Nästa artikel
Nissan testar etanolel
Nyheter

Nissan testar etanolel

Publicerad 9 augusti 2016 (uppdaterad 9 augusti 2016)
Nissan testar nu en fastoxidbränslecellsbil på allmänna vägar i Brasilien.
Bilen är helt eldriven och 24 kWh batteriet får sin kraft från en fastoxidbränslecell som går på etanol. Den 30 liter stora tanken ska ge en räckvidd på minst 600 kilometer. Nu ska alltså prototypen testas på allmäna vägar i Brasilien för att sedan förhoppningsvis sättas i produktion.

– E-biobränslecellen erbjuder miljövänliga transporter och skapar möjligheter för regional energiproduktion, samtidigt som systemet stödjer befintlig infrastruktur. I framtiden kommer e-biobränslecellen att bli ännu mer miljövänlig. Etanolblandat vatten är enklare och säkrare att hantera än de flesta andra bränslen. Det har fantastiska möjligheter att skapa marknadstillväxt, utan att det krävs en ny infrastruktur, säger Carlos Ghosn, President och CEO för Nissan Motor Co. Ltd.

Diskutera: Är du intresserad av en bränslecellsbil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-08-09 14:11
celef

Jag körde en del e-nv200 för utvärdering och det var ingen skön framfart, hårt och stötigt på gränsen till fullständigt oacceptabelt, kanske har bränslecellsmodellen fått en rejäl översyn, jag hoppas på det

#2 • Uppdaterat: 2016-08-09 15:46
Pi

Tidigare var du väldigt intresserad av vätgasdrivna bilar, Shogun. Att du nu flyttat fokus till bränslecell-bilar med annat drivmedel är nog klokt även om man kan tycka att det är en onödig omväg att gå även via etanol för att producera el-energi. Men helt klart en rimligare lösning än vätgasdrivna bränslecells-bilar. Men denna har ju ett relativt stort batteri som bara i sig borde kunna ge runt 15 mils räckvidd så kan man ladda det i väggen hemmavid så behöver man ju knappast använda etanoldrift speciellt ofta - kanske en vettig kompromiss. Men en vanlig laddhybrid med motsvarande elektriska prestanda skulle ju för många vara ungefär lika "miljö-vänlig" och kunna produceras redan idag - och antagligen till lägre pris dessutom.

#3 • Uppdaterat: 2016-08-09 16:27
saabnisse

Bränsleceller för fasta bränslen som etanol och metanol har säkert större chans att slå igenom än gammaldags teknik som de för vätgas.

#4 • Uppdaterat: 2016-08-09 16:44
PREVIA

Då tillkommer ett extra steg i bilen där vätgas utvinns ur etanolen för att sedan likt Mirai omvandla vätgasen till elektricitet i en bränslecell, sen tillkommer 300 kg batterier 24 kWh vilket gör att bilen bör bli tyngre än motsvarande bil med vätgastankar. Batteritypen återvinns inte heller alls idag vilket inte kan anses miljövänligt.

#5 • Uppdaterat: 2016-08-09 17:37
Pi

M a o - bränsleceller är som tidigare konstaterats en återvändsgränd... Vilket inte minst det nymornade, massiva stödet för eldrivna bilar från många stora tillverkare också vittnar om. Och att Samsung dragit sig ur branschen... Det är nog mest fossilbränsleleverantörerna som är intresserade av bränslecells-bilar och då helst vätgasdrivna.

#6 • Uppdaterat: 2016-08-09 21:28
Pi

Betalar i så fall hellre till statskassan än till petroleumindustrin, Shogun.

#7 • Uppdaterat: 2016-08-09 22:14
Styggavargen

Alla nya idéer som gör att vi radikalt kan minska utsläppen är av godo, testa ny teknik och göra utvärderingar. Klockan än 5 i 12 mina herrar... vädret kommer att bli ännu mer ostabilt vad det lider. Redan nu är det otäckt konstigt väder, max 18 grader i början av Augusti och milt sagt omväxlande, blåsigt... vindstilla... kallt, sedan varmt på samma dag med inslag av regn. En dag sjönk temperaturen med 12 grader på samma dag inom några timmar, gissa om det blev åska efter det...
Jag vet inte varför folk blundar för det som sker... och skett i snart 10 år...

#8 • Uppdaterat: 2016-08-09 22:18
Vidstige

Shogun, ja bränslecellsbilar ser jag som troligaste miljöalternativet för en massmarknad just nu, särskilt i stadsmiljö.

#9 • Uppdaterat: 2016-08-09 22:37
Pi

Blundar ni helt för den elektriska anstormningen eller ? Bränsleceller - om det blir nåt - lär ligga bra många år framåt i tiden i så fall. Vilket inte alla varianter av eldrift gör - inkl hybrider av olika slag. Sen är väl speciellt vätgasdriften ifrågasatt avseende dess "miljövänlighet".

#a • Uppdaterat: 2016-08-09 23:56
Pi

Vätgas vete f-n om det är så mycket bättre än vanliga fossilbränsledrivna bilar - för den mesta vätgasen är nog också av fossilt ursprung. Och oavsett så är det en omväg med totalt sett dålig systemverkningsgrad. Men eldrift har jag redan nämnt i flera inlägg här och det tror jag på - och säkert också under en övergångstid i olika hybridvarianter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.