Bild
Nästa artikel
Nu kommer Teslan när du kallar

Nu kommer Teslan när du kallar

Nyheter

Amerikanska elbilstillverkaren gör sin största mjukvaruuppdatering hittills. Version 10.0 innehåller bland annat funktionen Smart Summon.

Uppdateringen skickades ut till Teslaägare i förra veckan. Den kanske största nyheten är att de som har köpt till självkörande paket till sin Model S, Model 3 eller Model X nu kan tillkalla sin bil, varefter den navigerar till ägaren på egen hand.

Regeln är att bilen måste befinna sig inom synhåll på exempelvis en parkering. Tesla säger att det är perfekt att använda när man står med en överfull shoppingvagn eller om det regnar och man inte vill bli genomblöt på vägen till den parkerade bilen. 

Andra nyheter är att man via infotainmentskärmen kan titta på Netflix och Youtube, sjunga karaoke eller spela dataspel. Det finns också en kartfunktion som tar en till ett slumpvis valt matställe om man känner att man vill bli överraskad när det är dags att äta. 

Det finns också ett läge som heter ”Joe Mode”. Det sänker varningsljuden i kupén om det till exempel finns ett sovande barn i bilen som man inte vill väcka. 

Diskutera: Vad tycker du om Teslas uppdatering? 
 

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2019-09-30 10:43

Men samma som innan, EU-regler sätter stopp för Smart Summum på denna sidan pölen precis som med den utökade AP:n. Så här kan Summum fortfarande bara köra rakt fram och rakt bak när du står så nära att bilen är kopplad via bluetooth till mobilen.
Dock användbart det med ibland. Blev inparkerad häromdagen vid Coop av en som ställt 15 cm från passagerardörren där jag skulle sätta in sonen i barnstolen. Men bara upp med mobilen och backa ut bilen och öppna dörren i full vinkel och spänna fast honom.

#2
2019-09-30 11:57

Tesla-ägare tål alltså inte att få lite regn på sig? Urfjantigt. Och den överfulla shoppingvagnen kör man väl som vanligt fram till bilen? Eller tycker man på Tesla att folk inte ens ska behöva gå längre? Nänä, men titta på hur genomsnittsamerikanen ser ut … Det borde vara tvärtom! Överlag rena tramset, det här. Typiskt amerikanskt.

#3
2019-09-30 13:36

Man kan göra parkeringsplatserna mycket mindre om alla åker Tesla...eller vänta nu...bilarna är ju breda...
Nåja, det är ganska ofta jag släpper av passagerare innan jag ställer bilen mellan andra bilar för att folk ska slippa pressa sig fram och bli smutsiga eller att bilarna ska bli buckliga. Hade gärna kunnat parkera bilen utan att min egen dörr behövde öppnas när den är parkerad också.

#4
2019-09-30 14:06

Och tänk vad bra när man kommer till porten och märker att det ösregnar och att det nödvändiga paraplyet i den förnuftiga bilen fortfarande befinner sig i dörrens fack där det inte blir vått, då tar man bara fram mobilen och säger åt bilen att köra fram till porten.
Nävisst, det gick inte, det var ju ingen Tesla!

#5
2019-09-30 14:33

Känns plojaktigt. Men amerikanare vill hellre kolla Netflix eller sjunga karaoke i bilen än att köra bil, det är uppenbart målgruppen.

#6
2019-09-30 14:50

Jag tror att intelligentes och övriga som anser detta onödigt inte ser det för vad det är, ett första närmre steg mot självkörning! Ett litet steg men ändock ett steg dör AI i bilen kör och själv beroende på hinder m.m. löser situationen. Ja väljer man att bara se det ur ett trångt litet perspektiv kan det lätt avskrivas som onödigt. Men se det för vad det är, och jag tror de flesta håller med om att det är lite större! Och jag är varken lat eller fet, men jag ser helt klart en fördel att slippa bli blöt med om det ösregnar när man kommer ut. Det roliga är att hade "det egna" märket kommit med funktionen hade det troligtvis låtit annorlunda. Men nu var det Tesla som än en gång visade att de ligger före, och tänker utanför lådan...

#7
2019-09-30 14:51

Raphael, tror knappast att Netflix är till för den som kör :)
Men det kan ju finnas andra med i bilen som gärna kollar. Läste nåt om att Spotify skulle bli inbyggt också.

#8
2019-09-30 14:52

En annan nyhet, nu går det även privatleasa model 3 i Sverige:
https://m3.idg.se/2.1022/1.724177/tesla-privatleasing

#9
2019-09-30 14:54

Och Netflix och TV-spel är väl en trevlig bonus när man sitter och laddar om man inte behöver/vill äta eller shoppa. Absolut inget nödvändigt, men varför inte liksom? Min dotter tycker bilspelet där man kör med ratten på bilen är superkul, hon tyckte laddpausen sist var för kort....

