Bild
Nästa artikel
Ny Volkswagen Phaeton till USA

Ny Volkswagen Phaeton till USA

Nyheter

En ny generation av toppmodellen Phaeton ska dela plattform med Audi A8 och kan få hybriddrift, då modellen ska återlanseras i USA.

I januari väntas Volkswagen presentera en ny version av sitt flaggskepp Phaeton. I och med att den nya generationen av lyxbilen lanseras kommer den också att börja säljas i USA igen, vilket den inte gjort på sju år.

I USA har Volkswagen tappat försäljningssiffror men nya Phaeton ska demonstrera tillverkarens ingenjörskonst och visa de amerikanska kunderna att även Volkswagen kan bygga bilar utöver vardagliga Passater, och på så viss locka fler kunder till märket.

Det rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg som talat med Volkswagen-chefen Martin Winterkorn. Analytikern Jesse Toprak på TrueCar Inc. är skeptisk:

”Ett dåligt beslut… ingen spenderar 80 000 dollar på en Volkswagen. Företaget har redan lyxmärken som platsar bättre i det segmentet, så som Audi” säger han till Bloomberg.

Bloomberg har också talat med tre insatta men anonyma personer som berättar att nya Phaeton, som förmodligen kommer att presenteras i Detroit i januari 2014, ska dela bottenplatta med Audi A8, och en hybridversion planeras också.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Phaeton?

Kommentarer

#1
2013-07-18 12:16

En härlig lyxvagn värd sina pengar alla dar i veckan. Skall bli kul att se den nya Phaeton.

#2
2013-07-18 12:39

Kul, riktigt roligt faktisk att VW är så oändligt envisa .. men en ny Phaeton gör väl att min gamla minskar i värde? ;o)
Att den ska dela plattform med A8 kan jag tycka den borde gjort från början .. projektet blir lite vettigare så tycker jag nämligen. Dock tycker jag också då att Phaetonen missar lite av det unika. Men ändå, riktigt kul att VW fortsätter inslagna linjen.

#3
2013-07-18 13:51

Som redan sagts många gånger förrut så behöver giganter som Vw inte tjäna pengar på alla modeller.
Varför nuvarande Phaeton inte säljs i USA begriper jag inte och om det inte har fungerat tidigare så varför skulle det fungera senare?
Det är ju som bekant absolut inga fel på bilen utan precis tvärtom en av världens finaste/bästa bil som har byggts.
Hur den sen skall särskiljas ifrån A8 så att den får en egen identitet kan man ju också undra.

Felet är som bekant Vw emblemet som inte faller storkonsumenten i smaken och för alla andra så är den tokdyr som ny.
Den som fixar höga driftskostnader kan troligtvis inte hitta mer bil för pengarna än i en beg. Phaeton.

#4
2013-07-18 14:37

Nuvarande Phaeton har ett tydligt släktskap med Bentley. Det är ju i stort sett samma bil som Continental om än avsevärt diskretare - mer som en lite större Passat.
Det släktskapet borde höjt statusen rejält, i synnerhet i USA.
Eftersom bilen aldrig blivit någon succé så gör man klipp genom att köpa den som begagnad. (Man ska dock komma ihåg att skatt, försäkring och definitivt service är kostsamma.)

Inget ont om Audi, men samma status som Bentley har ju inte namnet.
Om det är kostnadseffektivare att bygga på Audi istället för Bentley låter jag vara osagt eftersom bägge plattformarna ändå finns.
Rimligen bör nya Phaeton lägga sig under Audi A8 prismässigt. Kan denna inbördes konkurrens löna sig?

Jag gissar att den nya inte blir lika luxuös som den nuvarande.

#5
2013-07-18 15:25

Vore kul för VW ägarna om VW vore lika oändligt envisa med att förlänga garantierna på växellådorna som dom gjort på andra bilmarknader i världen ,än att lägga ut några miljarder på att ta fram en ny Phaeton för att som tidigare sälja några hundratal Phaeton bilar i USA.
En äldre bil behöver inte ha så dyra driftkostnader då värdeminskningen är den absolut största kostnaden för bilägaren och den är nästan obefintlig för äldre lyxbilar vilket gör att den faktiskt blir billigare att äga än en relativt ny bil trotts att lyxbilen ibland har något högre bränsleförbrukning .

