämns BlueHDi 75 och 100.

Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
 
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C3?

  
Taggar: Nyheter, Citroën C3

Kommentarer

#1
2016-06-30 12:47

Jag blir glad av denna bil, den är både smart, snygg o ser ombonad ut.

#2
2016-06-30 13:05

En intressant utveckling framåt! Plattformen är en uppgraderad version av PF1 med flera förstärkningar för bättre distribution av krockkrafter och ökad vridstyvhet. Detta gör att Citroën även kunnat använda en längre och mjukare fjädringsväg utan att förlora i stabilitet.

Stolarna påminner exteriört om Cactus men är uppgraderade med ny insida med två lagers stoppning (en fast kärna och sn ett mjukare ytterlager). Troligt är att kommande uppgradering av Cactus får samma stolar.

Särskilt stor vikt har lagts på ljudisoleringen.

Airbumps är extra tillbehör finns inte i de lägre utrustningsnivåerna.

Nya automatlådan EAT6 finns både till bensin och dieselmotorer.

En intressant bil som jag tycker är snyggast i ljusgrönt med svart panoramatak! Insidan är mjuk med högklassig textil även på instrumentbrädan. Jag gillar stilen.

Jag ser personligen mest fram till nya C3 Picasso som snart lanseras. Den kommer fortsätta designriktningen från C4 Cactus och nya C3 både exteriört och interiört. Snart kommer även nya C5 och C4 (ej Cactus) som kommer att fortsätta denna nya design. Förutom C3 så kommer alltså 3 nya modeller till att lanseras inom 18 månader. Nya C5 får ett nytt fjädringssystem som ersätter hydrauliken och som kan bli extra tillbehör till övriga modeller på EMP2 plattformen (ej PF1). Dvs även nya C4 kan få systemet och även C4 Picasso i framtiden. Blir exklusivt för Citroën. Peugeot och DS kommer köra andra system. Citroëns optimeras för komfort och mjukhet.

#3
2016-06-30 15:53

Jag har för mej att den får det nya fjädringssystemet (källa: Franska Citroen hemsidan).

Förresten är det här med nya platformar till en stor del marknadsföring speciellt för PSA som redan tidigare haft platformar som lämpar sej för olika storlek av bilar (skalbara) och har använd samma delar i olika bilklasser osv.

#4
2016-06-30 17:10

Ska vi gissa att den kommer ligga kvar runt 90.de plats i registreringsstatistiken, som för övrigt även storasyskonet C4 Cactus håller till runt.
Eller kommer den ta ett skutt uppåt?.

#5
2016-06-30 20:35

Det trevliga med fransmännen är att de vågar gå från den tråkiga tråkgrå/svarta tyskstilen som allt för länge har dominerat inredningen i nya bilar.
Och så vågar de använda färger även utvändigt!
Men vågar Svensson köpa något som inte är tråkgrått eller silver?
Och vågar Svensson köpa något franskt?

#6
2016-06-30 21:34

Saabnisse, inredningen finns i tre färgsättningar: Brun-orange (bilden), svart/röd och svart/grå med grå-randigt tyg och mellangrå textil i instrumentpanelen. Väldigt snygg och sober, den borde tilltala även svenskar haha... :) och bilen finns i silver också för den som vill. :)

#7
2016-06-30 21:49

Peugo, nya C3 får en enklare version av Citroëns nya komfortsystem Advance Comfort. Mitt stalltips är att nya C5 får det fullt utbyggt, den släpps på marknaden våren 2017. Tror på hösten 2017 för nya C4. Nya C3 Picasso också våren 2017. Trolig premiär nya C5 på Parissalongen i Oktober.

Advance Comfort består ju av tre delar:
1. Nya stötdämpare med hydrauliska och innovativa "kuddar" för den äkta "svävande flygande mattan känslan" typ den gamla gasfjädringen (fast utan nivåreglering).
2. Nya säten med mekanisk "minnesfunktion" och flerlagersstoppning som anpassar sig efter kroppsformen som en Tempur-madrass.
3. Limning av kaross och chassi istället för svetsning, för ökad vridstyvhet och lägre ljudnivå.

Hela konceptet visades för två veckor sedan offentligt med en C4 Cactus uppgraderad med detta som prototypsbil. (Märkligt att ViB inte skrev en rad om det).

C3 får en enklsre typ av stolar (färre stoppningslager, bara två) men ändå mer avancerade än tidugare generation och vad andra småbilar erbjuder. Produktionstekniken med limning - vet ej. Citroën har sagt uppgraderad plattform/chassi.

