Bild
Nästa artikel

Nekades på buss - får ersättning

Nyheter

Sitt på ett vanligt säte eller spänn fast rullstolen, det krävde busschauffören från en man i rullstol för att få åka med. Nu får mannen 75 000 kronor i ersättning.

Det var natten mellan den 15 och 16 december för två år sedan som en busschaufför från Swebus vägrade köra en rullstolsburen ung man och hans assistent.

- Alla, oavsett vilken funktionsnedsättning man har, ska kunna ta del av offentlig samhällsservice precis på samma villkor som alla andra, säger diskrimineringsombudsmannen Katri Linna.

Hänvisade till säkerhetsregler
Föraren menade att rullstolen antingen skulle spännas fast eller att mannen skulle sätta sig på ett vanligt säte.

Men på grund av mannens funktionsnedsättning kunde han inte flytta sig till ett vanligt bussäte.

Det här var andra gången föraren nekade samma man att åka med bussen.

Regel som inte finns
Vid en eventuell trafikolycka utgör lösa rullstolar en fara och ska därför vara fastspända under bussfärden, menade föraren och hänvisade till en sådan säkerhetsregel.

Men någon sådan regel finns inte, istället gäller samma regler för rullstolar som för rullatorer och barnvagnar.

Om bussen hade körts som färdtjänst, och inte inom den reguljära busstrafiken, hade reglerna fungerat som busschauffören påstådde.

Ersättning på 75 000

Nu har diskrimineringsombudsmannen träffat en förlikning med Swebus. Detta innebär att mannen får 75 000 kronor i ersättning för kränkningen.

Swebus beklagar det inträffade och tar avstånd från all negativ särbehandling av personer med funktionsnedsättning.
Taggar: Nyheter
Nekades på buss - får ersättning

Kommentarer

#1
Sten Granqvist
2009-12-08 13:19

Är själv busschaufför för Skånetrafiken och trans- porterar ibland rullstolsbundna och jag lider faftiskt en del med chauffören ifråga.Inte sällan saknas fastspänningsmöjligheter i bussen och kan inte resenären flytta till ett vanligt säte blir det problem.Vad hade hänt i en sådan situation om bussen krockar med ett mötande fordon eller en älg eller helt enkelt kasar av vägen i hög hastighet? Jag tycker heller inte det är diskriminering att svårt handikappade åker färdtjänst från dörr till dörr.Det hade jag velat i den situationen.Ett annat problem med handikappanpassningar av bussar är att vi fått låggolvbussar som är väldigt stötiga och som går imot de uppbyggda angöringsplatserna.Skador på förare och bussar och betydligt sämre komfort alltså.M.v.h./Sten,busschaufför medöver 20 års erfarenhet.

#1
ANN
2009-12-08 13:36

Jag håller med Sten. Självklart ska handikappade få åka färdtjänst. A sitta "lös" i en rullstol i en buss är ju livsfarligt.

#1
Ingmar
2009-12-08 15:34

Håller helt med busschaffören, hur han än hade gjort så har alltid hadikappmaffian rätt, om ett barn springer ut framför bussen så en hård inbromsning måste till och rullstolen kommer som ett bovlingklot i mittgången så hade det väl blivit chafförens fel det också för att han inte såg till att stolen var fastspänd. Vi har samma problem inom flyget med våra trånga 50 sits flygplan när vi har att göra med handikappade som tycker att vi ska bygga om flyplanen så dom blir handikapps anpassande, där räddar flygsäkerhets kraven oss från vansinnet.

#1
Larsson
2009-12-08 18:08

Jo tack och lov jobbar man inom flygindustrin (flygtekniker) Håller också med chauffören. Hur kan det gå till såhär, ska man utsätta han själv och andra för livsfara bara för att chauffören inte ska diskriminera honom? Löjligt!!

#1
Konservator
2009-12-08 21:17

Det kränkningsindustriella komplexet firar nya triumfer, den här gången på trafiksäkerhetens bekostnad.

#1
Olle
2009-12-08 21:17

Det är otrevligt att läsa de 4 första kommentarerna även om de nu, att döma av språk och innehåll, verkar vara skrivna av samma person. Att skriva allmänt nedlåtande om handikappade personer i termer som "handikappmaffia" säger faktiskt en hel del om den person som skrivit detta, troligen själv busschaufför. Skäms!

#1
Bernie
2009-12-08 23:27

Inte konstigt att folk är så lättkränkta när det finns så löjligt mycket pengar att tjäna.

#1
Larsson
2009-12-09 01:00

Olle: Jag är inte samma person som Sten, Ann och Ingmar. Sten skrev att han är busschaufför men det är inte jag. Skäms på dig själv. Men om du vill diskutera så är du välkommen att göra det såklart. Tycker du det är rätt att utsätta andra för fara bara för att inte riskera att bli dömd för att ha "kränkt" någon?

