Bild
Nästa artikel

Nevs kan bli kontraktstillverkare

Nyheter

I dag tar Vänersborgs tingsrätt ställning till om rekonstruktionen av Nevs ska fortsätta. Om Nevs inte köps upp finns planer på att bli kontraktstillverkare.

Vid ett borgenärssammanträde i Vänersborgs tingsrätt i dag bestäms om Nevs rekonstruktion förlängs till den 29 november. Enligt Nevs själva har flera framsteg gjorts den senaste veckan i kontakten med de två asiatiska intressenterna.
 
Men Nevs presenterar
även ett alternativ som innebär att fabriken upplåts till kontraktstillverkning av andra företags produkter. På så vis ska Nevs kunna bredda sin verksamhet och återigen få in pengar till företaget.
 
Diskutera: Vad tror du om Nevs förutsättningar att bli kontraktstillverkare?

Kommentarer

#1
2014-10-08 09:43

Tja, varför inte. Alla sätt är bra utom de tråkiga som det så vackert heter.

#2
2014-10-08 10:56

Tveksamt om dom på kort sikt kan få sådana uppdrag inte minst eftersom bilindustrin i Europa redan nu dras med kraftig överkapacitet i befintliga anläggningar. Det är nog tyvärr bara ett sätt att förlänga pinan...

#3
2014-10-08 14:26

Varför skulle någon vilja lägga bilproduktion i Sverige, är inte det för dyrt ?
Vi har snart ingen produktion av något kvar då det mesta flyttas till utlandet !

#4
2014-10-08 15:19

Vår gruvindustri kan de i alla fall inte flytta ut ur landet.

#5
2014-10-08 16:00

För att heta "National Electric Vehicles Sweden" så har de gjort väldigt få elbilar... Är inte det falsk marknadsföring?

#6
2014-10-08 17:11

Visst kan de bli kontraktstillverkare, det är ju vad jag förutspådde för länge sedan. Man kan ju mycket väl tillverka både indiska och kinesiska modeller för den europeiska marknaden. Det vore ju ett ekonomiskt bra sätt för dessa företag att komma in i EU-marknaden.
Se hur det ser ut för de flesta marknadsförda asiatiska bilmärken som säljs inom EU, de har även tillverkning inom EU.

#7
2014-10-08 17:30

Irvor det är en myt! Tyskland är exempelvis mycket dyrare att producera i. Sverige ligger i mitten.

Bara för att det är billigt att producera i Kina så finns inte hela marknaden där.

Känns som vi nu skriver sista kapitlet i Saabs historia. Hur kunde man tillåta att just Nevs tilläts köpa konkursboet. Måste funnits bättre intressenter.

#8
2014-10-08 18:03

Våra gruvor är inte säkra se bara på Pajala där Northland lägger ner...!

#9
2014-10-08 20:42

NEVS behöver uppenbarligen få använda varumärket SAAB - det framgick klart av uttalanden idag. Det är lika uppenbart att Saab AB INTE tänker låta NEVS använda varumärket SAAB.

Sannolikheten att NEVS skulle få uppdrag - och investeringar - att legotillverka bilar är mycket nära noll. Den som planerar att lägga ut legotillverkning, vill ha professionell partner, som ex. Valmet eller Magna-Steyr i Österrike- inte ett gäng glada amatörer utan pengar i Sverige.

#10
2014-10-08 21:55

Vi får väl se vad SiggNn säger om mina fabuleringar här: http://www.vibilagare.se/nyheter/nevs-begars-i-konkurs?page=1

;-)

#11
2014-10-09 09:47

Tjalle, jag håller inte riktigt med dig här. Asiatiska tillverkare kan mycket väl tänkas lägga tillverkning av lämpliga modeller hos Nevs men de inte får säkert inte heta Saab (även om det tidigare funnits både amerikanska och asiatiska märken som hetat Saab, men det var ju under GM-tiden).
Naturligtvis får de konkurrens av t.ex. Magna-Steyr och Valmet, men man ska komma ihåg att i det här läget har asiaterna en magnifik möjlighet att komma in och styra hel produktionen.
Och medverkar man till att ta fram nya premiumprodukter tror jag inte att det är någon omöjlighet att dessa får rättighet till Saab-namnet.
Men utan den här hjälpen (tvångsstyrningen!) är det säkert kört för Kai Johan Jiang & Co.

#12
2014-10-09 14:27

Saabnisse, mot slutet tvingade GM SAAB att medverka vid några bilar som var mycket nära "badge engineering" - den sämsta (minst SAABish) var 9-7x och den minst dåliga var 9-2x (Subaru Impreza). Subaru har egenskaper / egenheter som är mycket SAABish.

Varför skulle asiaterna styra produktionen? SAAB (GM), Valmet och Magna har produktionssystem som är konkurrenskraftiga och ungefär lika bra. Hos Valmet och Magna får dom betala av på produktionsinvesteringarna per bil - hos NEVS i förskott. Som framgått av diskussionen på SAABSUNITED, är Phoenix idag omodern.

Jag är övertygad om att Saab AB inte släpper varumärket en gång till. Man gick ut tidigt för att tala om för Mahindra vad som gäller. Saab AB kommer inte att förlita sig på kommande ev "premium" bilar och Mahindra vill ha garantier innan dom köper. Saab kan ju bara titta på vad som hänt med det koreanska bilmärke som Mahindra köpte för några år sedan.

#13
2014-10-09 18:00

Jag får ge Tjalle en eloge för sitt senaste inlägg. Jag hade (tyvärr) inte kunnat skriva det bättre själv.

#14
2014-10-10 17:28

Tjalle, läs en gång till vad jag skrev "de får säkert inte heta Saab".
Vad jag menar är att genom att i praktiken ta över en existerande (nåja?) biltillverkare får man en bekväm inkörsport på den europeiska marknaden.

#15
2014-10-11 07:34

Saabnisse, Magna/Valmet har produktion som är "up and running" - inklusive full stab av produktionstekniker och leverantörer av modellspecifik produktionsutrustning inkl. pressverktyg . Magna har dessutom hela koncernen i ryggen - se Google. Ligger i central-Europa.

Både Magna och Valmet har produktutveckling. Inte lika stora/kända som SAAB i "full glory", men det har inte NEVS heller.

Jag vet vad jag skulle välja.

Vi får vänta och se

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.