Bild
Nästa artikel

Ny kedja förenklar gör-det-själv-tvätten

Nyheter

Flera av landets fristående gör-det-själv-tvättar har gått ihop under varumärket Glimra. Hittills är 56 biltvättar anslutna till tvättkedjan som nu lanserar en mobilapp med betalningsfunktion. Vi Bilägare har testat.

Biltvättkedjan Glimra samlar 56 av landets tvättstationer under samma tak. Kedjan har tillkommit genom en konsolidering av ett antal olika aktörer.
Biltvättkedjan Glimra samlar 56 av landets tvättstationer under samma tak. Kedjan har tillkommit genom en konsolidering av ett antal olika aktörer.
Bakom satsningen står investmentbolaget Sequents delägare Karl-Johan Wattsgård som såg en eftersatt marknad i stort behov av modernisering. Hittills har tio biltvättar i Stockholmsområdet, en i Malmö och en biltvätt i Nyköping skyltats om. Övriga biltvättar ingår i biltvättkedjan under eget varumärke men samtliga går att hitta enkelt med mobiltelefonens hjälp.

Den nylanserade mobilappen är ett välkommet tillskott för oss bilägare som satsar på att hålla bilen ren på utsidan oavsett årstid. När Vi Bilägare testar Glimras anläggning i Älvsjö startar och stoppar vi tiden via appen. Innan dess har vi valt hundra kronor som maxbelopp och har därmed full kontroll över totalpriset, även när uppkopplingen sviker. När vi är klara sker betalning automatiskt via appen och tvättprogrammet upplevs som tydligt och prisvärt - en normalstor bil kostar mellan 75 och 125 kronor att tvätta själv.

För den som hellre betalar på plats finns även kortautomat på samtliga stationer.
– Att tvätta bilen ska vara enkelt, miljövänligt och billigt, alltid billigare än bensinstationernas automattvättar, konstaterar grundaren Karl-Johan Wattsgård.

Glimras tvättprogram ser olika ut beroende på var i landet du befinner dig. I Älvsjö erbjuds endast hetvattentvätt som ett första rengöringssteg men enligt Karl-Johan Wattsgård är målet att samtliga tvättar i Mälardalen och norrut ska erbjuda avfettning.
– Avfettning saknas på ett fåtal av våra anläggningar men i takt med att vi rullar ut nya program kommer vi att prioritera de anläggningar som saknar avfettning, säger han.


Att ta med sig egen avfettning på flaska är strängt förbjudet då anläggningarnas spillvatten kontrolleras av respektive kommun. Kontroller som sker utifrån vilka kemprodukter som är registrerade i tillståndet för verksamheten på platsen.   
– Dagens bilägare kräver hållbara lösningar även för skötseln av sin bil. Vår ambition är att få fler konsumenter att välja en modern tvättstation där vattnet renas och farliga utsläpp kan undvikas, avslutar Karl-Johan Wattsgård.

Diskutera: Vilken typ av biltvätt använder du dig av? 






 

Kommentarer

#1
2019-11-20 14:11

Jag lämnar ifrån mig bilen och får den proffsigt tvättad för sju euro.

#2
2019-11-20 16:21

Tvättar i gör det själv hall som är inomhus.

#3
2019-11-20 16:57

Gunnar, om du lämnar bilen till ett företag, har du kollat att företaget är seriöst? Om inte, så tycker jag att du ska göra det. Biltvätt uppfattar jag som en av de branscher där det förekommer att företag utnyttjar papperslösa.

#4
2019-11-20 17:03

Föredrar att tvätta inomhus i OKQ8's "tvätta själv"-hallar under vinterhalvåret, istället för att stå utomhus och tvätta i kylan.

#5
2019-11-20 20:16

490, ingen seriös biltvättsfirma har råd att lämna ett pris på drygt 70 spänn ut till kund. Gunnar bidrar till utnyttjandet av svart arbetskraft.

#6
2019-11-21 00:01

Gunnar bidrar också till att en icke anställningsbar person får pengar som drygar ut vederbörandes socialbidrag och de pengarna konsumeras och bidrar således indirekt till landets välfärd i form av momsintäkter. Alternativt ger det en fattig arbetslös EU medborgare från Bulgarien/Rumänien möjlighet att skicka ner pengar till familjen så att de får en dräglig tillvaro. Personer som du Vorwärts sitter på en hög piedestal och saknar fullständigt förmågan att se nyanser i tillvaron. Allt är antingen svart eller vitt. Om du bodde i ett genomkorrupt skitland som Bulgarien utan framtid och inte kunde försörja din familj, skulle du stanna kvar där och gå under eller skulle du åkt till Sverige så att dina barn kunde få kläder, mat och skolgång?