Fjädringen - mjukare fjädring och längre fjädringsväg ja. Har inte sett nya C3 får det nya stötdämparsystemet, bara att det kommer ut på marknaden första kvartalet 2017. Både nya C3 och nya C5 kommer finnas ute då. Möjligen C3:an får det som tillval. Att nya C5 får det är klart sedan länge.

#8
2016-06-30 21:54

Jag tror definitivt att nya C3 kan bli populär, faktum är att första generstionen var poppis i Sverige men andra generationen - som såg mer konventionell ut - sålde inte lika bra. Köparna förväntar sig roligt designade småbilar från Citroën och det är nu vad de levererar!

Befriande med en småbil där tillverkaren pratar helt om komfort och inte ett ljud om sport och inga prestandaversioner eller stora motorer. De reserveras för DS märket.

#9
2016-06-30 21:58

Jo, tex C4 Cactus säljer ju som smör i solsken....

#10
2016-06-30 22:29

Cactus är väldigt populär utomlands. Nu är C3 ingen Cactus även om den har inspirerats av några designelement. Nya C3 är mer nedtonad och "normaliserad" i jämförelse vilket kan uppskattas i Sverige, plus att nya C3 både har fler komfortdetaljer (bättre säten, delbart baksäte, bättre ljudisolering, fler justeringsmöjligheter av ratten) och en högre säkerhetsnivå (filbytesvarning, autobroms m m) vilket ytterligare ökar attraktionen för svenska bilköpare.

C4 Cactus är dn specialmodell och kommer få en uppdatering, men kommande nya C4 blir större och en helt annan bil men Cactus kommer att finnas kvar i sortimentet i flera år till som en outsider för en särskild köpargrupp.

Hela Citroën-programmet Cactus-fieras dock utan den extrema bantning som gjordes med Cactus. Men visst kommer många designelement leva vidare. Nya C4 och C5 får också airbumps m m...

#11
2016-06-30 23:03

Det kan ju nämnas att de som provkört prototypen med det nya komfortsystemet, säger att det känns som en DS (ursprungs DS) eller CX. Och det fantastiska är att systemet är billigare att tillverka, bygger på mekanik och hydraulik - behövs inga gasklockor eller pump. Jag tror detta kan bli en stor grej för Citroën som gör att de sticker ut jämfört med konkurrenterna.

DS-märket får ett annat system som bygger på mer elektronik och som blir dyrare och läser av vägen och mer förenar sport och komfort. Någon slags elektronisk datorstyrd reglering av stötdämpningen. Citroëns system är ju helt mekaniskt utan datoriserad intelligens, enbart inriktad på komfort. DS ska ha mer kördynamik.

#12
2016-07-01 10:13

Gillar den skarpt.

Är det här märkets strategi framöver så är jag väldigt positiv. Satsningen på komfort, egen karaktär och design gör att jag mycket möjligt kommer bli Cittra-ägare igen nån gång framöver. Helt rätt av dom att återgå till det egensinniga som jag alltid uppskattar fast lika "galna" som förr blir de nog aldrig igen, Som gamla GS t ex...

Och den nya fjädringen blir ju oerhört intressant att prova. Ger den verkligen samma svävande känsla som jag hade i min CX? Är det bara i närheten är jag väldigt imponerad.

#13
2016-07-01 15:55

Rålle, provkörarna av prototypen hävdar nya stötdämparsystemet ger samma flytande svävande känsla som det pneumatiska systemet, men som fungerar ännu bättre över korta skarvar än det tidigare systemet gjorde. Dock är systemet inte optimalt kalibrerat i prototypen, provarna säger att tvärnitar man så gungar det som i en 50-tals Cadillac... Så några saker återstår att lösa.

Ser också nu att Citroëns målsättning är att erbjuda systemet över hela modellprogrammet, men Advanced comfort-konceptet kostar pengar så vi får väl se hur det blir med den saken.

Journalister kritiserade gamla systemet för dålig vägkänsla dvs att det filtrerade bort vägen för mycket. Jag misstänker den kritiken kommer återkomma till nya systemet...

#14
2016-07-01 15:59

Här är en genomgång av systmet finns mycket på nätet om det...
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/uk-exclusive-new-citroën-suspension-set-‘reinvent’-comfort

#15
2016-07-01 18:09

Jo Raphael, vägskarvar klarar ju inte gashydrauliken av så bra, där är en konventionellt bra avfjädrad bil bättre. Men att att den här nya tekniken skulle vara precis lika svävande och mjuk som i t ex DS och CX är jag nog lite tveksam till men jag mer än gärna fel! Bättre än allt annat på marknaden hitom S-klass är det säkert hur som helst.

Och jag har läst nån provkörning där de är väldigt lyriska så det här bådar gott för märket.

