Bild
Nästa artikel
Muskulös demon
Muskulös demon
Muskulös demon

Muskulös demon

Nyheter

Dodge Challenger SRT Demon är världens starkaste gatlegala muskelbil.


 

Här är något för den som vill ha bra förutsättningar i nästa dragrace. På New York Auto Show har Dodge offentliggjort Challenger SRT Demon. Den är efterträdaren till muskelbilen Hellcat och förutom att den går att tävla med är bilen också fullt laglig att köra på vanliga vägar.

”Högst kapabel på gatan, absolut dominerande på strippen”, skriver Fiat Chrysler i sitt pressmeddelande. Demonen drivs av en 840 hästkrafter stark 6,2 liters Hemi V8. Kvartsmilen på 402 meter – som är viktig i dragracingsammanhang – avverkas på 9,65 sekunder med sluthastighet på motsvarande 225 kilometer i timmen. Det är första gången en produktionsbil kommer under den magiska gränsen 10 sekunder på sträckan.

Muskulös demon

Vid startlinjen accelererar bilen så kraftigt att framhjulen lyfter, vilket ska vara första gången en produktionsbil lyckas med det. För ett kort ögonblick läggs all tyngd bak medan föraren utsätts för 1,8 g-krafter. Distansen med två hjul i luften har uppmätts till motsvarande 0,9 meter, vilket har noterats i Guinness rekordbok.

Med start i sommar ska det byggas 3.000 exemplar för USA och 300 skickas till Kanada. Det finns inga uppgifter om pris än. 
 
Diskutera: Vad tycker du om Dodge Challenger SRT Demon?

Kommentarer

#1
partikel
2017-04-12 11:40

Hej då isbjörn.

#2
40-talisten
2017-04-12 12:44

Hemi V8? Är det motorn med stötstänger och förgasare? Har inte amerikansk bilindustri något modernare?

#3
hultarn
2017-04-12 13:52

Stötstänger eller inte - den är snabbast. En stötstångsmotor är mycket mer kompakt, vilket har sina fördelar.
Förgasare lär man inte hitta under huven däremot.

#4
hultarn
2017-04-12 13:53

Isbjörnar ökar faktiskt i antal - oavsett Demon eller Tesla

#5
hultarn
2017-04-12 16:17

Ska noteras att Demon kördes på drag strip, den lär inte få fäste nog på vanlig asfalt för att lätta framhjulen. Sånt händer bara i Fast n Furious...
Vidare kan man se att de kör på extra smala framdäck just på strippen, undrar vad de mer har "anpassat" just för att sätta rekordet..? Men, snabb är den utan tvekan. Att den blev förbjuden på strippen beror på att den inte har bur som standard. Så snabba bilar behöver säkerhet, och det finns regler för att hålla racingen säker.

#6
Saslam
2017-04-12 14:24

håller med hultarn, kompaktare motor med stötstänger och den funkar ju bevisligen med över 800 hästar gatlegalt med dagens utsläppskrav

#7
40-talisten
2017-04-12 14:37

Om det är så bra med stötstänger, varför har resten av bilindustrin övergivit det konceptet? Ingen förgasare alltså, men har hemi-motorn tändsystem med fördelardosa och brytarspetsar? Likströmsgenerator och 6V-batteri? Har chassit nipplar för rundsmörjning?

#8
pinjong
2017-04-12 14:52

Hur får man matkassarna att ligga stilla? ;-)

#9
L. Mäkinen
2017-04-12 15:16

hultarn,
Jag har sett ett antal bilar lyfta framhjulen på opreparerad asfalt. De har dock varit en smula anpassade för det och så krävs det förstås lite uppvärmning av däcken innan man provar.Till och med en Volvo V40 klarar det med rätt utrustning.
https://youtu.be/1hGhoTTKnDc

#10
hultarn
2017-04-12 15:27

Mja, den där V40:n var kanske inte riktigt gatlegal... ;-) Men, väldigt trevlig!

Med standardbil och gatlegala däck på "hal" vanlig asfalt blir det svårt.

#11
milkylainen
2017-04-12 18:13

Inte mig emot, men jag är född i fel tid.
Idag är det priusninjorna som styr i regeringen.
Såna här dinosaurier får inte mycket gehör från priusninjorna.
Inte ens för den sköna däckeldande konstens skull.

#12
Krister_L
2017-04-12 18:30

Fast Volvo V40 är/var väl framhjulsdriven ..... eller?

#13
Raphael
2017-04-12 18:48

Ett försäljningsargument baserat på framhjul i luften vid acceleration, känns bara som 60-tals nostalgi och Sista natten med gänget.

#14
Stefan Eriksson
2017-04-12 19:15

Att år 2017 börja producera denna bil känns efterblivet-denna bil tillhör inte 2000 talet. Att marknadsföra en muskelbil baserad på gammal teknik är en desperat åtgärd från Fiat Chrysler som inte har pengar eller kompetensen att konkurrera med bl a Tesla
om en miljövänligare prestandabil.

#15
saabnisse
2017-04-12 22:04

Stefan Eriksson, det finns en stor kundkategori som vill ha just den här typen av bilar.
Och tro inte att det är gammal teknik för att ventilstyrningen sker med stötstänger!

#16
hultarn
2017-04-13 07:34

Stefan: Tanken är ju inte att massproducera Demon, utan det är ett smart marknadsföringsknep, alla diskuterar ju Challenger nu... Och får folk upp ögonen för Dodge, så ökar intresset = fler sålda bilar. Dessutom är ju tekniken i särskilt gammal, eller rättare sagt: inte mycket av dagens teknik är så ny. Elbilar är inget nytt, en viss herre vid namn Porsche gjorde hybrid/elbil redan 1900. För 100 år sen fanns massor av tillverkare, och elbilar var snabbare än bensinbilar. (det var en elbil som först nådde över 100km/h) Mao så är det Tesla som har gammal teknik...

#17
Roger Skagerström1
2017-04-13 14:14

3000 exemplar av den här kommer inte göra från eller till för den kära miljön.

#18
LAH
2017-04-13 16:29

Stort habegär. Körde V8a när jag bodde i USA och det är en underbar känsla. Tung = ja. Törstig = ja. Klumpig = ja. Miljöslusk = ja. Men sjutton vilken känsla det är när du trycker till på gasen och känner responsen och framförallt trycket. Ljudet från en potent och varvvillig stötstångare är helt otroligt och än bättre när ens egen fot trycker på gasen. Jag ångrar än idag att jag inte köpte den där vita Sahlenpreppade Mustangen som stod där så snyggt i bilhallen. +450hk (mycket då) men med ett bensinpris på runt 1 USD/gallon. Tyvärr passade inte barnsätet för dottern.....
Rent mentalt är min adblåa euro 6 certifierade bil bättre men jag har ett hjärta också.

#19
Swemba
2017-04-17 18:31

Tänk att det finns så många som, precis som Stefan Eriksson här ovan, tror att Teslas bilar är tekniska underverk som ingen annan klarar av att bygga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.