#1
Janne
2009-12-09 10:33

Jag är en av den få som verkligen känner till vad som hände vid detta tillfälle eftersom jag är anhörig till personen i fråga. För det första hade vi ingen aning om att Busslink skulle betala ett öre i ersättning. Vid ett tidigare liknande fall fick personens assistent en blomstercheck för att personen inte fick åka med bussen. Vi detta tillfälle var personen på krogen, som alla andra, och ville åka hem kl 03.00 på natten. Då finns inga Färdtjänstbussar att tillgå. Det är en rättighet att även "Handikappmaffian" ska få gå på krogen. Bussen i fråga var utrustad enligt EU-standard för att transportera personer i rullstol. D.v.s. personen sitter baklänges mot ett stöd. Huruvida det är en bra lösning eller inte kan man ju diskutera. Det faktum att chaffören inte släppte på passageraren tror jag inte har enbart att göra men att han är ett hot mot säkerheten i bussen. I så fall skulle ingen stående passagerare få åka med i bussen. Att anklaga rullstolsburna passagerare för att hota säkerheten i bussar är vekligen ett bottenmärke. Ta reda på fakta innan ni yttrar er, men å andra sidan bra att se vilka fördomar som finns i samhället.

#1
Mannen i Rullstol (The Boss)
2009-12-09 10:50

Jag var på krogen med min assistent, som så många gånger förr. Jag tänkte vara som alla andra d.v.s. jag visste inte när jag skulle lämna krogen och åka hem. Dessutom hade jag inte bokat någon Färdtjänst för det måste man göra 3 dagar innan om man ska åka efter kl 24.00! Många gånger när jag åker buss så är den proppfull med mer eller mindre berusade personer på väg hem från krogen. Vad händer om bussen tvärstannar? Vem är störst säkerhetsrisk. En rullstol eller en massa stående personer med, tillfälligt, dålig balans? Ska chafförerna få avgöra vem som ska få åka med på deras buss? Om han/hon hindrar en frisk person från att åka med blir det ett djävla liv men att hindra en person i rullstol är tydligen helt ok enligt vissa.
Tack busslink för att ni inte släppte på mig. Hälsningar/ Mannen i Rullstol

#1
Sten Granqvist
2009-12-09 17:30

Till "the Boss" (mannen i rullstol) som så olyckligt drabbades som jag ser det av en välmenande chaufför som inte visste att reglerna är olika för färdtjänstresenärer i rullstol resp. vanliga kollektivresande i rullstol:Svaret på din fråga om chaufförens rätt att avgöra vem som få åka med på "hans" buss är faktiskt att chauffören är "kapten" och äger rätt att avvisa resenär som kraftigt stör,är höggradigt berusad eller i övrigt påverkar trafiksäkerheten.Sedan har du naturligvis en poäng i att stående som ibland dessutom är påverkade är en än större trafiksäkerhetsrisk än en dåligt förankrad rullstol, rullator eller barnvagn.Att tillåta en massa stående är allt annat än bra.Den har förmodligen tillkommit för att man inte ska behöva avvisa någon som om hon tvingas ta en senare buss kanske missar ett flyg eller ett tåg eller helt enkelt kommer för sent till sitt arbete.Detta visar bara på kollektivresandets begränsningar.
Ps! Uttrycket "handicapmaffian" tar undertecknad naturligtvis fullständigt avstånd ifrån. Med detta inlägg har jag gjort min sista kommentar i detta ämne./Sten busschaufför.

#1
Olle
2009-12-09 18:36

Tack The Boss och Janne för klarläggande om hur det gick till. Jag hoppas ni andra har förstånd att skämmas ordentligt för era uttalanden! Hur kan man ens antyda att någon skulle vilja bli kränkt med avsikt för att få skadestånd! Jag ser inte heller några nackdelar för mig som passagerare med en låggolvsbuss som är lättare att komma in och ur. Tyvärr ökar denna händelse på mina fördomar om busschaufförer som självgoda och maktfullkomliga i sina stora fordon.

#1
pg
2009-12-09 22:38

Det är ju fullständigt klart att busschauffören i det här fallet överskridit sina befogenheter. I en vanlig buss har busschauffören lika lite ansvar för att passagerarna har på sig bältet eller sitter med fastspänd rullstol, som om han kör sin egen bil. Det vill säga, att det är ens personliga ansvar, om man är över 15 år.
Däremot gäller dessa bestämmelser klart när det gäller färdtjänst och skolskjutsar. Chauffören ifråga måste ha varit dåligt utbildad, eller tillhöra den gamla stammen som inte vidareutbildats.
Det är alltså varje linjebusschaufförs förbannade skyldighet att se till att funktionshindrade får den rätt till samhällsservice som de har rätt till!

#1
S-E S
2009-12-13 15:24

I detta fall spelar det ingen roll. Hade bussen åkt utan en fastspänd passagerare och krockat hade samma persom fått 75000 för att föraren inte hade spänt fast honom!

#1
pg
2009-12-17 16:12

Vart har du fått det ifrån SES, det skulle jag vilja veta? Är personen straffmyndig är det hans eget ansvar och det är personens egen försäkring som täcker personskadorna. Hade det däremot varit färdtjänst, hade med all sannnolikhet erättningsbeloppet blivit betydligt högre än de 75000 som du påstår.
Inte kan du väl mena, att om du själv inte tar på dig bältet och bussen råkar ut för en olycka där du blir skadad, skulle få ersättning från bussbolaget?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.