Nästa artikel
Ny kompakt sedan från Mercedes
Nyheter

Ny kompakt sedan från Mercedes

Publicerad 14 januari 2013 (uppdaterad 15 januari 2013)
Mercedes CLA är en kupémodell med fyra dörrar baserad på A-klass, inspirerad av CLS. Den presenteras på Detroitsalongen i veckan.

I april 2012 visade Mercedes en konceptbil kallad Concept Style Coupé. Nu har den produktionsfärdiga bilen presenterats i Detroit. Mercedes CLA har fått behålla de övergripande svepande linjerna från konceptet med en sluttande taklinje och fyra dörrar.

Bilens linjer ska bidra till ett lågt luftmotstånd, faktiskt det lägsta luftmotståndet på någon produktionsbil enligt Mercedes, med en motståndskoefficient på 0,23.

Formerna påminner om Mercedes CLS. Men CLA är mindre. På höjden och bredden är måtten desamma som på senaste Mercedes A-klass, på vilken CLA baserar sig. CLA är däremot 33,8 cm längre än A-klass.

Till en början kommer bilen att erbjudas som CLA 180 med en 120-hästars bensinmotor eller som CLA 250 med en turboladdad 208 hk stark bensinmotor. En dieselmotor ska också finnas med 168 hk, i modellen CLA 220 CDI. Senare kommer bland annat även en AMG-version av bilen.

Motorerna är monterade på tvären och CLA är framhjulsdriven. Vad gäller växellådor finns en sexväxlad manuell eller en sjustegad dubbelkopplingslåda. Senare kommer även fyrhjulsdrift att erbjudas till bilen.

Köparen ska kunna välja mellan två fjädringsinställningar vid köpet av bilen – komfort eller sport. Det senare gör bilen 2 cm lägre i fronten och 1,5 cm lägre baktill.

CLA är utrustad med ett flertal assistans- och säkerhetssystem så som en ny radarbaserad autobroms som fungerar i upp till 200 km/tim.

Inuti bilen hittas en rad olika mutlimediasystem som erbjuder ett flertal appar och funktioner. En 5,8 tum stor pekskärm är standard.

Exakt när bilen ska börja säljas i Sverige och till vilket pris är inte känt. I Storbritannien väntas försäljningen starta i maj och i Amerika i september.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes CLA?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-14 11:28
Hackenbush

Vad som slår mig direkt att det finns inte en enda rät linje på bilen och alla linjer går åt olika håll. Med detta menar jag inte att bilen skulle varit ritad med linjal men som den är nu ger den ett oharmoniskt intryck. Kommer att ta ett tag att vänja sig vid om man inte redan är förtjust i sådana linjer.

#2 • Uppdaterat: 2013-01-14 12:40
N-iklas

Inte så illa för att vara Mercedes, med Cw på 0.23, mindre funktionellare karossmått än vanliga fläskbergen och ett mer personligt utseende än de vanliga tråkiga formerna från Mercedes är detta snudd på lite Opelklass, fast som vanligt stupar det pladask när man kommer till förarplatsen, inte en enda knapp, spak eller symbol får godkänt.

#3 • Uppdaterat: 2013-01-14 12:50
Hackenbush

Har tittat lite till nu och måste säga att fronten är riktigt lyckad, snygg som attan, speciellt på bilden på den röda bilen syns det.
Håller med Kapten om bakpartiet, det är faktiskt mindre lyckat och det stör.
Men jag skulle välja denna före Opel alla dagar i veckan.

#4 • Uppdaterat: 2013-01-14 12:50
KaptenOberkommando

Det sluttande, runda bakpartiet gillar jag inte. Inte heller alla dessa "linjer" och veck. Dessutom föredrar jag en motorhuv som går "ända fram", så att säga. Och så den där stjärnan i grillen med endast en lamell ... Rent generellt kan man säga att när den gamle Bruno Sacco var designchef rullade bedövande vackra bilar ut på vägarna. Idag verkar det som att en massa omogna ungtuppar har tagit över.
Nåväl, trots skällandet ovan så är bilen ändå ok - även om bakpartiet är mindre lyckat.

N-iklas torde vara en av väldigt få som inte ger förarplatsen och knapparna godkänt i denna Mercedes utan att ha sett och tryckt på knapparna i verkliga livet. Men när det gäller kvalitetskänslan, N-iklas, kan du ditt Opel och fara all världens väg.

#5 • Uppdaterat: 2013-01-14 12:54
mcregor (ej verifierad)

N-iklas provkör och provkrockar alltid bilarna viruellt för att kunna ge sakkunniga kommentarer...:)

#6 • Uppdaterat: 2013-01-14 13:01
Hackenbush

Ah N-iklas, är det du som är kontrollant för alla knappar i bilar?
Kan vara bra att veta.

#7 • Uppdaterat: 2013-01-14 13:09
Gäst (ej verifierad)

Ja få se då:

Bakpartiet tycker jag nog är godkänt men resten...

Vecken på sidan passar inte på en så relativt liten vagn. Och så fronten: Först så sitter ju framaxeln alldeles för långt bak vilket gör att hela bilen får felaktiga proportioner. Sen är ju fronten alldeles för hög också. Totalt oharmonisk.

Såna här mindre sedaner ska ju en kilform för att bli lyckade vilket denna är ljusår ifrån. Tänk att det fanns en tid när Mercor alltid var stiliga.. Numer ser stora delar av utbudet ut att vara designade för nyrika asiater och amerikaner helt utan stilkänsla...

Dessutom blir den i vanlig ordning överprisad. Nej tack!

#8 • Uppdaterat: 2013-01-14 13:34
FLAC

Jag ser då inga symboler på knappar eller spakar på denna bild och kan därför varken gilla dem eller döma ut dem... men det beror ju mest på att bilden är för liten. Vilka kriterier ligger till grund för pladask-stupningen?

#9 • Uppdaterat: 2013-01-14 13:38
VW Polo 2012

Gillar inte häller "bakverket" Annars gillar jag framhjulsdrift all den stund jag inte ligger på sladd numera. Väntar med spänning i stället på Auditrean sedan, vilken jag tror blir stilrenare.

#a • Uppdaterat: 2013-01-14 14:23
Rustan Werling

Nej, jag gillar inte heller den här designen. Den ser lite överbockad ut på något vis. Lite synd för jag tyckte CLS var ganska snygg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.