#17
2016-07-02 09:33

Här är vederhäftige Thomas Autogefühls genomgång av bilens design och flera unique features som bilen har. Den högklassiga inredningen med textilinlägg i instrumentpanelen (bl a i utförandet Metropolitan Grey) får högt betyg. Som vi vet sedan tidigare gillar inte djurvännen Thomas läder i bilar utan föredrar textil av högsta kvalitet för en ombonad mysig känsla. Uppenbarligen är han förtjust i nya C3! :)
https://youtu.be/B3qx1AinXL8

#18
2016-07-02 12:30

Nu vill jag att bilder på nya C3 Picasso släpps, det kan vara min nästa bil. :) Och C4 Cactus uppdateras under nästa år. Räkna med att den får Advanced Comfort systemet (eftersom systemets demobil är en Cactus) och nya EAT6 automaten (fast med tryckknappar), autobroms och nya bildskärmen som C3 har.

#19
2016-07-02 17:49

Peter E, säljer C4 "som smör i solsken" blir det inte stora skvätten kvar när kunden kommer?

#20
2016-07-02 18:01

Oj vad dumt det blev, haha

#21
2016-07-02 18:54

De är intressant hur Citroën lyckas med konststycket att göra en personlig och ombonad interiör utan att ta till dyra material. Framförallt är det roligt att fransmännen, och där inkluderar jag även Renault, gör roliga och tilltalade bilar och inte fastnat i det tyskt gråbrunmurriga som även asiaterna har svårt att ta sig ur.
Om denna lilla bil inte blir hårt stötande over skarvar och dessutom lyckas håla vägljuden stången, så har de ett vinnande koncept som åtminstone jag tycker är mycket intressant.
Det enda frågetecknet är baksätet.

#22
2016-07-03 08:40

Kan man få en med heltäckande "airbumps"..?
Gärna i något material som ger en skön ricochet på den nyss uppslängda dörren från bilen bredvid.

Behövs lite bilar som inte ser ut som alla andra och några som vågar välja annat än mainstream.

#23
2016-07-03 14:51

Roy; ja synd bara att driftsäkerheten fortfarande är ett stort frågetecken. Leasade precis en ny C4 grand Picasso till en av mina anställda. Hon är helnöjd med bilen, trots att den saknar autobroms. Nu har den rullat 900 mil och har redan varit inne på verkstaden vid två tillfällen.

Servicelampan plingar och lyser lite om vartannat. Bland annat sätter den igång när man spolar vindrutan;-). Citroen kan inte åtgärda problemet, då det inte finns någon uppdaterad programvara att installera.

Sedan slår det i lådan. Det har det gjort sedan bilen var ny. Ny olja och rengöring har inte hjälpt. Samma sak med motorn, den tjuvhackar ibland när man släpper gasen. Därtill finns det ett kluckande ljud från framvagnen när man kör över mindre ojämnheter, ungefär som att det glappar i någon bussning eller så.

Så Citroen behöver få ordning på kvaliteten (och egonomin som är en mindre katastrof). Det är uppenbart. Synd på en annars trevlig bil.

MVH AL

#24
2016-07-04 13:22

PSA och Citroen har det bästa verkliga kvaliteten för tillfället bland europeiska märken. Trevlig sommar förresten till alla!

[Redigerad//Deeds]

#25
2016-07-04 13:35

AL.. Man in inte dra slutsater efter en bil va? Du är en av de som predikat om statistik osv. Rykte, mammas granne osv kan inte räknas in! Att din anställde har fått ett måndagsexemplar är inte en högoddsare..precis som du kan få ett med passat eller vilket märke som helst. Konsekvent AL. Ska man vara trovärdig så gäller det att vara konsekvent..
Min Volvo jag hade stog mer på verkstad än på uppfarten. Innebär det att Volvo gör bilar med dålig kvalitet eller hade jag otur? Du vill inte erkänna att VW har dragits med extrema problem med DSG, kamkedja mm trots upprepade framläggande av bevi men när din anställde klagar då är det "dålig" kvalitet...Detta tyckte jag va dåligt av dig.

#26
2016-07-04 13:40

Tycker den ser ut som en leksaksbil från något seriemagasin.

#27
2016-07-04 17:32

Nu bekräftar ju min firmas Picasso ( och min Berlingo, det var samma visa där) den bild som kommer till uttryck i statstiken Deeds. Där ser man att Citroen har fler fel än konkurrenterna och att de inte lever lika länge ute i verkliga livet.

