Bild
Nästa artikel
Muller: "Saab-budet oacceptabelt"

Muller: "Saab-budet oacceptabelt"

Nyheter

Saabs vd Victor Muller kommenterar för första gången det havererade samarbetet med Youngman och Pang Da.

Saabs vd Victor Muller har kommenterat turerna kring Youngman och Pang Da för första gången, i en intervju med TT. Han beskriver budet på 200 miljoner kronor för alla aktier i Saab som oacceptabelt. Inte nog med den låga summan, han tycker även att villkoren var för tuffa.

– Allt utom att Messias skulle komma tillbaka fanns på listan över sådant som skulle uppfyllas för att de skulle betala. Så vi skulle aldrig ha sett några pengar, säger Victor Muller till TT.

”Dussintals intresserade investerare”
Enligt TT bröt Saab det ursprungliga avtalet med Youngman och Pang Da för att de inte hållit sin del av det. Bolagen ska ha kommit överens under möten för två veckor sedan om att en summa pengar ska betalas ut till Saab. TT rapporterar att man än så länge har fått 66 miljoner kronor, men man skulle ha fått 250 miljoner mer.

Enligt TT uppger Muller att det finns dussintals investerare som är intresserade av att gå in i Saab. Samtidigt uppges att Youngman och Pang Da har ett exklusivitetsavtal med Saabs ägare Swedish Automobile som sträcker sig till den 15 november.

TT skriver att representanter från Swedish Automobile och de båda kinesiska bolagen sitter i krisförhandlingar i Stockholm under måndagen för att lösa hur man ska gå vidare. Fortsättning lär med andra ord följa.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-10-24 16:30

Säga vad man vill om Muller men han har "balls".
Att tacka nej till ett bud med den situation Saab befinner sig i är starkt.

#2
2011-10-24 17:14

200 miljoner kr för Saab är ju kaffepengar, det räcker knappt till personalens fikabröd och det räcker definitivt inte till några löner till någon, så det är ett skambud. Kineserna vill köpa Saabs varumärke och teknik, jag är övertygad om att planen är att lägga ner fabriken och säga upp all personal och starta upp tillverkning i Kina - dvs det som hände med Rover.

#3
Raymond K
2011-10-24 17:28

Ja varumärket och tekniken är nog det enda kineserna vill och vem kan klandra dem?

#4
frb
2011-10-24 18:03

Jaså, saabanställda får gratis fikabröd? Detta förklarar varför Saab har gått back i alla år :)
Bättre grov kaka än ingen smaka.

#5
2011-10-24 18:38

Det enda man kan säga som är bra med Muller är att han gång efter annan lyckas med sitt fintande och trixande där i ökensolen utan att helt duka under. Men det lär nog inte finnas så värst många oaser kvar därute. Och gamarna väntar otåligt.

#6
2011-10-24 18:48

Vi får väl se om Victor har fler kaniner i hatten :o)
.

#7
2011-10-24 19:11

Raphael; du har inte fattat. Budet var att köpa hela Saab Automobile. Efter köpet har VM och SWAN inget ansvar för något ö.h.t. på Saab. Kineserna pröjsar löner och fikabröd.

#8
2011-10-24 19:32

"Audi" - det är du som inte har fattat.
Ja budet var för att köpa hela Saab för att lägga ner det och flytta till Kina, precis det som hände med Rover. I det ingår varumärket och tekniken, det är vad kineserna vill åt. Resten lägger man ner.

#9
2011-10-24 19:51

"Cirkus Muller" gör konster på hög höjd! då ska man ha skyddsnät. :D

#10
2011-10-24 20:13

Raphael; jaha, varför då blanda in att "det räcker definitivt inte till några löner till någon"?

#11
2011-10-24 20:45

Glöm inte bort att den som köper SAAB även köper skulderna. 200 miljoner kanske är ett ok pris iaf.

