Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nevs klarade sig ur rekonstruktionen

Publicerad 16 april 2015 (uppdaterad 21 april 2015)
Nevs klarade livhanken igen, för hur länge återstår att se.
I går meddelades att den rekonstruktion som Nevs befunnit sig i sedan konkurshotet förra året upphör. Detta sedan företagets skulder delvis efterskänks.
Vänersborgs tingsrätt beslutade i går att den företagsrekonstruktion som Nevs genomgått sedan konkurshotet i augusti förra året upphör.
 
Tidigare i år föreslog Nevs en så kallad ackordsuppgörelse som delvis innebar att företagets skulder, främst till underleverantörer, på upp till 500 000 kronor skulle betalas helt medan skulder som översteg den summan endast betalades till hälften.
 
Nevs menade att detta skulle ge företaget ekonomiskt utrymme att ta sig ur företagsrekonstruktionen de befunnit sig i sedan cirka åtta månader och som enligt dem förhindrat Nevs att gå vidare med att exempelvis hitta en ny ägare eller ny affärsmodell.
 
Förslaget har nu klubbats igenom av Vänersborgs tingsrätt vilket innebär att merparten av företagen till vilka Nevs var skyldiga pengar har gått med på ackordsuppgörelsen. Enligt Dagens industri handlar det om skulder på drygt 300 miljoner kronor som avskrivs.
 
Nevs förhoppning är nu att återuppta förhandlingarna med de enligt uppgift indiska och kinesiska företag som visat intresse av delägande och eventuella samarbeten.
 
Diskutera: Är detta en ny chans för Saab/Nevs att fortsätta bygga bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-16 09:53
Gunnar Lindberg

Det blir nog inga bilar byggda utan pengar från en ny ägare. Vem vågar annars leverera till Nevs? Mot förskottsbetalning i så fall.

#2 • 2015-04-16 11:09
Peter i Sydney

För det första vill jag påpeka att ¨genomgått¨ är ett ord inte två. Mycket dålig svenka.
Har NEVS över huvud taget några inkomster? Man kan ju inte i långa loppet leva på investeringar. Det man hittills producerat föder inte ens råttorna som förmodligen har tagit över fabriksgolvet.

#3 • 2015-04-16 12:52
Reverend Benny

Och "svenka" vad är det? ;-)

#4 • 2015-04-16 13:12
Simon no1

Nu måste de börja betala så man får hoppas att de har ekonomi till vilket känns tveksamt för då hade de väl inte hamnat i denna sitsen överhuvud taget, rekonstruktionen var ju ett skydd mot konkurs

Ja, vi får väl se

#6 • 2015-04-16 15:24
saabnisse

Finns en tråd om detta på forumet
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/vad-har-hant-med-nevssaab

#7 • 2015-04-16 22:12
Havsfidran

Jag tror verkligen inte på det här. Det har varit så många turer att jag blivit lite smått apatisk. Det är nästan så att jag hoppas att det ska gå åt skogen. De ligger så Långt efter att när - om de mot alla odds skulle komma ut en helt ny bil om 3-4 år, som kanske ändå bygger på en konstruktion som skissades på för 5-6 år sedan så kommer det ändå vara föråldrat. Tror inte att de kommer kunna komma tillbaka. Alla planer som varit med phoenix. Det är bara att slänga allt precis allt och Nu börja skissa på något Helt nytt. Well, it's not gonna happen

#8 • Uppdaterat: 2015-04-16 22:32
saabnisse

Om det blir M&M som tar över blir det säkert någon eller några av deras modeller som "Saabifieras" för att få en bekväm ingång till EU-marknaden.
Men helt klart kan det komma en ny Saab , det här är ju ett företag med helt andra resurser än först Muller och sedan Jiang!
Och så har vi det här med namnet, kommer M&M att få tillgång till Saab?
Jag tror det, de har ju vissa likheter med Saab AB när det gäller utveckling och tillverkning av utrustning inom vapenindustrin.
Även om de är konkurrenter så går det säkert att lösa. M&M är ju en oerhört stor koncern.

#9 • 2015-04-19 14:00
Roy J

Va, lever de fortfarande?

#a • 2015-04-19 19:24
RobertSt2

Och där förlorade Saab ungefär hälften av sina underleverantörer för gott...
Dags att lägga ned Nevs? Medan det fortfarande finns några pengar som konkursförvaltarna kan tugga i sig menar jag. Kolla bara på kk:n efter Victor!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.