Så min enskilda observation verifierar alltså den generella bild som framkommer i undersökningarna. Det råder absolut ingen motsättning mellan det, och vad jag brukar predika normalt sett. Om man däremot har ett exemplar som skiljer sig mot snittet, då är det en helt annan femma. Men så är ju inte fallet här. Som en parallell. Man kan pröva en teori vid ett oändligt antal tillfällen. Om resultatet blir detsamma, exempelvis som hos naturlagarna ( som ju är kausala), då kan man även sätts en tilltro till det enskilda experimentet. Om man däremot råkar ut för motsstsen, ja då behövs mer ingånde studier och större mängder data innan man reviderar teorin.

Att Peugo sedan inte accepterar det hela bokför vi på fanatismkontot. Det är inget att ta på allvar.

Edit; Nu har jag bytt bil med min anställd tills imorgon. Och precis som förra gången tog jag lite kort. Startar en tråd på forumet där ni kan se skillnader i miltal - och servicelampa som fortfarande är som ett flipperspel. Garvar*

MVH AL

#28
2016-07-04 17:54

Det samma bekräftar det jag har sett med de Toyota/Lexus jaghaft jämfört med andra märken, precis som AL, eller har AL tolkningsföreträde med sina erfarenheter mot andras erfarenheter?

Det samma verkar de se i de flesta undersökningar år efter år världen runt oavsett om det är kvalitet de mäter eller ägarna som bedömner skillnaden mellan andra märken de haft. Eller försäkringsbolag med maskinskadestatistik. Man undra varför just en koncerns bilar Toyota/Lexus är med så frekvent i toppen år efter år, kan det bara vara en slump år efter år eller är det så att det är bilar som ÄR bättre än andra........ (redigerat/Hackenbush)

#31
2016-07-04 18:41

Personligt som sagt... Och tro är ju precis vad Shogun ägnar sig åt;-).
Var och en deltar efter sin förmåga;-).

MVH AL

#32
2016-07-04 20:16

Ja, man deltar efter förmåga.....De flesta förstår ju att undersökningarna så som Autoindex mfl runt om i världen om bilar och ägandet med bla proffsiga statistiker har rätt och inte en självutnämd "expert" på ett anonymt bilforum som menar att det är "pseudoundersökningar" och själv försöker framstå som seriös när han byter agendor mot olika bilmärken som andra byter kalsonger......är det seriöst? Det har nog de flesta genomskådat.......snacka om att vara inkonsekvent!

Och sedan när andra protesterar mot detta att de blir kallade fanatiker och andra galenskaper .....undrar vem den största fanatikern är.......det står väl helt klart..... den som har olika agendor om vartannat som inte hänger ihop. Och kritiserar ett märke/märken som de sämsta på jorden och sedan går och leasar en sådan dålig bil åt en anställd....hur tänker man då......?

#33
2016-07-04 21:10

"Diskutera: Vad tycker du om Citroën C3?"

Och vill Shogun fortsätta med sin persondebatt finns det en tråd på forumet: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/brista...

MVH AL

#34
2016-07-05 23:17

[Användaren är kickad och kontot avaktiverat//Deeds]

#36
2016-07-12 11:07

Trevlig bil, jag blir glad när jag ser en Cittra. Min egen erfarenhet av Citroen är bara positiv. 15K mil utan problem bara vanlig service. Jag skall definitivt kolla när den kommer till stan. Tror att Picasso passar mig bäst pga problem med i/ursteg för mig.
(redigerat/Hackenbush)

#37
2016-07-12 11:16

"Diskutera: Vad tycker du om Citroën C3?"

Och vill herr Karlsson fortsätta med sin persondebatt finns det en tråd på forumet: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/brista...

MVH AL

#38
2016-07-12 11:33

Kan inte Vi Bilägare rensa bort alla ständiga påhopp? Varenda debatt blir ju likadan som denna här. Tycker de e trist.
Om nån vill köpa en citroen e de väl deras sak. Men man kan känna till att de strular mer än en japsare.

#39
2016-07-12 12:00

En alldeles korrekt iakttagelse Bilnerd. Tyvärr låter man dessa herrar hållas, trots att Deeds lägger mängder med tid och energi på att moderera dem. Och resultatet blir ett pajkastarforum där diskussionerna handlar om person framför sak.

Hade det varit i verkliga livet skulle många av dessa herrars påhopp rubriceras som ofredande, en brottslig gärning i Sverige. Men de sitter och gömmer sig bakom ett tangentbord och då tillåter de sig att överskrida gränserna gång om vartannat, tyvärr:

MVH AL

#40
2016-07-12 12:08

Deeds/Hackenbusch redigerar även AL, säg mig ,vad beror det på..........;o)

#41
2016-07-12 12:52

"Diskutera: Vad tycker du om Citroën C3?"

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.