#12
lillstefan
2011-10-24 21:02

Raphael:
Kineserna köpte delar av MG-Rover Group efter att de gick i KK. Men de nya ägarna har utveckling och tillverkning i England, om än i betydligt mindre skala än innan. Jag tror att man väntar ut en konkurs nu. Skambud eller inte, vore det ett uppenbart fynd skulle väl flera hugga efter SAAB?

#13
2011-10-24 21:06

Finns möjlighet att stämma kineserna för kontraktsbrott?För köper jag en bil själv och ångrar mig så lär det väl inte vara kostnadsfritt att dra sig ur ?

#14
2011-10-24 21:13

200 MSEK är bra betalt för ett företag på ruinens brant om man betänker att man då även tar över skulder på ca 4.000 MSEK. VM spelar högt.

#15
2011-10-24 21:13

Staten kan gå in som ägare tycker jag tills vidare.Men regringen reinfelt och borg vill väl bara subventionera pigjobb osv.Men oss bilägare ska regeringen försöka beskatta och suga ur i absurdum.
Kan pigjobb subventioneras borde väl bilindustrin också kunna subventionras

#16
2011-10-24 21:20

Medelpad; om du beställer en bil och inte får den levererad i rimlig tid, så kan du kostnadsfritt kliva ur köpet. Kineserna har troligtvis gjort just det m.a.p. de några och 1000 bilar man beställt (och sannolikt redan betalt för).

F.ö. var det VM som sa upp avtalen.

#17
2011-10-24 21:25

Medelpad: intressant aspekt. Således ska staten skicka in några miljarder i Saab. Och sålunda 4 ggr mer i Volvo PV. Annars blir det väl lite orättvist, eller hur.? Eller hur tänker du? Sen har vi ju Volvo AB och Scania AB, de måste ju få samma bidrag? Nähä, de tillverkar ju lastbilar och bussar.

Smart.

#18
Raymond K
2011-10-25 09:04

För att inte tala om alla småföretag som också behöver hjälp annars försvinner det arbetstillfällen från dom också. Detta blir dyrt för oss skattebetalare.

#19
2011-10-25 09:23

Det är lite lustigt att Muller alltid har ett dussintal köpare som finns där runt hörnet och bara väntar - för vänta har de ju fått göra, de där fiktiva företagen.

#20
2011-10-25 09:56

Spännande

Muller fick rekonstruktion baserat på följande löften:
-"brygglån" på SEK 600 miljoner
-OK från NDRC 14 oktober
-Youngman/ Pang Da satsar SEK 2.1 miljard

Inget har inträffat

Muller har till på torsdag att övertyga Tingsrätten att han har finansiering - trors att den av Tingsrätten utsedda rekonstruktören inte tror det.

Tingsrätten fattar beslut på fredag.

#21
2011-10-25 11:58

Idag har Pang Da och Youngman bekräftat att de står fast vid de ursprungliga överenskommelserna för att hjälpa Saab ekonomiskt.
www.svd.se/naringsliv/kineser-avtalet-med-saab-galler_6579321.svd

#22
2011-10-25 13:13

Saabnisse, Pa Dang säger att de aldrig skrivit på nått avtal, dessutom har ju den fantastiske mytomanen Muller själv sagt upp det, du ska inte tro på allt du läser....

#23
2011-10-25 18:59

Simon , jag tror mer på vad jag läser av det som är officiellt än på dina insinuationer.

#24
2011-10-25 19:32

:-) saabnisse, dessutom är det ju officiella pressrealeser till sina aktieägare så det kan man nog lita på.
Som jag sa i en annan tråd, det handlar om förhandling på hög nivå; Kinesernas skambud, Victor svarar med North street capital, kineserna sockra budet, Victor säger upp avtalet, Kineserna backar och börjar snacka om det ursprungliga avtalet. Saab är inget värt efter en konkurs för en busstillverkare och en återförsäljare. Det är ett chicken-race vi ser. Jag tyckte också att Victor agerade konstigt och egoistiskt när han tackade nej till det första skambudet, men i efterhand tror jag att han är en duktig pokerspelare.

