Bild
Nästa artikel
Nya BMW 2-serie – Vi Bilägares illustration

Nya BMW 2-serie – Vi Bilägares illustration

Illustration

BMW planerar en våg av nyheter och i den finns nya 2-serie Coupé. Här är Vi Bilägares illustrationen av den framtida modellen.

I takt med att modellutbudet hos BMW växer möblerar den bayerska tillverkaren om bland nummerserierna.

Kupé- och cabrioletvarianterna av 5-serien säljs redan i dag som 6-serie Coupé respektive 6-serie Cabriolet. På samma sätt kommer 3-serien som Coupé och Cabriolet att byta siffra till fyra när den nya generationen lanseras 2013.

Motsvarande planer har BMW för 1-serien. Varianterna av den lilla prestigebilen delas in i två olika nummerserier.

Nya 2-serien kommer att utgöras av en kupé och en cabriolet med tygsufflett, som båda baseras på den plattform som utgör grund för dagens 1-serie. Bilarna väntas däremot skilja sig från 1-serien med en del ny design, aningen längre kaross och en i allmänhet sportigare framtoning.

Dagens 1-seriebilar med tre och fem dörrar kommer även i fortsättningen lystra till siffran ett, men de får också sällskap av en sedan och ytterligare en variant som blir mer högbyggd och, till BMW-puritanernas förtret, framhjulsdriven.

Enligt obekräftade uppgifter planerar BMW att erbjuda endast fyrcylindriga motorer till 2-serien, däribland en turboladdad tvålitersdiesel som utvecklar 214 hästkrafter.

BMW fortsätter som synes arbetet att täppa igen alla luckor i modellprogrammet, hur små de än må vara.

Diskutera: Vad tycker du om Vi Bilägares framtidsillustration?

Kommentarer

#1
2013-06-13 10:28

Det kommer att bli ett helvete att välja modell framöver när man besöker en BMW handlare.

#2
2013-06-13 12:04

Så ska en BMW se ut! Gillas.

#3
2013-06-13 13:29

Finns ju foton på den. Tyvärr inte så slimmad och elegant som teckningen antyder.

#4
2013-06-13 15:31

@Hackenbush:
Att besöka en BMW-handlare har varit ett helvete i sisådär 20 år nu, med tanke på befolkningsutbytet och kolonisatörernas bilsmak.

Å andra sidan har ju BMW inte gjort någon vacker bil på snart 40 år, så det är ju inget större problem.

#6
2013-06-13 18:39

BMW verkar nu närmast utöka med en särskild form av talmystik. 2 som är 1 och 6 som är 5. Mitt i allt har vi 4 hurra. Med tanke på alla kupéer som tydligt är inspirerade av en sketch med Martin Ljung och Hans Alfredson "skönt med en egen kuppe", så undrar jag om inte det är dags för BMW att tänka på det klassiska uttrycket "högmod går före fall"... Finns kunderna till alla dessa 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 och 8 samt X och i-series?

#7
2013-06-13 21:34

Rapgael...uppenbarligen finns kunderna. Värre är det för de franska märkena som snabbt närmar sig ruinens brant.

Det blir väl knappast fler modeller för man delar upp befintliga modeller i fler modellserier?

PS: Det finns ingen 8-serie.

#8
2013-06-13 22:28

BMW och Audi närmar sig varandra i beteckningar och antal bilmodeller. Audi: A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8 och Q3, Q5, Q7 samt några fler, bl.a. TT och R8. Så varför skulle inte BMW kunna fortsätta på inslagen väg?

F.ö. tycker jag teckningen är "högst sannolik". Bra ritat, Hebbe01!

#9
2013-06-14 07:33

Håller inte med konservatorn, E38, E34 och 635 Csi, 850 är alla väldigt snygga modeller. Det är de senare modellerna som blivit lite "japaniserade" och mindre tilltalande i mina ögon.

#10
2013-06-14 08:25

Nice!
Bara den inte liknar 1-serien så blir det bra. Måste vara det fulaste som BMW skapat på många år

#11
2013-06-14 12:57

Fast så mystiskt är det väl inte Rahpael. 1,3,5 och 7 är grunserierna. 2,4,6 och kanske 8 nu framöver är coupe och cab-varianterna av siffran under :p

Klart det finns köpare. Utöver 4-serien som har motsvarande motståndare hos Audi och Mercedes så tror jag dock de "tar" av sina egna kunder dock. Nån som tycker om 5'an men tycker den är lite präktig och råkar ha en 100'ing extra i fickan köper en 6'a. Med alla nischmodeller blir det svårt att säga att någon köpte BMW ditt istället för Audi datt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.