Nästa artikel
Nya Audi R8 – Snabbaste någonsin
Nyheter

Nya Audi R8 – Snabbaste någonsin

Publicerad 26 februari 2015 (uppdaterad 26 februari 2015)
Audis prestanda-toppmodell kommer nu i en andra generation. Nya Audi R8 blir ännu snabbare, i såväl elektriskt som bensindrivet utförande.
Nya Audi R8 bygger på en ny aluminium- och kolfiberkonstruktion som ska vara upp till 50 kilo lättare än den som låg til grund för första generationen av den tyska supersportbilen. Samtidigt ska bilen nu blivit styvare.
 
Audi R8 V10 kommer i ett plus-utförande och i en standardversion. Plus-bilarna har fått effekten i den 5,2 liter stora V10-motorn höjd från 540 till 610 hästkrafter och vridmomentet ökat 560 Nm från 540. Cylinderavstängning och en sjuväxlad S-tronic-låda med frihjulsfunktion ska ge en förbrukning på 11,8 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 275 g/km.

Video: Nya Audi R8 testkörs av racerföraren Frank Stippler
 
Acceleration 0–100
km/tim går på 3,5 sekunder (plus, 3,2 sekunder) och hastighetsmätarnålen stannar upp först vid 323 km/tim (plus, 330 km/tim). Nya Audi R8 är därmed tillverkarens snabbaste bil någonsin.
 
Oavsett effektuttag driver bilen på alla fyra hjul. Hjulupphängningen består av dubbla triangellänkar runt om. Som tillval finna Audis magnetsstyrda adaptiva stötdämpare.
 
Audi introducerar laserljus i strålkastarna med nya R8. LED-ljus är standard och laserprojektorna i vardera strålkastare har i huvudsak en spot-funktion som lyser upp ett begränsat område. Räckvidden för lasern är dubbla längden för LED-ljuset, alltså teoretiskt sätt dryga 500 meter.
 
Liksom första generationens Audi R8 finns en e-tron-version för specialbeställning. Audi beskriver bilen som ett laboratorium på hjul för att ta fram teknik till en framtida eldriven sedan.
 
Audi R8 e-tron 2.0 har nu fått en räckvidd på Tesla-utmanande 450 kilometer. Elmotorns effekt är 340 kW och vridmomentet är smått hissnande 920 Nm. Acceleration 0–100 km/tim för Audi R8 e-tron 2.0 går på 3,9 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/tim.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi R8 e-tron 2.0?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-26 11:24
Hackenbush

Detta är en riktig avancerad sportbil. En vacker sådan med.
Jag gillar den väldigt mycket

#2 • Uppdaterat: 2015-02-26 21:46
Audi A5 SB

Jag har kört dagens R8 med 520 hk bl.a. på bana. Den är överdjävlig redan då;-) När jag blir pensionär och om jag kan gömma den för frun i ett hemligt garage, ja då är den min!

#3 • Uppdaterat: 2015-02-27 13:06
Erlandson

Den duger inte alls åt mig, alldeles för besvärligt att montera dragkrok!
Men snygg är den, isynnerhet ferrariröd!

#4 • Uppdaterat: 2015-02-27 22:27
Peter E

Fick lyssna till föregångaren vid en start inomhus i en bilhall, får fortfarande ståpäls när jag tänker på ljudet :-)

#5 • Uppdaterat: 2015-02-28 10:49
Gäst (ej verifierad)

Säkert helt obegripligt för en Audi-fantast men:

Lamborghini Huracan delar teknik och motor med R8, dessutom betydligt snyggare, (visserligen en subjektiv åsikt men bör vara uppenbart för alla som inte har de fyra ringarna tatuerade i pannan...). Den här ser likadan ut som den gamla, kanske t om lite klumpigare ut fram. Det viktiga är dock att Lamborghini är ett fantastiskt märke med en historia som Audi inte är i närheten av när det gäller superbilar. Dyrare absolut, men har man råd med 1,5 mille på en bil så kan man nog lägga på en halv till.

Ett oerhört enkelt val.

Men Ferrari 458 är givetvis i en annan och högre division än båda dessa. Och nu kommer ju 488:an...

#6 • Uppdaterat: 2015-02-28 11:11
Swemba

Håller med om att huruvida R8 är snygg eller ej är subjektivt, även om du säger emot dig själv i samma mening. Men att Lamborghini är ett fantastiskt märke med en historia, vet jag inte om jag håller med om. Lamborghini har historiskt byggt ganska mediokra supersportbilar med bristfällig kvalitet och var på ruinens brant - tills Audi tog över rodret.

#7 • Uppdaterat: 2015-02-28 11:33
Juppe

@Japsen, säkert obegripligt för en Japs-fantast, men när man släpper en ny version av en befintlig modell så gör man inte så att den ser ut som en helt annan bil. Man har en målgrupp och ett arv att vårda. Det har inte japanska bilmärken.

#8 • Uppdaterat: 2015-02-28 12:48
Gäst (ej verifierad)

Nä, just det Swemba.

350 GT, Miura, Espada, Diablo. Vad är de jämfört med Audi 50, 60 och den "fantastiska" 73-års Audi 80? Eller ska vi gå tillbaks till DKW-tiden?

Suck! Jag slutar aldrig att häpnas och förfäras över denna märkes-fanatism. Oavsett märke; Audi, VW, Citroen eller vad som helst....

#9 • Uppdaterat: 2015-02-28 13:18
Swemba

@RålleG, Märkesfanatism? Jag kör BMW.
Jag har aldrig sagt att Audi har ett större sportbilsarv än Lamborghini. Jag konstaterar bara att Lambos haft högst tvivelaktig kvalitet och att märket inte skulle vara där de är idag om det inte vore för Audi som tillfört en helt annan kvalitetsmedvetenhet än vad Italienarna är vana vid.

Sen så vill jag påstå att märkeshatet är minst lika märkligt som märkesfanatismen ...

#a • Uppdaterat: 2015-02-28 16:19
Gäst (ej verifierad)

Du skriver:"att Lamborghini är ett fantastiskt märke med en historia, vet jag inte om jag håller med om".

Miura kom 1966 och var den första moderna superbilen med mittmotor. Dessutom fantastiskt vacker. Den är en absolut milstolpe i bilhistorien och hade den inte varit det så skulle den väl knappast vara värd de miljoner som ett bra ex kan gå för idag?

Om man avfärdar Lamborghini så vet man ingenting alls eller alternativt är bara ute för att trolla. Patetiskt hur som helst.

Märkeshat? Jo, föraktet mot allt som inte är tyskt syns rätt tydligt. Men det är du iofs inte ensam om...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.