Bild
Nästa artikel
Ny utredning om laddstolpar

Ny utredning om laddstolpar

Nyheter

Trafikverket ska ta reda på hur laddinfrastrukturen längs våra större vägar kan bli bättre.

Det är regeringen som beslutat att ge Trafikverket i uppdrag att göra en översyn av tillgången på laddstolpar. Tidigare utredningar har visat att tillgången till snabbladdare ökar i Sverige, men att vissa områden längs de större vägarna fortfarande har begränsad tillgång till platser att ladda laddhybriden eller elbilen.

Trafikverket ska bland annat bedöma hur det framtida behovet av snabbladdare kan komma att se ut och vad utbyggnad av dem kan komma att kosta. Uppdraget ska redovisas till Näringsdepartementet i slutet av juni 2018.


– Tack vare regeringens satsning på laddinfrastrukturen har den byggts ut i många kommuner och städer. Nu tar vi nästa steg för att också kunna öka laddinfrastrukturen längs större vägar i hela landet, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Diskutera: Var i Sverige behövs det fler snabbladdare?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-01-22 11:05

regeringens satsning på laddinfrastrukturen ... nonsens, var kan man se den satsningen?
Stockholm kommun bygger bort sina parkeringsplatser med bostäder, så dom som bor i allmännyttans betonggetton har inte ens en p-plats utan blir hänvisade till gatan om möjligt ... längs gatorna finns inga laddstolpar och några phus byggs inte heller!
Det är bara dom som bor i villa eller hyr en plats med elstolpe som kan ladda en elbil, det är inte många %
Så detta är bara surt valfläsk!

#2
2018-01-22 11:13

Har själv inte sett något av nämnda regerings satsning, men som jag ser det är det just i städer, vid köpcentra och på "stora" rastplatser det behövs laddare. För även om det är "snabb" laddning så krävs tillgång till mat, shopping mm, att fördriva/utnyttja tiden, medans laddning pågår. Vi som bor på landet får lösa detta själva, som med allt annat.

#3
2018-01-22 12:17

Märkligt nog finns inga presenterade snabbladdningsmöjligheter vid strategiska platser som hotell Höga Kusten vid Vedabron, eller Tönnebro Wärdshus. Mellan Umeå och Sundsvall finns snabbladdare i Ö-vik och Härnösand. Mot Kramfors-Sollefteå ingenting.

#4
2018-01-22 12:22

Ni som köper elbil, vet ju om detta, så det kan inte vara några problem.

#5
2018-01-22 13:04

Håller med Stonebreaker, och det är anledningen till att elbil är ointressant för oss. I vår kommun finns 4 laddstolpar. Befintliga laddplatser i Sverige samt många i övriga Europa kan man annars finna på www.uppladdning.nu/

#6
2018-01-22 15:12

Tja, här i Värmland behöver ni nog bygga ut om elbilen ska bli ett seriöst alternativ. Så det finns att jobba på......

#7
2018-01-22 15:38

Det är bra att infrastrukturen ses över och byggs ut. Om det finns lika många snabbladdare som bensinpumpar, och laddstolpar på övernattningsställen, rastplatser och liknande, då är det hela löst. Jag läste för något år sedan om en analys på vad det skulle kosta att sätta upp snabbladdare var 5:e mil på alla våra landsvägar, och skulle inte kosta mer än felräkningspengar för ett större kommunalt skrytbygge.
En annan sak som jag faktiskt har skrivit till Trafikverket om, men har enbart fått svar att de kommer att titta på det. Det är att de skulle ansvara för en databas med alla laddplatser och aktuell status, och att den sedan kan länkas till ex. mobilapp eller bilens navigationsutrustning. Idag finns en mängd olika webbsidor, men ingen som har det totala. uppladdning.nu har de flesta, men inte alla. Dessutom saknar den aktuell status på laddaren, som ex. Vattenfall har på sin app.

#8
2018-01-22 15:48

Det är viktigt både med ny utbyggnad och förtätning av snabbladdare längs både riksvägar och Europavägar. Här kan säkerligen Trafikverket peka med hela handen till laddstations-operatörerna.
Jag håller med Lennart om att TrV borde ansvara för en nationell databas likt tågtiderna, men den är då såklart beroende av att operatörerna rapporterar in rätt data till TrV.

#9
2018-01-22 17:41

Genom Klimatklivet har många nya allmänt tillgängliga laddmöjligheter tillkommit. Nu kan man även som privatperson söka om bidrag för att sätta upp en laddbox.

http://www.vibilagare.se/nyheter/bidrag-till-hemmaladdare

Sverige har faktiskt en nationell databas för publik laddinfrastruktur.

https://www.laddinfra.se

Mitt förslag på det vi skulle diskutera här:
Fler snabbladdare önskas längs E45 väster om Vänern. Det är lite långt mellan Trollhättan och Slottsbron. Det finns dock planer på en i Mellerud. E16 och E45 korsar riksväg 62 i Stöllet som saknar snabbladdare. Mora har en av Teslas superchargare, men borde ha en för övriga elbilar också. Helst i närheten av E45 och rv70. Filipstad på 26an borde få snabbladdare.

