Bild
Nästa artikel
Nevs skjuter upp bilbygge i Trollhättan

Nevs skjuter upp bilbygge i Trollhättan

Nyheter

Elbilen Sion från tyska Sono Motors försenas på grund av ekonomiska problem.

I april i år berättade Nevs att de fått uppdraget att bygga uppstartsföretaget Sono Motors första bil, eldrivna Sion med solpaneler, 25 mils räckvidd och godkänd för 750 kilos släpdragning.

Tongångarna i Trollhättan var glada, eftersom det innebar nyrekryteringar och att Saabs gamla bilfabrik på orten skulle dras igång på högvarv igen. Det var tänkt att första bilen skulle rulla av produktionsbandet under andra halvan av 2020 och att målet var att bygga 200 bilar per dag. Men nu verkar det som att det kommit grus i maskineriet.
 

Nevs skjuter upp bilbygge i Trollhättan

Sono Motors skriver på sin hemsida att produktionen skjuts upp till september 2021. Orsaken är att de inte dragit jämt med investerare. Detta gör att de behöver pengar från annat håll.

I ett Youtubeklipp berättar de att de valt att ta allmänhetens hjälp istället via så kallad gräsrotsfinansiering, Crowdfunding. I videon säger bilföretaget att de fått in 10.000 reservationer för Sion och om 2.000 personer skulle välja att betala fullt ut för bilen skulle det innebära en möjlighet att gå vidare med produktion. Priset som tidigare kommunicerats är 25.500 euro, drygt 267.000 svenska kronor. 
 

Fredrik Fryklund, informationschef på Nevs, säger till Sveriges Radio att de planerade hundratals nyanställningarna i Trollhättan skjuts på framtiden. Sveriges Radio har också pratat med Jona Christians, vd på Sono Motors och han säger att det behövs 50 miljoner euro för att bilbygget ska bli av.  

Nevs planerar att starta serieproduktion av sina egna elbilar i Trollhättan någon gång under 2022. 

Diskutera: Tror du att det blir någon produktion av Sono Sion i Trollhättan?

Kommentarer

#1
2019-12-04 12:42

Någon som vet om de har hunnit får några bidrag (skattepengar) utbetalade till sig...? T ex från Svenska Staten eller EU. Inte helt ovanligt när det gäller PK-riktiga elbilar, nämligen.

.

#2
2019-12-04 14:41

Jag tyckte det här verkade vara en lycksökardröm från början.
Ska man köra igång ett sådant här projekt gäller det att ha en välfylld börs annars är det svårt att få investerare att tro på vad man ska marknadsföra hur bra det än är.
I den här tuffa branschen räcker det inte ens med att man som okänd kan presentera en revolutionerande skapelse om man inte kan bevisa dess enastående egenskaper och för att göra detta krävs det multum med mynt!
Jämför DeLorean, där det fanns (ett tag) både pengar och en säljande produkt och en förmåga att få investerare att satsa, ändå gick det inte.
Eller Elon Musk, där det å andra sidan har gått bra, men han startade ju inte Tesla från tom plånbok precis.
Det är kanske bättre att jämföra med det företag som skulle tillverka Sono Sion, Nevs och vad de har presterat under snart tio år utöver ett antal photoshopade bilder, några försöksbilar och en grushög i Kina?
Nej jag tror inte att det blir någon bilproduktion mer i Trollhättan!
Menn
Jag har haft fel förr, jag hade ju totalfel om Tesla t.ex..

#3
2019-12-04 14:41

Knappast, mest prat och ingen verkstad.

#4
2019-12-04 16:11

Andelen naiva startups är ju förvånansvärt stor (även fast dom försvinner en efter en), det kostar fruktansvärt mycket pengar att utveckla och produktionssätta bilar. Det är ingen direkt hemlighet, och har inte blivit billigare med elbilar, bara annorlunda. Tesla har dragit in 20 miljarder från investerare senaste 5 åren, och går fortfarande massivt back, trots rätt bra försäljning, det borde ge en indikation till andra startups hur mycket som faktiskt krävs för att ta sig in.

#5
2019-12-04 17:22

Konstig rubriksättning, det är väl inte Nevs som skjuter upp tillverkningen. Det är väl Sonos Motors som skjuter upp sin tillverkning av tilltänkta elbilar. Nevs är ju en underkontrakterad fabrik för Sonos Motors. Nevs har väl inget med Sonos att göra.

#6
2019-12-04 17:42

Är inte förvånad...

#7
2019-12-04 18:23

Håller med Optimus, det är ju Sono själva som fördröjer produktionsstarten pga kapitalbrist.

Klarsynt, du borde vara glad för den här elbilen. Befriad från det mesta av bling-blinget på marknaden samt inte ett allt för stort batteripack på 35 kWh.

#8
2019-12-04 18:31

Optimus, jag tycker rubriksättningen är riktig, det var ju bilbygge av Sono Sion det gällde, Nevs har ju ingen egen tillverkning, mest rykten.
De gör verkligen skäl för "Mycket prat och lite verkstad!". även om de har en hyfsat stor "verkstad".

#9
2019-12-05 06:44

För sent på elbilsmarknaden, vem köper en gammal saab med elmotor ... döfött!

#10
2019-12-05 09:35

stonebreaker, det här handlar inte om Nevs tidigare planer på att bygga elektrifierade Saab 9-3, utan om att det tyska företaget Sono Motors som tänkt låta Nevs tillverka den nyutvecklade modellen Sion i Trollhättan.

Detta sagt, jag tror nu att tåget gått även för Sono Sion; tittar man på de övriga elbilsmodeller från stora tillverkare som nu är på väg ut på marknaden och jämför pris och prestanda med det Sono Motors presenterat för Sion kommer den inte att stå sig in konkurrensen vare sig när det gäller batteristorlek/räckvidd eller pris. Dess enda möjliga fördelar - utrymmen och solceller som ger en teoretisk möjlighet att "automagiskt" ladda någon mils körsträcka per dag - kommer inte att väga över, så min personliga gissning är att bolaget inom ett år tvingas packa ihop.

#11
2019-12-06 12:52

"om 2.000 personer skulle välja att betala fullt ut för bilen skulle det innebära en möjlighet att gå vidare med produktion" - vad de sagt är att de då har så de klarar sig 2020 och kan bygga en första riktig prototyp, inte komma i produktion. De bilar som de visat hittills är ombyggda BMW i3.

#12
2019-12-07 15:15

Få vill ha en riktigt ful bil och ingen vill ha den designen efter produkter kan gå illa statistisk väldigt låg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.