Nästa artikel
Nya BMW M2 är här – med 460 hästkrafter och manuell växellåda
Nyheter

Nya BMW M2 är här – med 460 hästkrafter och manuell växellåda

Publicerad 12 oktober 2022 (uppdaterad 12 oktober 2022)
Sexcylindrig motor där fram, manuell växellåda i mitten och drivning bak. Det gamla receptet lever vidare i nya BMW M2.

På onsdagen lanserade BMW sin nya M2 – den minsta medlemmen i märkets prestandafamilj.

Med breddade skärmar, aggressiv design och motor och chassidelar hämtade från de större M3- och M4-modellerna säljer BMW in den som en ”ultrasportig bil med kompakta dimensioner”.

Jämfört med sin föregångare är den andra generationens M2 däremot både större och tyngre. Den är 10 centimeter längre, tre centimeter bredare och väger numera minst 1 700 kilo. 

Den är därmed 150 kilo tyngre än sin föregångare och nästan lika tung som en M3 – även om den sistnämnda är 21 centimeter längre.

BMW-entusiasterna kan däremot glädjas över att motorn, som är en lätt nedtrimmad variant av den S58-maskin som sitter i M3, M4 och X3M, levererar  460 hästkrafter - hela 90 fler än vad föregångaren hade.

Det, tillsammans med ett vridmoment på 550 Nm, gör att bilen kan accelerera från stillastående till 100 km/h på 4,1 sekunder, och till 200 km/h på 13,5. Även om fyrhjulsdrift hade gjort bilen ännu snabbare ur startgroparna driver nya M2 fortfarande enbart på bakhjulen.

Ännu ett glädjemoment för entusiasterna är det fortfarande går att beställa bilen med en sexväxlad manuell växellåda. Gör man det presterar bilen dock inte lika bra i accelerationstesterna.

Invändigt möts M2-köparen av två stora bildskärmar framför ratten, i samma stil som i andra nya BMW-modeller. Vissa M-specifika funktioner har tillkommit, bland annat ett system som poängsätter förarens driftingtalanger.

Skålade sportstolar är standard, men den som vill ha ännu mer motorsportkänsla kan köpa till skalstolar i läderklädd kolfiber. Fem centimeter längre hjulbas ger också bättre utrymme i baksätet jämfört med den utgående modellen.

Nya M2 ska byggas i BMW:s fabrik i Mexiko. Leveranserna till Sverige ska ta fart i april nästa år, och priserna börjar då på 759 000 kronor.

Det exkluderar malusskatten – nya M2 drar omkring en liter per mil i WLTP-cykeln, vilket innebär en straffskatt på över 18 000 kronor per år de första tre åren.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 14 oktober 2022 Betydligt snyggare än den…
  • 13 oktober 2022 Jag instämmer också. En av…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.