Nästa artikel
Ny laddinfrastruktur för eldriven tungtrafik – här är orterna som blir först ut
Nyheter

Ny laddinfrastruktur för eldriven tungtrafik – här är orterna som blir först ut

Publicerad 17 januari 2023 (uppdaterad 17 januari 2023)
Einride och Polar Structures bygger gemensamt landets första laddinfrastuktur riktad mot eldriven tungtrafik. Stationer kommer att byggas på femton platser i landet. De svenska laddstationerna väntas bli normen för hur företagens stationer ska se ut i en framtida internationell utbyggnad.

Svenska elbilstillverkaren Einride ska tillsammans med infrastrukturbolaget Polar Stucture bygga en laddinfrastruktur över landet, riktad mot elektrisk tungtrafik. Det meddelar båda bolag i ett gemensamt pressmeddelande.

Satsningen inleds med laddstationer kallade Einride Stations, som ska placeras ut på femton utvalda orter i landet. De svenska stationerna kommer att sätta normen för hur alla framtida Einride Stations ska vara utformade, även i ett internationellt perspektiv.

Inför den initiala satsningen i Sverige har företagen gått igenom omfattande transportdata för att kunna fastställa vilka orter som bedöms vara strategiskt viktiga. Analysen har också bidragit till att skapa sig en bra bild av hur framtidens kapacitetsbehov av ytterligare laddstationer kommer att se ut.

Den första Einridestationen kommer att upprättas i Roserberg i norra Stockholm. Därefter väntar satsningar i Hallsberg, Markaryd och Ljungby. Målsättningen på sikt är att ha utvecklat ett fullständigt infrastrukturnät av laddstationer mellan landets hamnar, järnvägar och industritunga städer.

Einride och Polar Structure ser satsningen som ett viktigt steg mot möjligheten att införa förarlösa lastbilstransporter över landet.

– Smarta laddstationer, uppkopplade elfordon och mjukvaran Saga (Saga är Einrides egen digitala plattform för hantering av fraktmobilitet. red. anm.) gör att vi lägger grunden för framtidens transportsystem. Ett viktigt steg mot fullt autonoma transporter, menar Einrides ansvarige för public affairs, Christofer Laurell i ett uttalande.

Som Vi Bilägare tidigare har rapporterat har Einride sedan tidigare utvecklat en förarhyttlös ellastbil, som finns i totalt fyra olika utföranden.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 17 januari 2023 Väldigt bra!
  • 17 januari 2023 Härligt, framåt även för…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.