Bild
Nästa artikel
Ny undersökning: 4 av 10 kör för fort vid vägarbeten

Ny undersökning: 4 av 10 kör för fort vid vägarbeten

Nyheter

4 av 10 svenskar anser att andra trafikanter kör för fort när de passerar ett vägarbete.
- Det kan vara skillnaden mellan liv och död, menar Olle Öberg, chef för division Drift, Svevia.

En ny undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Svevia visar att många kör för fort när de passerar ett vägarbete. Endast 57 % anser att andra trafikanter sänker hastigheten när de kör förbi.

– Jag är tyvärr inte förvånad över resultatet. Det visar tydligt att alltför många trafikanter inte förstår att deras agerande kan vara skillnaden mellan liv och död. Så här får det inte fortsätta – det måste vara säkert att arbeta på och vid vägar, säger Olle Öberg, chef för division Drift, Svevia i ett pressmedelande.

I samma undersökning har 92 % angett att de kommer ta bilen till semestermålet. Något som oroar Svevia som har över 1000 anställda ute på vägarna.


– Jag har inte själv råkat ut för någon olycka. Däremot har jag varit med om incidenter där bilar kört in i avspärrningar, skyltar och till och med in i arbetsområden. Som vägarbetare gäller det att vara alert och ha ögon i nacken för att inte råka illa ut, men också vara extra observant på avvikande trafikljud, säger Molly Ahlbom, vägarbetare i Svevia.

Enligt undersökningen är man sämst på att sänka hastigheten vid vägarbeten i Göteborg, där endast 51 % uppger att andra trafikanter sänker hastigheten.

67 % av de tillfrågade kvinnorna säger att de alltid sänker hastigheten vid ett vägarbete, medan motsvarande siffra för männen är 49 %. Bland de äldre förarna uppger 66 procent att de alltid sänker hastigheten; motsvarande siffra för de yngre är 49 %.

Undersökningen gjordes under perioden 10–29 juni 2020 och samtliga tillfrågade hade körkort.

Diskutera: Upplever du att andra trafikanter sänker farten vid vägarbeten?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-07-14 10:30

Är det en aktiv arbetsplats sänker jag alltid hastiigheten. Men,ibland står skyltar kvar utan att det ens finns en maskin, än mindre någon person där, då sänker jag inte till 30 (eller vad det nu står på skyltarna).
Men, visst är det många som "trycker på" när man går ner i hastighet vid arbetet, lite löjligt (och mycket farligt) då de knappast vinner något på det.

#2
2020-07-14 10:52

Det högg till i mig igår när jag såg en ambulans parkerad bland arbetsfordonen på ett arbete på E18 igår, men jag misstänker att det var något som hänt internt eftersom ingen bil såg konstig ut. Inte skulle jag vilja ha bilar som swishar förbi mitt skrivbord om dagarna.

#3
2020-07-14 10:53

Ingen direkt nyhet som kräver undersökning.
Det är verkligen hemskt för dom stackarna som jobbar på vägarbeten.

Däremot så förvånas jag ofta av att skyltar och 30 km/h ställs upp en vecka före första gubben är där.
Mycket konstigt beteende av Vägverket.

#4
2020-07-14 10:53

Håller med hultarn till 100%.

#5
2020-07-14 10:59

Jag skulle vilja säga att vägarbeten har alldeles för dålig anpassning av hastigheten till verksamheten i området.

#6
2020-07-14 11:25

Håller också med Hultarn, alltid sakta när det är aktivitet men har svårt när koner och skyltar är där innan och efter slutfört arbete.
Med tanke på hur långsamma vägarbeten ofta är så tappar man respekten. De har hållit på i 2 månader!!vid mitt arbeten att bygga om en korsning till rondell.

#7
2020-07-14 11:28

Körde om en BMW med båtsläp i 110km/h igår. Gott om idioter. Ofta Audi och BMW

#8
2020-07-14 12:26

Man har missat uppenbara "signaler". T ex ordet vägarbete = man arbetar på vägen, med betoning på ordet "arbetar".
Idag handlar allt om stillestånd, dvs ingen arbetar pga extremt dålig projektledning, slarv, inkompetens inom den aktuella branschen. Trafikverket har dessutom grava problem med alkoholen på arbetet (googla: brölfest).
Vidare handlar det naturligtvis om respekt, vägarbetarna har en direkt motvilja (vill inte jobba skyndsamt och effektivt, vill inte sköta sig snyggt, utan helt tvärtom) mot att respektera trafikanterna, att då kräva respekt blir väldigt svårt. Det bästa vore ju att uppnå en slags ömsesidig respekt, men vägarbetarna vill verkligen inte.

#9
2020-07-14 12:31

Som vanligt står sanningen i kommentarsfältet, hur svårt är det att plocka bort de tillfälliga skyltarna när inget vägarbete pågår. Nu sätter man dessutom upp skyltar långt innan arbetet påbörjats, det är som att be om att minska respekten för de tillfälliga skyltarna.

Ett alternativ är att ha en skylt där det står 30km/h vardagar 07-16 och 50km/h övrig tid. Detta praktiseras ju redan vid skolor etc och funkar bra där.

#10
2020-07-14 12:34

Henrik: man ser det ibland. Där de lägger omkull skyltarna när de går för dagen. Mycket bra.
Precis som du säger: annars tenderar trafikanterna strunta i skyltar som varnar för.... ingenting ena gången, arbete andra gången.

#11
2020-07-14 12:59

Undrar bara om Olle Öberg på Svevia har läst min kommentar igår i tråden `dagens trafikhändelse`?
Man ska kanske inte kasta sten i glashus.
Kopierat från inlägget:
"Vid 10-tiden, på R50 i Storå, gör en pickup från SVEVIA framför oss helt plötsligt en U-sväng helt utan blinkers eller varningsljus mitt framför en pågående omkörning i mötande trafik! Pickuppen hade nån text om väginspektion så den lyder under gällande regler om arbete på väg.
Vägen ska snart fartsänkas från 90 till 80 km/h, tillåts väghållare bete på sånt sätt krävs ytterligare hastighetssänkningar!"

#12
2020-07-15 00:03

Jag har själv jobbat utmed vägen i flera år när jag körde runt som kabeltekniker på det fasta telenätet, de som inte har vett att sakta ner ordentligt när de passerar en arbetsplats med folk på vägen borde själv bli tvingade jobba där en dag, kan garantera de saktar ner efter det.....
Värsta jag vart med om var dock ett fel på en kabel som låg utmed stambanan och X2000 passerade 3 meter från skarvgropen med vad de kallade reducerad hastighet, 70 km/h. Även fast man vet det går på sin räls är det fan rätt otäckt när det närmar sig och man sitter där.....

#13
2020-07-15 08:44

Henrik: jodå, när 350 ton passerar framför näsan är det obehagligt...
Jag har även provat att stå i tunnelbanan intill väggen medan vagnarna passerar 50cm från nästippen. Då är man inte inte kaxig...
Och, som du säger: folk skulle behöva komma ut ur sin trygga bilpuppa och känna närheten till idioterna om kör för fort förbi.

#14
2020-07-16 23:23

Frågan är vad man mäter, mäter man hastigheten där det skyltas med lägre fart, dvs en eller flera kilometer före arbetsplatsen eller där det pågår arbete. Vilket det inte heller gör på kvällar, helger mm

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.