Bild
Nästa artikel
Ny generation Lexus ES

Ny generation Lexus ES

Nyheter

Den sjunde generationen av Lexus premiumsedan ES har lanserats och kommer för första gången till Sverige.

Lexus ES har tidigare inte levererats till vår del av världen, men med målet inställt att öka sin försäljning från 75 000 sålda Lexus i Europa till 100 000 år 2020 införs premiumsedanen nu även här. Bilen bygger på tillverkarens "Global Architecture" för framhjulsdrivna modeller. 

Hybriden ES 300h kommer till Sverige i januari nästa år. Den använder en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor tillsammans med en elmotor, totaleffekten blir 218 hästkrafter och  förbrukningen 4,7 liter/100 km. 

Interiören sägs bygga på "Future Interior"-konceptet, vilket innebär gott om utrymme för passagerarna och en förarmiljö med körfokus och alla displayer nära synfältet. ES finns också i F Sport-utförande som särskiljer sig med lite annan interiörsdesign och ett ljudsystem med 17 högtalare. 

Diskutera: Ser du fram emot Lexus ES introduktion i Sverige? 
Ny generation Lexus ES
Ny generation Lexus ES
Ny generation Lexus ES
Ny generation Lexus ES
Ny generation Lexus ES
Ny generation Lexus ES
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-04-27 09:53

Jag tycker de tappar lite av känslan när det plötsligt tar in en framhjulsdriven bil i sortimentet (CT200 är ursäktad som är en liten bil). Detta var väl i alla fall tidigare en sminkad Toyota Camry som då kanske kunde lura en amerikansk kund som inte är så kräsen på detaljnivå. Lexus styrka har ju varit att de haft en egen plattform att stå på. Annars ser den ju snygg ut, men sedaner i Sverige brukar ju inte bli några storsäljare... Detta är nog inget undantag.

#2
2018-04-27 09:54

Premium och framhjulsdrift? Nope...

#3
2018-04-27 10:15

Är detta alltså en lite större variant av IS (med framhjulsdrift som skillnad) eller hur jämför den sig mot det övriga sortimentet?

#4
2018-04-27 11:56

Knasig baklucka, men annars rätt trevlig. Mazda6 i Lexusformat typ.

#5
2018-04-27 12:10

Historiskt sett har ES alltid varit en lyxversion av Camry och så verkar det vara nu också.

#6
2018-04-27 14:24

Hua, var ingen skönhet på insidan direkt, kanske andra bilder eller färgsättningar i kupen gör saken bättre... Vad är det för mysko rattar dom satt på uppe på intrumenpanelens "keps"..

#7
2018-04-27 21:32

Framhjulsdrift hör inte hemma i lyxiga sedaner! Jag hoppas verkligen inte att denna kommer ersätta GS.

#8
2018-04-27 21:44

Martin : Reglagen där är väl för ljus osv (det andra har innanför dörrn eller på vänsterspaken). Kommer inte på vilka nu, men har funnits bilar förr som haft det sådär. Eller jo Nissan 300 ZX hade en variant iallafall. Fast på en separat klump till höger om ratten.

Ang framhjulsdriften - Lexus kunder hör inte direkt till de som bryr sig om det. Iallafall inte de som köper en modell som har noll sportiga ambitioner i övrigt.

#9
2018-04-27 23:03

Ja, jag ser fram emot att få se nya Lexus Es live.

#10
2018-04-28 08:34

Premium o tvåhjulsdrift? Nope...

#11
2018-04-29 08:34

En amerikansk Camry i annan kaross...nej tack.

#13
2018-04-29 22:17

Funderar allvarligt på en beställning, en Camry i lyxkostym är ja tack för mig.

Kan verkligen inte fatta varför den svenska generalagenten vägrar ta in världens i särklass driftsäkraste bil. Utomlands är det Camry (och Nissan Altima) man sätter sig i när man åker taxi eller får en hyrbil. Många Camry som rullat 100000 mil och fortfarande är "still going".

En extremt behaglig bil att köra, fin att åka i, kvaliteten är bevisad etc etc

Men nu finns den i form av Lexus. Jag ska se prislappen först, sedan tittar jag in hos Lexus.

#14
2018-04-29 23:09

Henrik. Du kan vara lungn, Toyota Camry ska tas in till Sverige enligt uppgift jag fått. Så du får din drömbil, även om Lexus ES är ännu bättre. I USA byggs de i samma fabrik i Kentucky. Dock byggs de på separata linor. Även Toyota Avalon byggs här. Om Camry och Lexus ES som kommer att säljas här kommer från USA vet jag inte. Tidigare har vi fått Japan byggda Camry här. Kanske blir så nu också.

#15
2018-04-30 10:29

Vad är det för skillnad på Camry och Avalon?

#16
2018-04-30 12:06

Avalon är väll större in/utvändigt aning lyxigare och sportigare. Camryn är väll mer komfortinriktad. Fått bra kritik i USA. Körglad.

#17
2018-04-30 14:25

Roger Skagerström.

Första videon om Toyota Avalon.

https://www.youtube.com/watch?v=XD3dVGCouxU

Personligen så gillar jag denna Lexus ES i F-sport utförande och dess grill väldigt mycket i videon, hela bilen är lyckad i design synpunkt, den sticker verkligen ut från mängden.

https://www.youtube.com/watch?v=UPiF2WG2lDY

Och i denna sista video om inredningen gillar jag den röda skinnklädseln i F-sport och stolarna ser inbjudande ut.

https://www.youtube.com/watch?v=p9ZY7cq3G-Y&t=105s

#18
2018-04-30 14:35

Stolarn i ES var grymt fina :P

Såg MotomanTV's långa test av Avalon, och den jämförde han mycket med Maxima. Men skillnaden känns hårfin mellan Camry osv. Verkar mest vara att Avalon har längre baksätesutrymme. Både är ju hyfsat stora sedaner annars.

För övrigt var det en jävla tur att de bytt infotainmentsystem. Går och smådrömmer om en begagnad Lexus RC om några år men infotainmentsystemet, som ser ut som nåt från sent 00-tal är sjukt oimponerande i en så dyr bil.

#19
2018-04-30 15:35

Roger Skagerström.

Tittade också nyss på Motoman test i flera avsnitt om nya Avalon och tekniken. Men där gillar jag inte grillen, den är bara lite för mycket. I övrigt var bilen snygg. Men jag gillar nya Lexus ES mer, speciellt i F-sport version och här passar spindelgrillen riktigt bra. Bilen är snyggare än nya Lexus LS, främst då tänker jag på linjerna från sidan vid/från bakdörren och c-stolpen och baköver där jag tycker ES är snyggare i min smak. I övrigt är nog LS bättre i allt självklart med den prisskillnaden........

#20
2018-05-03 16:30

Bilen ser högst anständig ut – tills man ser fronten, som vanligt med Lexus numera.
Interiören ser inte fullt så konservativ ut som vanligt, utan har tvärtom begåvats med en del märkligheter, som reglagen ovanpå panelen. Jag hoppas att de funkar bättre än de "satelliter" som under en period fanns i Citroën DS.
Å andra sidan har Audi och framförallt BMW ganska gammaldags interiörer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.