#10
2019-09-30 15:09

Bejje: Spotify är inbyggt redan i Tesla sen flera år tillbaks, riktigt bra och snyggt samt skönt slippa pilla med extern app när man kör. Netflix går självklart inte se på när bilen kör, precis som tv-spelen är det för laddpauserna.

#11
2019-09-30 15:37

Bejje, Tesla är framstående på autonomi dvs självkörande bilar. Och målgruppen är ju de som hellre kollar på Netflix än kör.

#12
2019-09-30 16:56

Raphael, där fick du till det..

#13
2019-09-30 21:34

Jag är kritisk till självkörande bilar, oavsett fabrikat. Och när den största nyheten om en bil handlar om vilka internettjänster den har, då känns det som att det har gått för långt.

Internettjänster har man ju i mobilen eller läsplattan som man kan ha i bilen, barnen har väl en iPad som de kan ha i baksätet. Och Spotify har man i mobilen, jag förstår inte varför bilen också måste ha det.

#14
2019-09-30 21:41

Nej ganska uppenbart att du inte fattar det Raphael. Sen vad som är den största nyheten i detta fallet är ju vad Media väljer att blåsa upp, hade du sett Teslas release över uppdateringen hade du sett att det nämns som en liten del av mycket annat.
Detta rullades ut tillsammans med mycket annat säkerhetshöjande som inte nämns i denna artikeln.

#15
2019-10-01 07:17

Jag älskar verkligen att Tesla vågar ta ut svängarna lite, tydligt ett bolag som siktar in sig till nytänkande människor eller yngre generationer samt folk med lite humor (tänker på pruttkudde esterägget).
Även om kanske Tesla inte uppfunnit hjulet så har dom likt många andra innovativa bolag paketerat tekniken snyggt och vågar utmana.
Att bilar får en uppdatering över nätet, bara den saken som många glömmer bort är ju ett bra bevis på nytänk.

Hade detta varit en av dom ordinära bilarna så hade ett bokning av ett verkstadsbesök krävts.

Tesla kan med sitt tänk få ut säkerhetsuppdateringar till sin bil snabbt medans övriga uppkopplade bilar endast får detta vid verkstadsbesökt, OM dom nu besöker en verkstad.

#16
2019-10-01 08:39

Första bilen med ECUn kopplad till nätet tror jag var McLaren F1. Den gick inte att uppdatera, men eventuella felkoder kunde skickas till fabriken. Det är 25 år sen den kom ut på marknaden för vanligt folk och då var det ganska extremt.

#17
2019-10-01 09:36

Flera tesla är redan buckliga. Verkar som funktionen har en hel del funktionsuveckling kvar. För en som jobbat i branschen häpnar man gång på gång över hur ofärdiga grejer dom vågar skicka ut. Kul idé dock!

https://www.carscoops.com/2019/09/teslas-smart-summon-feature-appears-pr...

#18
2019-10-01 09:43

Maisch: Tesla är väldigt tydliga med att det enbart ska användas där och när du har full överblick av bilen och kan avbryta/stoppa bilen direkt då den tvärstannar om du släpper knappen. Det är en betaversion, inget annat och det är tydligt för ägarna att det är under utveckling och att det används under eget ansvar.

#19
2019-10-01 13:32

I en sådan här tråd blir det tydligt att många lider av märkesfanatism. Minsta lilla kritik eller ifrågasättande får vissa användare att rulla fram kanonerna.

#20
2019-10-01 13:45

Intelligentes: Till skillnad mot ditt sakliga objektiva inlägg #2 menar du? ;)

#21
2019-10-01 13:52

Och där kom du, trampad på tårna … Helt enkelt: Du är Tesla-frälst, men försök att andas. Mitt inlägg var befriat från märkesfanatism. I övrigt var det objektivt. Du ser ju hur amerikaner ser ut, och all forskning visar att amerikaner är fetast i världen. Fetman ökar även i Sverige. Vi måste röra oss mer, inte tvärtom.

#22
2019-10-01 13:57

Haha, inte ett dugg trampad på tårna, om du anser att skriva sakligt som svar på felaktigheter som kan misstolkas av minde pålästa är märkesfanatism så tycker jag du är lite fel ute.
Läs gärna min tråd om Teslan så ser du jag lyfter det negativa med angående både bilen och företaget. Om du visste vad fanatism är så märker du där om inte redan här att det lider jag inte av. Har ägt minst 15 olika bilmärken och funnit både nackdelar och fördelar med alla.
Dock är jag lite allergisk mot löjliga felaktiga påhopp mot en bil pga ointresse eller okunskap om bilen eller den aktuella egenskapen.
Och ja, jag kan stå för att jag anser att du tillhör nog den gruppen som skrivit minst relevanta och sakliga inlägg här på sidan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.