Bild
Nästa artikel

Ny kaross till gammal Ford Coupé

Nyheter

En klassiker återuppstår. Karossen till 1940 års Ford Coupé ska nytillverkas med modern svetsteknik och rostskyddsbehandling.

Ford erbjuder sedan tidigare reproduktioner av karosser till klassiska årgångar av Mustang (1965-1970). Nu breddas utbudet med Ford Coupé från 1940.
 
Karossen är byggd enligt Fords originalspecifikation, men tillverkad i höghållfast stål och hopsvetsad med moderna metoder. Den är dessutom rostskyddsbehandlad.

Däremot är bilen långt från körklar. Karossen säljs helt tom, med eller utan dörrar. Priset för den enklaste modellen börjar från 11 900 dollar i USA, vilket motsvarar 80 000 kronor med dagens växlingskurs. Då ingår varken motor eller frakt.
 
Diskutera: Vad tycker du om Ford Coupé?

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2012-10-29 12:05

Lär inte bli någon storsäljare.

#2
2012-10-29 12:22

Fantastiskt vacker bil. Vi får hoppas att några entusiaster investerar tid och pengar och att de snart syns ute i trafiken.

#3
2012-10-29 13:43

Tänk vilken fin bil den var på sin tid och finna former har den synd att den inte finns längre dom blev ju skrot tyvärr och dom byggdes om och man körde tävlingar för att se vilka som höll längst det var tider det på junestadion i jönköping och i Eslöv och till stockholm man drog dom på en dollykärra det var tider det.

#4
2012-10-29 13:57

Ja trettiotalsbilarna var ofta vackra, det här är ju en trettiotalare även om den kallas årsmodell 40.
Det märkliga var att man bytte modell varje år under trettiotalet, ibland kanske inte så stora ändringar, men ändå.
Det här är en 39a med annan grill. Den var ju i original placerad på ett modifierat T-fordschassi men med en primitiv V8.
Den hade ju dock äntligen fått hydrauliska bromsar, där fick den konservative Henry ge sig.

Men att lyfta över den här karossen till ett modernare chassi kan ju ge en riktigt trevlig bil, det gäller bara att hitta något lämpligt rambygge och de är ju inte många.
Men det finns säkert någon som kan pyssla ihop ett eget spjälstaket om är användbart.

Men det bästa är nog om man hittar något gammalt vrak där det räcker med att skifta kaross.

#5
2012-10-29 21:34

Man blir lite sugen!!

#6
2012-10-29 22:24

Javisst trasten, försök hitta ett gammalt Fordchassi, men välj ett efter 1950 då de gick från T-fordsfjädringen och fick separatfjädrade framhjul, plocka i en skrämd GM small-block och förse bilen med modern bromsutrustning.
Då kan du få en riktigt trevlig bil att färdas i och åka på utställningar med, men det blir ju aldrig en veteranbil förstås!

#7
2012-10-30 18:35

Visst är den snygg, men... inte som en 36:a Ford.
OM jag någongång ska bygga mig en bil, så ska det bli en 36:a.

Det finns gott om duktiga chassibyggare, och de använder ofta utmärkta Jaguar fram- och bakvagnar.
Och som saabnisse säger: med en lagom potent cheva smallblock kan det bli riktigt trevligt! :-)
Man kan ju tillomed satsa på en modern med bränsleinsprutning, så får man fin ekonomi.

För övrigt är det inte helt unikt att kunna köpa nytillverkade gamla karosser.

Det finns t.ex. till en del engelska bilar som Sprite, MGB och Mini.
En stiftelse har bevarat de gamla verktygen och pressar kvalitetsdelar.
Man kan till och med köpa kompletta karosser som är färdiga för lack, med luckor och dörrar..

#8
2012-10-31 16:14

Vansinnigt snygg bil, de här runda böljande linjerna fångar verkligen ögat direkt. Vill ha såklart.

#9
2012-11-02 07:17

Hade man inte bakhjulsdrift en stel bakaxel och bladfjädrar på den tiden. Det får mig att fundera på om den levereras med bakaxel, framvagn, bromsar, fjädring mm?

#10
2012-11-03 18:25

1storstark:
Det är enbart karossen som levereras. Ram, inklusive hjulupphängningar, drivlina,rutor, yttre delar, inredning, elsystem och allt annat får kunden lösa.

Så, det kan bli allt från strikt original till en fullt modern bil. (dock fortfarande med ram och sämre krocksäkerhet)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.