Snabbladdare bör i första hand byggas där det är naturligt att stanna på långturer; vid större vägars korsningar, köpcenter, matställen, torg i mindre samhällen.

#10
2018-01-22 17:51

Mackar kanske kan installera laddare,där man har yta till övers.
Sedan får man betala så att det går runt för dom som satsar på installationen...någon ska ju betala.
Jag kanske sätter upp en skylt hemma så passerande kan nyttja min station..

#11
1
2018-01-22 18:32

Mycket lättbyggt egentligen. Detta kommer lösa sig.

#12
2018-01-22 18:40

1.Mycket lätt då det finns el i princip överallt...annat var det med etanolen.

#13
2018-01-22 19:17

Kära utredare. Strunta i snabblandningsbehovet utan koncentrera er på destinationsladdning. D.v.s. där folk bor och arbetar. Väldigt många i Sverige bor inte i villa och behöver då ladda hemma på "gatan" i staden. Kan man dessutom får ett betalsystem som inte innebär 10 tal olika kort och nycklar som idag kan elbilar lyckas. Annars blir det väldigt svårt. Även om alla Europavägar är fyllda med snabbladdare.

#14
2018-01-23 09:08

Elbilisten. Om det är mitt förslag som du syftar på? Då är inte "laddinfra.se" lösningen. Den lägger enbart upp en mängd länkar till andra sidor, vilket du enkelt kan göra själv. Annars en bra sida.
Det jag är ute efter är en gemensam databas, där alla dessa enskilda karttjänsters databaser förs samman till en. med on-lineuppdatering av statusläge för laddaren. Datakommunikation kallas det.
Mynthbuster. Det ena utesluter inte det andra. Skall du ut på långresor, hjälper det inte att du kan ladda hemma.

#15
2018-01-23 10:19

@ LennartJ: Laddinfra visar vilka appar och sajter som använder deras databas. Det är inte bara en länksamling. När t ex "Veronicas vägkrog" har satt upp en laddbox för att locka kunder registrerar man den på

https://www.laddinfra.se/laddstationsaegare-1

Sen kan man se den t ex på

https://kartor.eniro.se/?c=62.300000,14.100000&z=5&som=p

Klicka på en ikon. I pop-up-rutan står det längst ner "Källa: Laddinfra.se". Jag har vid något tillfälle mailat dem och fick korrigerat exakta läget för en laddplats. Då blev det rätt även i alla andra applikationer som bygger på deras data.

Online uppdatering av om en laddstation t ex har drabbats av elavbrott eller är upptagen kan vidareutvecklas. I dagsläget kan man se detta i mobilen om man använder operatörens app.

#16
2018-01-23 16:10

Elbilisten, jag ser att Eniro har hottat upp sig när det gäller Stockholm, däremot saknas mängder av laddstationer i tex. Uppsala. Dessa finns på uppladdning.nu.
Det är därför jag skulle vilja att grunddata fanns samlad på en plats.
En sak som Eniro saknar, som uppladdning.nu har, det är filtrering på olika laddstationer. Är jag ute på långtur, är jag bara intresserad av CCS-laddare.

#17
2018-01-23 18:20

Här försökte jag göra ett inlägg men den raderades helt plötsligt??? Var det för magstarkt?

#18
2018-01-23 18:43

Det vi kan göra är att uppmana ägare av laddstationer att registrera dem på laddinfra.se.

På uppladdning.nu kan vi användare själva lägga till nya laddplatser eller föreslå ändrade uppgifter för befintliga.

Personligen tror jag att två databaser är lagom många. I apparna från InCharge och Clever kan man enkelt filtrera bort de kontakttyper man inte är intresserad av. Likadant om man öppnar map.chargedrive.com i mobilen.

#19
2018-01-24 00:20

En bra början är att sätta upp stolparna. Man behöver inte vara ett geni för att enkelt kunna se och räkna var stolparna bäst kan placeras. Heja tesla givetvis men det är sorgligt att dem ska kunna fixa detta bättre.. PS. Snabbladdning! Inte sega laddstolpar tack, dem kommer behöva bytas ut om max 5 år för att dem laddar på tok för sakta!

#20
2018-01-24 09:37

Elbilisten, vi har nog lite olika synsätt på hur olika it-system kan integreras. Att Ebbas krog har satt upp en laddstolpe, den kan hon registrera manuellt på en webbsida, men att Vattenfall, Clever eller andra stora aktörer skall sitta och manuellt registrera in sina platser. Det fungerar inte.
Jag har själv jobbat och aktivt deltagit i nationella arbetsgrupper i över 20 år med integration (EDI) av olika affärssystem, och uppbyggnad av gemensamma databaser. Det är inget man gör via ett webbformulär. Skall det fungera måste det göras maskinellt.
Det är ett stort arbete att ta fram en standard för gränssnitt, som helst borde ligga under UN/EDIFACT.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.