#7
2019-11-21 12:54

Ibland kör jag igenom bilen i en tvättautomat ibland blir det att tvätta i en bilhall, lite beroende hur smutsig bilen är.

#8
2019-11-21 14:31

Är inte lat och har inte fem tummar på handen så jag har alltid tvättat bilen själv i hall hos OK eller på tomten när det är plusgrader.
En gång i tiden tvättade jag bilen varje vecka, snacka om miljösvineri. I dag blir det mest under den skitigaste perioden (hatar salt) på vintern.

#9
2019-11-21 15:07

Sabud
Om du inte har 5 tummar i handen så är du ändå miljöbov om du tvättar på tomten. Hur tar du hand om tvättvatten mm på tomten....

#10
2019-11-21 18:17

B.H. Det får ordna sig via så kallad infiltration och som jag skrev tvättas numer relativt sällan. Kommunen tillåter biltvätt på tomten där jag bor om markförhållanden uppfyller vissa baskrav. Visst är det lite synd att det inte står skrivet i pannan på folk vilket klimatpåverkansindex de har. Då kunde vi jämföra våra ;)

#11
2019-11-21 20:32

knauer, du verkar förutsätta att slavdrivaren ifråga faktiskt betalar ut någon lön. Bland papperslös arbetskraft är det inte alls ovanligt att arbetaren försätts i skuld för privilegiet att smugglas in och kunna arbeta i ett EU-land, denna skuld ska gäldas genom obetalt arbete och försöker arbetaren kräva sin rätt sätts han på plats med hot, direkta våldsmedel eller både och. Personer som du knauer är anledningen till att människor fraktas hopträngda som djur i lastbilar, utnyttjas, misshandlas och lämnas på avskrädeshögen när de anses förbrukade.

#12
2019-11-22 18:45

Tyvärr är ju alla sånahär utetvättar skit.
Kompressorerna är ju klenare än en femåring med en handvev.
Utrustningen är alltid sönder och misshandlad.
Borsten är ju full med skit också, för idioterna som använder den släpar runt den på backen.
Avfettningsprodukterna är utspädda och skulle inte lösa upp asfalt om det så fick sitta på en vecka.
Tillråga på allt får man inte använda riktiga produkter.

Nä. Dessa utetvättar är rena bluffprodukterna.

#13
2019-11-23 23:18

Milky: Jag tvättar halvofta på såna här stationer och de 4 jag pendlar mellan har aldrig varit misshandlade. Vart bor du där folk förstör så?
Att det inbyggda avfettningsmedlet är kasst håller jag dock med om. Kör med eget och finns inga skyltar där jag vart om att det skulle vara otillåtet.
Tycker dessa ställen är bra komplement till riktiga biltvättar när man bara vill tvätta av lite snabbt.

#14
2019-11-24 11:09

I närheten där jag bor har OKQ8 nyligen öppnat en station med handtvätt. Tvättar kärran för mindre än en hundring. Kan emellanåt slinka in och spola av för en femtilapp. Blir minst lika bra som i automattvätt och har aldrig haft problem med att borsten är full med skit.

#15
2019-11-24 18:24

Kanske: OKQ8 har nyligen uppdaterat sina GDS:er där jag bor. Då har de infört såntdär fluff med borstar och avfettning som utetvättarna. Tillråga på allt så har de sänkt trycket högtryckstvättarna så de matchar de eländiga utomhustvättarna. Så nu är även mina favorit-GDS:er en hög skit. Först tog de bort alla lyftar så man inte kan tvätta under själv. Nu har de förstört all form av högtryck värd namnet. Tack för det OKQ8! Jädrans sopor...

#16
2019-11-24 18:27

Henrik M: Jag har absolut inget emot utetvättarna. Däremot så tycker jag de är för dåliga produkter för det man får. De skulle lätt kunna fixa typ 80% av problemet genom att åtgärda vissa saker. Typ trycket och avfettningsmedlet. Om man använder avfettningen så rinner ju pengar som smör i solsken. Men det är ju helt bortkastat. Tar ju inte bort ett piss, trots att bilen är torr och suger åt sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.