#6
2013-07-18 20:03

PREVIA, det är ett vanligt misstag att tro att en äldre lyxbil inte blir dyrare att äga en andra bilar för samma peng. En lyxbil är en lyxbil oavsett om den är billig i inköp. Allt är dimensionerat för den lyxbil den en gång var: service, reservdelar, försäkringar, skatter osv.

Ett bra exempel är en gammal BMW 750iL med V12a. Den får du mer eller mindre gratis, för att den är så fruktansvärt dyr att äga.

#7
2013-07-18 21:05

Skatt och försäkring för min Phaeton ligger på drygt 20.000/år. Jo, det gäller att köra mycket för en låg milkostnad :oD
Än så länge tycker jag inte service- och reservdelar varit påtagligt dyrare än andra bilar jag ägt.
1 liter milen är möjligt ..
.
Jag ser det såhär; jag bytte min bruksbil, hobbybil och barnbil (bilen jag lånade ut till ungarna) mot ... én (1) dyrare, som är bara min.
Phaeton funkar utmärkt som både bruks och hobbybil för mej. Ungarna har nu egna jobb och egna liv varför jag inte behöver den där barnbilen mer. Bonus är att jag nu bara har en (1) bil att tvätta osv :o)

#8
2013-07-18 23:00

Bra formulerat "Swemba" och ett bra exempel med Bmw 750 som var en drömbil för miljonen.
Sådana bilar hittade man tio år senare övergivna på någon parkering.
Det finns många exempel på folk som tror sig ha gjort drömklippet men problemet är nästan alltid att de underskattar vad lyxbilar kostar att underhålla.

Visst kan man ha tur även med dessa bilar och kanske kunna köra ett par år utan större kostnader men var säker på att utgifterna kommer.
För "Jes" mfl som kan mecka själv och vet vad de köper samt har en stabil ekonomi är det förståss skillnad.
Då är det som jag sagt tidigare rena glädjen att kunna unna sig något så extremt som en Phaeton.
Själv skulle jag finna stor glädje i en Alpina som man idag kan köpa för betydligt mindre pengar än vad mina nuvarande bilar kostar men jag skulle aldrig ha råd att använda den så som jag använder mina fordon idag.
Men lycklig skulle jag ha varit mellan rödljusena ....
En dag hoppas jag dock kunna omvärdera igen ;)

#9
2013-07-19 11:06

Allt är relativt, för Jes 20 000 kr per år får man nästan råd med en garageplats här i Stockholm där de kostar mellan 2000 och 3000 kr i månaden.
http://www.hyrahyra.se/sök/garageplats/stockholm%20innerstaden
Själv har jag bara halvförsäkring vilket är mycket billigare, och med bara en liten fyraliters motor stannar förbrukningen bara 0,9 liter milen vid landsvägskörning.
Jag förstår fortfarande inte vad som skulle göra att det blir så fruktansvärt dyrt att köra min gamla Lexus jämfört med att köra min nyare Lexus?

#10
2013-07-19 13:06

Vad är det som är så konstigt "Previa" ?
Jämför du en gammal lyxbil med en ny ( eller nyare ) så är förståss den nyare dyrare eftersom att den har ett högre värde.
Det vi säger är att man skall tänka efter innan man köper en lyxbil då den är dyrare att äga än en vanlig bil.
Har man t.e.x 50.000kr och funderar på en vettig och billig bruksbil så är t.e.x en Golf ett mycket bra val.
Många skulle då istället ha köpt en 3 år äldre Bmw med dyrare försäkring,skatt,bränsleförbrukning och rep. som följd.
Har man koll på detta och vet att bilen snabbt kan kosta mer i rep. än vad den kostade så följer man så klart sitt bilhjärta och köper den roligare bilen.

