Nästa artikel
Nio öppnar tre nya stationer för batteribyte: ”Viktig satsning”
Nyheter

Nio öppnar tre nya stationer för batteribyte: ”Viktig satsning”

Publicerad 16 juni 2023 (uppdaterad 19 juni 2023)
Att byta ut batteriet ”i farten” som komplement till vanlig snabbladdning är en idé som Elon Musk skrivit av helt. Men Nio storsatsar på tekniken och öppnar ytterligare tre stationer längs svenska vägar.

Bilmärket Nio fortsätter bygga ut nätverket med batteribytesstationer. På fredagen kom beskedet att ytterligare tre så kallade Power Swap-stationer ska byggas.

En av de nya stationerna hamnar i centrala Stockholm, i Frihamnen. På så sätt skiljer den sig från övriga batteribytesstationer eftersom den inte ligger längs en stor motorväg mellan två städer.

– Vi har två inriktningar för stationerna. Den ena delen är att vi vill täcka in när du åker på långfärd mellan A och B för att få bort räckviddsångesten. Den andra delen är att vi vill täcka in storstäder eftersom alla inte har möjlighet att ladda hemma, säger Mattias Lundgren, chef för Nio i Sverige, till Vi Bilägare.

”Vi vill täcka in storstäder eftersom alla inte har möjlighet att ladda hemma”

Den här stationen bygger på ny teknik som kan byta 18 batterier i timmen i stället för 13 som tidigare, samt att bytet går på fyra i stället för fem minuter. Stationen är även förberedd för lastbalansering.

Om några veckor öppnas dessutom en station i Enköping och i september öppnas en i Arlandastad norr om Stockholm.

Mattias Lundgren är övertygad om att batteribytesstationerna är en viktig del i Nios satsning.

– Det här är ett stort steg i vår utbyggnad av Power Swap-stationerna. Det är en väldigt viktig satsning i vårt erbjudande, inget snack om saken.

”För oss är det jätteviktigt att ha ett nätverk på plats, det är grunden”, säger Mattias Lundgren, vd för Nio i Sverige.

Så här ser nätverket med batteribytesstationer ut i dag i Skandinavien. Kartan är beskuren – det finns även stationer i Centraleuropa.

Nio har hittills bara registrerat 75 bilar i Sverige och att övertyga bilköparna om att prova ett nytt märke är inte alltid helt enkelt.

Hur uthålliga är ni?

– Vi har långsiktiga ambitioner och är i allra högsta grad här för det långa loppet. Vi förväntar oss inga jättevolymer innan nätverket är på plats så att användarna känner sig trygga. Ger vi oss in i något så gör vi det för att stanna. Vi följer vår plan till 100 procent, säger Mattias Lundgren.

Hittills har ni bara byggt Power Swap-stationer i södra Sverige. Ska ni även bygga stationer längre norrut?

– Absolut. Vi har en del ledtider för att bygga stationer och de är egentligen inte begränsade av oss utan av myndigheter och fastighetsägare. Först lägger vi en första ”ryggrad” i de tre storstadsregionerna, men efter det ser jag ingen del i landet där vi inte kan etablera oss om det finns behov, tvärt om. Vi vill höra från användarna var vi ska vara.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 19 juni 2023 16 bytesstationer för 75…
  • 18 juni 2023 Jag kan tycka att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.