Bild
Nästa artikel
Ny Sport-suv från Japan

Ny Sport-suv från Japan

Nyheter

Suven Subaru Forester ses över av tillverkarens rallydivision. Fler hästkrafter, sportchassi och stor röd startknapp är några av nyheterna. Men bilen når troligtvis inte utanför Japan.

Hur motsägelsefullt det än kan tyckas med sportversioner av suvar så dyker de ändå upp här och var. Den här gången är det japanska Subaru som gett sin Forester en släng av rallysleven.
 
Subarus rally- och racingavdelning STI har gett Forester tS bromsar från Brembo och 19 tum stora hjul från BBS samt ett 15 millimeter lägre sportchassi. Effekthöjningen är moderata 26 hästkrafter över 2,0XT-motorns 250 hästkrafter i standardutförande. Växlingarna sker med steglösa Lineartronic-automatlådan som fått en sportigare programmering.
 
Utanpå har karossen bland annat prytts med en spoiler på taket och med röda STI-emblem. Subaru Forester tS kommer bara att tillverkas i 300 exemplar vilka sannolikt inte kommer att nå utanför Japan.
 
Diskutera: Vad tycker du om sportversioner av suvar och kombibilar?

Kommentarer

#1
2014-11-26 10:55

" stor röd startknapp "! Vilken innovation! Man häpnar.
"når troligtvis inte utanför Japan"! Vilket sunt beslut! Man tackar.

#2
2014-11-26 11:34

Alla bilar skall idag tydligen kallas sport på ett eller annat sätt och även då ha sportfjädring/chassie som standard, och då blir dessa högbyggda "sportsuvar" olidliga att köra i normal normal trafik och på vanliga vägar, gator.
Hur ofta tar man ut sin suv på en tävlingsbana?
Att denna Subarun inte når utanför Japan är inget jag kommer att gråta över.

#3
2014-11-26 13:33

Nu är det så att alla bilar måste ha namnet "sport" inbakat någonstans för att sälja, sport-back, sport-kombi, sport-suv, sports-tourer, sport-sedan, eller åtminstone ha sport-fjädring, sport-säten, sport-ratt, sport-lackering, osv......utan sport ingen sport...

#4
2014-11-26 18:59

Oväntat att alla glädjenissar på ViB's kommentarsfält inte fattar vad grejen är.

Förra generationens Forester STI hade samma motor och drivlina som dåvarande Impreza STI. Lär vara nåt liknande denna gång. Den går med andra som ett skållat troll. Fast med en praktisk kombikaross.

"Hur ofta tar man ut sin suv på en tävlingsbana" - Ja har man en sån där så kan man nog ta den några varv runt Mantorp på en trackday utan problem. Folk här verkar bli helt förblinande så fort något klassifieras som suv.

https://www.youtube.com/watch?v=2uyPkavo66Y
Här kan man se vad den gamla var kapabel till.

#5
2014-11-26 20:31

Och att den inte kommer utanför Japan är synd. Vad skulle den göra för skada om den gjorde det? Blir ni bittra om ni ser en? Blir stundtals så jävla less på jantestilen här. En SUV kan minsann INTE vara rolig att köra. En SUV ska INTE vara sänkt. En SUV ska inte ha stora fälgar. Men kommer det en som uppfyller era krav, då är det onöndigt - för den kommer ju ändå aldrig köras utanför tullarna. Hur fan ska folk ha det?
Vad vet ni om vad folk vill ha förresten? Finns faktiskt folk som ser en bil och tycker att den var snygg och rolig - den vill jag ha. Och sportfjädring - vill man ha en bil som är stabil och direktstyrd så vill man ha sportfjädring. Och då tycker man nog inte den är olidlig.

Och den röda startknappen... Är väl ingen som sagt att den är en innovation? Den har det. Är det så svårt att acceptera? Kan säga likadant om nån Saabjävel. "Ohh den har flygplansformat handtag för golvet i skuffen! Vilken innovation!!". Skulle de gjort en transparent knapp?