Med egen erfarenhet så VET jag att även om en lite finare och äldre bil håller ihop bra så är totalkostnaden högre än vad man vill tro.
För min egen del så har mina nya bilar inte varit dyrare att äga än de tidigare "vraken" med ett fint emblem på bakluckan har varit och kostnaderna har dessutom varit jämna och vi har sluppit överraskningar och stillestånd.
Lägg till titeln "lyxbil" och kanske 100,200 eller 300Hk? och man är på än djupare vatten.
Det finns en anledning till att bilar som i länken nedan i det närmaste skänks bort och inte är det för att de saknar stil eller körglädje ...

http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_ML_500_inspiration_v8_5_0_292hk_48245501.htm?ca=23_15&w=3

#11
Sture G
2013-07-20 21:20

Bättre bilder på Auto Motor Sport www.ams.se

#12
2013-07-23 09:09

Tog bort en nedsättande och ovidkommande kommentar från Uno.

#13
2013-07-23 18:33

Halvgamla lyxbilar behöver inte alls kosta skjortan att ha, även om det självklart kan förekomma dyra reparationer, som på alla bilar.
På min 1998 Jaguar med full lyx och 370 hk betalar jag 3900 kr per helår för helförsäkring, skatten är inte dyrare än en nyare större familjebil. Slitdelar är billigt, den skänker mycket glädje för vettiga pengar.

Sämsta affären är som alltid att köpa ny bil, några år gammal är det mycket bil för pengarna.

#14
2013-07-24 13:14

Service och reservdelar är dyrt. En gammal bekant lämnade in sin S8 (sen 90/tidig 00-modell) på service och det gick på cirkus 40 000 (detta var förvisso för ett gäng år sen). Då var det lite felsökning på AC'n med ifs. Men grejer som tex bromsar, kamremsbyten etc kostar på bilar med stora motorer. Ofta har de gått väldigt långt i egenskap av firmabilar med så man får nog vara beredd på turbobyten, ac-renoveringar etc. Det gäller alla bilar förstås men man ska vara medveten om att det inte direkt är billigt.

#15
2013-07-24 21:19

Roger: slitdelars pris varierar kraftigt mellan olika fabrikat. A8 verkar vara dyr på delar. Jag betalade drygt 300 kr för bromsbelägg fram på min bil. Den har kamkedjor så servicen är inte dyr. Fast, 7,5 liter motorolja kostar förstås mer än 4,5.

#16
2013-07-27 21:42

Förstår din poäng "hultarn" om att lyxbilar inte behöver vara så dyra men allt handlar ju om hur man räknar samt vilka bilar som avses.
Det finns många som är riktigt duktiga på att hitta rätt bilar och köpa dessa vid rätt tidpunkt och till rätt pris.
Exempel på detta kan vara en gammal Mustang eller annan entusiastbil som förslagsvis kanske köps billigare på vintern men säljs alltid på sommaren och till rätt person.
Det är vanligtvis inte heller frågan om bilar som används som bruksbilar och om jag har förstått dig rätt så använder inte heller du din Jaguar som en sådan!?

Börjar man sedan dessutom jämföra vad en ny bil med liknande prestanda och prestige kostar så är det klart lockande att kunna köpa en 10 år gammal bil för en tiondel utav nypriset och det fungerar ju också bra för de som förstår att sådana bilar är dyrare i drift.
Vad som sedan är dyrt är upp till var och en men många som köper dessa bilar tycker att 20-30.000kr i rep är mycket pengar medan andra tycker att det är ok. ( då den nya rasar typ 100.000kr/året under några år i värde...)

Har två bekanta som köpte varsin Bmw 750 ( dåligt exempel kanske men ändå :) Det fanns ingen ände på kostnaderna och bilarna gavs i princip bort till slut. Den ena lämnades in på Bmw då ingen annan kunde förstå ett fel på den,men det visade sig att det kunde inte Bmw heller men felsökningen kostade 7000kr. :(

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.