Nästa artikel
Nuvarande Audi Q7 blir eldriven
Nyheter

Nuvarande Audi Q7 blir eldriven

Publicerad 9 augusti 2013 (uppdaterad 12 augusti 2013)
Enligt nya uppgifter kommer Audi att lansera en eldriven version av stora suven Q7 innan modellen ersätts av en ny generation.

Audis satsning på eldrift är fortsatt stor. Australiska CarAdvice, som talat med Audi Australiens vd Andrew Doyle, rapporterar att Audi kommer att bygga en Q7 i e-tron-utförande innan den nya generationen Q7 presenteras 2015.

Audi har arbetat på ett flertal e-tron-modeller men endast den eldrivna A3:an har nått produktionsstadiet. Tillverkaren har nu gett upp med den eldrivna supersportbilen R8 e-tron på grund av att batterierna anses vara för dyra och ineffektiva.

Exakt vilken teknik som ska användas i Q7 e-tron är inte känt. Audi har stora planer när det gäller e-tron. Doyle berättar också för CarAdvice att samtliga av Audis modeller så småningom kommer som e-tron.

Diskutera: Vad tror du om Audis planer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-09 13:49
Swemba

Man får väl anta att en så stor och tung bil inte kommer att vara helt eldriven? Det lär väl handla om en hybrid eller åtminstone en elbil med räckviddsförlängare.

#2 • Uppdaterat: 2013-08-10 12:44
Mistro

Tanken med en sådan nyhet är väl att vi skall stå upp och klappa i händerna men jag gör inte det.
Tanken av att en av världens största biltillverkare inte för länge sedan har lanserat en elbil är löjeväckande,men visst applådera ni som köper deras skitsnack.

#3 • Uppdaterat: 2013-08-10 15:36
Hackenbush

Försent skall syndaren vakna eller?

#4 • Uppdaterat: 2013-08-11 10:29
Swemba

Som jag skrev i en annan tråd: anledningen till att "en av världens största biltillverkare inte för länge sedan har lanserat en elbil" är för att marknaden inte direkt skriker efter elbilar.

Tekniken måste bli billigare och bättre för att bli intressant för den stora massan, alternativt kraftigt och långsiktigt subventionerad i storstäder - vilket inte direkt är tillverkarnas uppgift. Och vi vet alla hur det är med subventioner: mycket flyktiga och inget man kan räkna med i längden.

En elbil jag tycker är intressant är lilla Renault Twizy. Om den kostat hälften av vad den gör och hade haft en isolerad coupé (varför inga riktiga dörrar och fönster?), så hade jag kunnat överväga en sådan som pendelbil i stan. Såvida inte övriga trafikanter åker Q7...

#5 • Uppdaterat: 2013-08-11 10:30
Hackenbush

Jag håller med om vad många andra här givit uttryck för, det verkar som om man designar elbilarna så att de inte skall locka till köp. Jag tror att bilttillverkarna i dagsläget inte är intresserade av att sälja några elbilar då de säkert tjänar mer pengar på att sälja bensin och dieselbilar med tanke på service och sådant.
Inte förrän den dagen då politiker lägger in beslut på att endast elbilar är tillåtna efter ett visst datum eller att man beskattar bensin och dieselbilar löjligt högt blir det fart på elbilsindustrin.
Nu har en del en elbil på sitt program endast för att visa att man försöker tänka på miljön, alltså ett spel för galleriet endast.

#6 • Uppdaterat: 2013-08-11 12:13
Mistro

Precis "Hackenbush",..för vad hjälper det att omvärlden skriker efter en produkt som inte är lönsam för någon tillverkare att tillverka och HUR skriker man efter en produkt?
Det finns i andra sammanhang ingen som vill tillverka en produkt som på sikt inte är lönsam och få köper en dyrare produkt utan uppenbara fördelar.
Fördelen med elbilen försvinner ju för de flesta i samma stund som prissättningen sker så oavsett om vi då har överseende med bilens utseende och sämre räckvidd och prestanda så hjälper inte detta då bilen är för dyr.

Skulle också kunna tänka mig ett mindre elfordon som Twizy men för de pengarna borde batterierna ha ingått.
En elscooter som toppar 80-100km/t kostar ca 50.000kr och det är ju inte lika mycket fordon.

#7 • Uppdaterat: 2013-08-12 11:10
IngoS

Jag tror att alla aktörer måste ha dörrar öppna för eltekniken för en framtid på kinesiska marknaden. Luftföroreningar i kinesiska megastäder är pyramidala och myndigheterna vill förbättra läget. Incitament som automatiskt tillstånd för registrering (istället för utlottning av registreringsbevis) förslår mycket långt. En lyxSUV skulle sitta mycket bra i Peking och Shanghai. En helt annan sak är att det inte blir några vinster i koldioxidavtryck med Kinas elmix.

#8 • Uppdaterat: 2013-08-12 11:22
Swemba

Mistro, om omvärlden var beredd att betala för vad produkten kostar, så är den också lönsam att producera.

IngoS, jag tror inte det är någon tillverkare som stänger den dörren. Alla är nog högst villiga att ge marknaden det marknaden vill ha.

Det finns ingen konspiration. Det finns bara ett önsketänkande om elbilens förträfflighet som inte riktigt är verklighetsförankrat.

#9 • Uppdaterat: 2013-08-12 12:09
Mistro

Anser att du har helt fel angående detta "Swemba" vilket framtiden också kommer att visa.
Tycker själv att svaret till varför tekniken bakom elbilen går i snigelfart säger sig självt.

#a • Uppdaterat: 2013-08-12 12:12
IngoS

Jag tog för givet att alla uppfattade det som ett slags miljömässigt missfoster och ville förklara dess existens. Jag tror att få tillverkare i nuläget egentligen tror på elfordon som kommersiell produkt annat än på nischmarknader. Det vore ur miljösynpunkt/utsläppssynpunkt mycket mer logiskt att satsa på naturgas på bred front i Europa och USA. Så logiskt att myndigheterna skulle uppmuntra det mera och underlätta utbyggnaden av tankställen mm. Verkningsgraden i naturgasbaserad elproduktion med god teknik är 60% och gasmotorernas verkningsgrad är 30 % så man kan dock inte helt utesluta att en elbil i ett land med rätt elmix och med hänsyn tagen till CO2avtrycket från batteriproduktionen kan minska det samlade koldioxidavtrycket.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.