#25
2011-10-25 20:24

Henr1k; du har kanske rätt. Men sist (?) VM spelade poker (med Schenker) så torskade han;-)

#26
2011-10-25 22:20

:-) sant, jisses tänk om han vetat, då hade han nog letat fram de där slantarna som saknades där och då.

#27
2011-10-25 23:49

Men Saab nisse, om pang och övriga Kinesiska intressenter nu är så intresserade av att Saab överlever, skulle de väl ha betalat den summa som de kommit överens om. De kinesiska intressenterna verkar allt mer att vara den bluff som Mulller och styrelsen befarar. Trovärdigheten för de Kinesiska bolagen falnar allt eftersom tiden går. Om Saab i framtiden räddas av ett eller flera Kinesiska företag kommer med all sannolikhet tillverknilngen att flyttas till Kina och bara en bråkdel kvar i Sverige. Då är inte längre Saab en Svensk bil, och vad finns det då för anledning att köpa? Vilken kvalitet kommer Saab då att ha? Saab som idag INTE på något sätt överglänser sina konkurrenter. Tyvärr Saab, jag tror mer på Tysk genuin kvalitet. Bilföretag som inte behöver ta hjälp från Kina för att överleva.
Men om ett helsvenskt bolag, utan inblandning av Kina tar över, är jag beredd att ompröva mitt ställningstagande.

#28
2011-10-26 06:19

jag som trodde Opel ägs av GM? Och att GM...äsch glöm det förresten

#29
2011-10-26 11:10

Gunnar 44, om Saab gör konkurs kan naturligtvis PangDa/Youngman köpa resterna till ett lågt pris och flytta det nödvändiga till Kina.
Men de får ju inga bilar med på köpet.
Den enda modell som kan medfölja är ju nya 9-3 och dess platta men den bilen är ännu inte klar för produktion.

Köper man bolaget före en konkurs, köper man ju också skulder om inte rekonstruktionen kan fortsätta, men här gäller det nog att SWAN får vara kvar med ett stort aktieinnehav om GM ska tillåta fortsatt tillverkning av de befintliga modellerna.

Allt det här känner naturligtvis de inblandade till, härt är det förmodligen ett rävspel som pågår.

#30
2011-10-26 12:44

Jag medger att det ligger något i ditt resonemang Saabnisse. Men visst är det ett rävspel utan dess like. Det återstår att se vad som blir av det hela. Tyvärr får vi här hur det än går, helt nya ägare till Saab. Ett helt nytt bolag med andra viljor. Det jag tycker är illavarslande är att konceptet kring de ev. nya bilarna i stort sett bara finns på papperet än. Det återstår många miljoner innan den nya modellen är klar för produktion, dessutom måste fler modeller tas fram. Dessutom lär Saab få svårt att få delar till sina bilar från de underleverantörer som gått miste om ersättningen, oavsett konkurs eller inte.

#31
2011-10-26 13:46

Youngman har ju planerat för sex modeller, men då räknar man in de existerande tre varav en snart ska bytas.
Men det förutsätter ju att det inte blir konkurs och ett godkännande från GM.
Underleverantörer i övrigt är det nog ingen konst för kineser att få.

#32
2011-10-27 11:42

Planering av nya modeller må vara, men att utveckla en ny bil tar ett par år i anspråk. Risken är att man kommer att skynda på och hetsa fram en ny bil. Snabba projekt ger ingen kvalité, och Saab måste få till en bra bil om man ska övertyga andra än Saabägare. Här spelar ägarkonstellationen en väldigt stor roll, för samordningen mellan olika ingenjörsgrupper. Vilket blir nästa bilmärke att misskreditera från Saabs sida?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.