Bild
Nästa artikel
 Nästa BMW 5-serie kommer som helt eldriven

Nästa BMW 5-serie kommer som helt eldriven

Nyheter

Den tyska tillverkaren utannonserar en helt eldriven 5-serie. Modellen kommer likt 7-serie och X1 att komma med fyra olika drivlinor.

När nästa generation av BMW 5-serie och BMW X1 lanseras kommer de gå att få som rena elbilar, rapporterar Reuters. Bilarna står alltså på tur efter nästa generations 7-serie att komma med fyra olika drivlinealternativ – bensin, diesel, laddhybrid eller elbil.

Redan nästa år kommer BMW-koncernen ha fem elbilar på marknaden, och det rör sig då om BMW i3, BMW iX3, BMW i4, BMW iNext och Mini Cooper SE. Till 2023 kommer tillverkaren ha ytterligare 25 laddhybrider eller elbilar presenterade.

BMW:s mål är att koldioxidutsläppet för varje modells livscykel ska sänkas med 30 procent år 2030.

Diskutera: Vad tror du om en eldriven 5-Serie?

 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-07-28 11:21

Det är elbil som gäller. Så enkelt är det. Köpa bensin/diesel idag? Skulle inte tro det.

#2
2020-07-28 11:49

Tippar på att nästa Tesla Model S också blir eldriven

#3
2020-07-28 15:03

Hade det inte varit bättre att göra 3-serie eldriven först? eller 4-serien?

#4
2020-07-28 15:29

Låg ambitionsnivå från BMW.

#5
2020-07-28 16:06

V70Silver: Hur menar du låg ambitionsnivå? Vad är det du vill att 5-serien ska bli till nästa generation? En Marsraket?

#6
2020-07-28 17:07

Bra för de som har laddmöjlighet i anslutning till hemmet, för oss andra gör det ingen skillnad.

#7
2020-07-28 18:23

Eldrivet kommer på bred front. Och tur är väl det med tanke på den horribla verkningsgraden i fossilmotorer.

Hackenbush #6: Det behövs definitivt fler möjligheter till lågeffekt-laddning vid flerbostadshus. Samtidigt vet jag flera nu som har en Model 3 trots att de bor i lägenhet. Funkar bra med dess långa räckvidd/stora batteri. Och så blir det lite som med bensinbil, att man ibland får åka iväg nånstans och fylla på "bränsle".

#8
2020-07-28 18:53

Batteribilar är en återvändsgränd, jag kör nog vidare på diesel 10 år till så får vi se om utvecklingen kommit någonstans.

#9
2020-07-28 19:47

Jag visste inte att man kunde fylla en elbil med ”bränsle” på 5 min. Det är så lång tid det tar för mig att fylla min bensinbil en gång i veckan på väg till eller från jobbet.

Jag planerar att köpa elbil när jag kan ladda hemma, fram tills dess så är det inte ett alternativ. Möjligtvis om jag kan ladda på jobbet.

#10
2020-07-28 21:26

BMW satsar på elbilar. BMW, Audi och Mercedes satsar också på vätgasbilar.

#11
2020-07-28 21:27

Till er som tror man måste kunna ladda hemma för att ha elbil: Nej det måste man inte om man inte kör massor. Normalbilisten kör knappt 1500 mil om året, det ger 28 mil i veckan, vilket idag även de sämre elbilarna klarar mer eller mindre. Det räcker att ni en gång i veckan när ni ändå gör ärenden eller besöker nån köpstad eller går på stan parkerar på en snabbladdare. Jag känner 3 stycken som åker Tesla Model 3 och bor i lägenhet. De åker en gång varannan vecka till en SuC och laddar upp. Tar en timma, under den tiden går de och handlar. Anar ni andra handlar med? Så egentligen för dem hade det tagit mer tid att tanka än vad det nu tar att ladda då de kan lämna bilen medans det sker. Jag säger inte att elbil är för alla än, men väldigt många som fortfarande sitter fast i sin lilla låda av fyrkantigt tänkande.

#12
2020-07-28 21:37

mw73: Ines?

#13
2020-07-28 21:48

Det är ganska få måsten i livet, det mesta går att leva utan. Att man väljer att inte leva utan vissa saker har inget med fyrkantigt tänkande att göra.

#14
2020-07-28 21:50

Är det tillåtet att själv få bestämma vilken bil man vill köpa? I så fall fortsätter jag att köpa bensinbilar eftersom det förenklar mitt liv med bilägandet.

#15
2020-07-28 22:11

Man får köpa vad man vill Hacken, däremot tycker jag det är illa när en del bara för de inte tycker om saken måste sprida massa dynga, lögner och myter som inte stämmer bara för de kanske råkar vara bittra gamla surgubbar som tycker att allt som är bättre än de har möjlighet att eller vill skaffa är skräp. Inga namn nämnda.......
Att påstå att det inte går att ha elbil om man inte kan ladda hemma eller att det tar längre tid att ladda elbil än att tanka, allt sånt är dumheter från de som bara tänker på ett sätt och inte vågar se det annorlunda för då rubbas deras invanda världsbild. Jäkligt konstigt att de som inte har nåt vet bättre hur det fungerar än de som har....

#16
2020-07-28 22:54

Det går säkert att cykla jorden runt oxå men det är jäkligt tråkigt och väldigt få som ens vill göra det...

#17
2020-07-28 23:00

Det går också att äga elbil utan att ta åt sig och bli spydig så fort någon annan inte tycker att det är ett alternativ. Man kan också äga en elbil utan att konstant tjata om hur jävla underbart, kompromisslöst och enkelt det är.

#18
2020-07-28 23:12

Apex: Om inte jag kände att jag behöver vara en motvikt mot de som sprider rena lögner, felaktigheter, myter och försöker sprida deras åsikt att det är skit så lovar jag att jag inte hade skrivit tillbaks. Sen om du läser min tråd och andra ställen ser du jag både lyfter negativa saker med min bil och skriver att elbil inte är för alla än. Det som sagt som gör mig lite sne är när de som inte har någon som helst erfarenhet skriver att "så är det" fast vi med erfarenhet vet hur det är och det inte alls behöver vara så.
Jag sitter inte och skriver att allt är skit med diesel eller bensin, fast det egentligen är helt vansinne att sätta fler fossilbilar på vägarna 2020 när det finns så många bra alternativ. Men jag trycker inte på andra att det jag inte själv har är skit som en hel del fortfarande gör här om el.

#19
2020-07-29 05:19

Det blir intressant att läsa om. För de flesta ännu en för dyr elbil, men kan bli en konkurrent till Tesla med högre kvalitetskänsla i stort och smått, tänker främst på inredningen. Så blir den säkert snyggare också då jag inte är förtjust i Teslas design direkt på modell 3 speciellt.

Många ser nog framemot dessa Bmw modeller som är eldrivna trots allt.

#20
2020-07-29 15:55

Får hoppas att den blir bättre och mer genomtänkt än iX3.

#21
2020-07-30 22:58

Apex, vilka är markägare där du parkerar vid jobbet och hemma?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.