Ursäkta min ilska men ibland undrar jag om folk här gör sig dummare än de verkligen är. Hoppas det.

#6
2014-11-26 19:20

För övrigt borde ViB lägga in en IP-spärr på Gasa/Bromsa. Känns som det är troll i faggorna här.

#7
2014-11-26 21:36

Ursäkta Roger om jag var lite flisig, men om du läser ingressen så framgår det att en av nyheterna är en stor röd stoppknapp.
Jag är inte särskilt intresserad av SUV, jag begriper inte vad de är bra för, men det finns det säkert de som gör.
Men att börja sportifiera dem tycker jag är knäppt.
Det har naturligtvis inget speciellt med Subaru att göra, jag gillar dem faktiskt för att de förvaltat arvet efter Lloyd väl.

#8
2014-11-26 22:09

Men.. det är ju ViB som skrivit att nyheterna är en röd startknapp... ViB låter rätt träiga i sin inställning till den här bilen rent allmänt. Tror knappast det är förstasidestoff i Subarus broschyrer. Troligen listar man bara skillnaderna - och där är den röda startknappen en av dom.

Sen må du tycka vad du vill om SUVar, det är inte en biltyp jag skulle välja heller om jag ska vara ärlig. Men den är som sagt väldigt nära släkt med Impreza. Det finns folk som vill ha en en bil med pulver i, och vill ha en SUV. Du vill inte åka i en snabb SUV med svampig komfortfjädring.

Sen tycker jag det går lite troll i ordet SUV. Tankebilden av en SUV är för mig en Escalade eller Tahoe motsvarande. Det här är en lite högre personbil. Skulle någon ouppfinna ordet SUV och istället förklara det som "Det är som en vanlig personbil, men den har lite högre markfrigång och lite generösare insteg höjdmässigt" så skulle ViB-maffian jubla över denna så praktiska automobil - låter ju nästan som en Volvo 240 - men ÄNNU mer praktisk med tanke på det generösa insteget.

Det enda en bil som Forrester har emot sig är väl det lite kraftigare luftmotstånden. I övrigt är väl en Forrester STi på sätt och vis ett exemplar av den ultimata biltypen? En rätt rymlig, snygg mellanklasskombi i alldeles lagom storlek med marknadsledande AWD-system och tillräcklig med prestanda för att man inte ska behöva en andra lekbil, om det är så att man gillar att köra men förökat sig och inte längre ryms med familj i en bil av GTI-typ. Sen råkar den vara någon decimeter högre än snittbilen men det är tex Golf Sportsvan (OK, Kalle2- den ger jag dig!) och har inte hört att nån klagat på att den skulle vara onödigt hög.

#9
2014-11-27 09:24

Roger, jag håller med, men tycker du att du lever som du lär? Nu var det en bil som DU gillade som blev påhoppad, men du är inte sen att göra samma sak själv i andra sammanhang.

#10
2014-11-28 00:50

Jag hoppar sällan på något annat än franska bilar med undermålig kvalitet eller tyska överreklamerade med dito :P Kan inte minnas att jag av princip hyst agg till någon speciell biltyp. :P

#11
2014-12-01 07:53

Svar på frågan: jag har köpt en, därför att:
-jag tycker att den är snygg
-den har bra in/ut
-jag kan acceptera utrymmeskompromissen jfr STD-versionen
-mycket bra prestanda - rak bensinsexa med dubbelturbo. Varvar 7000 rpm :o).
-mycket bra AWD - enl. AMS 2013
-mycket bra 8-vxl sportauto med vxl-paddlar
-adaptiv (4 lägen): stötdämpning, gasrespons, styrning

Tyvärr har tillverkaren behållit "SUV-höjden" på chassit från STD versionen, vilket gör att den - i någon mån - ser ut att "gå på styltor" . Jag har bilder på bilen, där den är sänkt 35 mm och då blir den "rätt". Jag sänker till våren.

PS Bilen har också startknapp - fast svart. DS

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.