Nästa artikel
Nordiska rådet vill se bättre möjligheter för miljöbilar
Nyheter

Nordiska rådet vill se bättre möjligheter för miljöbilar

Publicerad 28 juni 2017 (uppdaterad 28 juni 2017)
Samarbete och utveckling av energistationerna för miljöbilar. Det är vad Nordiska rådet tror krävs för att underlätta fossilfri bilism.
Nordiska rådets hållbarhetsutskott håller nu sitt sommarmöte i Helsingborg och fokus ligger på hållbar infrastruktur. Utbyggnad av möjligheterna att ladda eller tanka olika miljöbränslen längs huvudvägarna som förbinder de nordiska länderna står högt på agendan. Norges regering rekommenderas också att utöka sin databas NOBIL, som i dag visar var alla laddstationer i Norge finns, så att den också omfattar andra miljöbränslen.

–Eldrift är på stark framgång för personbilar, men när det gäller tunga transporter är biodiesel det stora alternativet i dag som växer snabbt. I framtiden ser jag vätgas som en viktig alternativ energibärare, säger Jan Lindholm (MP)

–Vi önskar också att ministerrådet sätter igång en utredning av om, och i så fall hur, de nordiska länderna kan ha nytta av att samarbeta om att utveckla gemensamma nordiska modeller och standarder för elektroniska laddningsstationer för snabb laddning av större skepp, färjor, andra bilar än enbart elbilar samt lastbilar och bussar. Detta för att kunna agera förebild för ett bredare europeiskt samarbete, säger hållbarhetsutskottets ordförande Hanna Kosonen (C, Finland).

Diskutera: Vilka bränslen tror du på för framtidens bilism?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-06-28 16:53
S-E S

Jag tror på fossilfri diesel och bensin vilket bland andra Preem försöker åstadkomma från skogsråvara/restprodukter. Därmed undviker vi de uttjänta batteriernas miljöeffekter.

#2 • Uppdaterat: 2017-06-28 16:57
Wolseley

El.
Men anslutningssladdarna är absurt dyra.
Först över 400.000 för bilen, Mitsubishi Outlander PHEV, sedan kostar en extra sladd för snabbladdning ytterligare 4.500 kr.
Marginellt i förhållande till bilens inköpspris, men för högt som reservdel.
Sladden för att ladda hemma följde med, men ska bilen gå längre än 4 mil på el krävs en snabbladdningskabel.
Ska jag med mina körvanor köra 450 mil till på el tar det mig bortåt fem år.
Alltså kör jag från Flen till Katrineholm eller Eskilstuna på el, men hem på bensin.
Ska miljöbilar vara miljöbilar måste de gå att använda på avsett miljöbränsle.
Mitsubishis pris på reservsladdar är så högt att meningen med miljöbil motverkas.
Och Mitsubishi skjuter sig själva i foten.

#3 • Uppdaterat: 2017-06-28 18:30
Roy J

Ingenting kan konkurrera med el när det gäller olika framställningsmöjligheter, transportkostnader och tillgänglighet.
Ingenting kan konkurrera med elmotorer när det gäller verkningsgrad, okomplicerad drivlina, utrymmesbehov, servicebehov och anpassningsbarhet.
Det mesta kan dock konkurrera när det gäller energilagring i ett fordon.Än så länge. Batterier utvecklas nu i hög takt, inte minst beträffande miljövänlighet.

Man får innerligt hoppas att elkablar inte kommer att ligga kvar på den prisnivån som Wolseley skriver om.

Om förbränningsmotorer ska ha någon framtid, får man nog ta till både variabla kamaxlar och variabel kompression. Sen måste givetvis bränslet framställas lokalt – alltså framställas.
Vad hände förresten med de olika koncept Saab hade liggande på sina hyllor?

#4 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

S-E S #1
Vad är det för miljöeffekter hos "uttjänta" batterier du tänker på ?

#5 • Uppdaterat: 2017-06-28 22:52
S-E S

Lasse J. Jag tänker på återvinningen. Illa nog även om de inte skickas till Indien eller Nigeria.

#6 • Uppdaterat: 2017-06-29 11:15
TonyV

#Wolseley För snabbladdning behöver du inga kablar. Dessa är alltid fasta på laddarna. Kabeln du syftar på är för ladduttag (destinations, hemmaladdning) Men en sån kabel bör alltid följa med bilen. Med alla Leafs förljer numer två kablar med, Ena för schuko sen en för Typ2 uttag (eu standart för elbilsladdning)

Allmänt för laddning så det viktiga är att folk kan ha nattladdning hemma, sen vi installerade laddboxar så har mitt laddbehov på stan helt försvunnit(Leaf). Behöver aldrig söka kortladdning vid affärer, bio, museum etc. Men för en laddhybrid så kan jag tänka mig att det behövs ännu.

#7 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

S-E S.
Batterier till elbilar utgör endast en liten del av marknaden. Det dominerande användningsområdet är i all elektronik vi omger oss med och det är också där problemen finns, då dessa batterier är av sämre/ojämnare kvalitet än batterier till elbilar. Batterier till elbilar har, då dessa gjort sitt på fordonssidan, alternativa användningsområden, som t.ex batteribackup till solcellsanläggningar, men har enligt vissa källor(Tesla), begränsningar jämfört med backupper som är designade för detta ändamål initialt. Tesla anser att det är bättre att tillverkaren tar hand om och återvinner batterierna då fordonet skrotas, då man därigenom har möjlighet till en nära hundraprocentig återvinning. Märkligt nog har inte "batteriproblemen" uppmärksammats i media förrän elbilarna kommer in i bilden. Ser man också till vissa "vetenskapliga" utredningar som presenterats dom senaste åren, t.ex att elbilar skitar ner mer än fossilbilar, ett budskap som tacksamt noterats och vidarebefordras av vissa "nyttiga idioter" inom media, är det av yttersta vikt att man söker källan. Då brukar bitarna falla på plats.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.