Bild
Nästa artikel
Nyheter

Morgan Threewheeler gör comeback

Publicerad 4 november 2010 (uppdaterad 8 februari 2012)
Morgan går tillbaka till rötterna och lanserar en modern trehjuling. Motorn från Harley Davidson levererar hundra hästar till bakhjulet.

Mellan 1909 och 1953 tillverkades 30 000 exemplar av Morgan Threewheeler. I dag har trehjulingen fått kultstatus – och 2011 är det dags för nypremiär.

Den moderna versionen av Morgan Threewheeler är byggd utifrån ett rörramschassi med en kaross av aluminium. Förutsättningarna för stor körglädje är goda eftersom vågen stannar redan vid 500 kilo.

Premiär sommaren 2011
Motorn på 1,8 liter, hämtad från Harley Davidson, ger en effekt på 100 hästar som levereras till bakhjulet via en femväxlad låda från Mazda. Noll till hundra klaras av på 4,5 sekunder, uppger Morgan.

Sittbrunnen är tvåsitsig och i brittisk tradition är läderklädseln väl tilltagen. Två låga vindrutor skyddar mot väder och vind och om olyckan skulle vara framme finns rundslagningsskydd bakom förare och passagerare.

Trehjulingen börjar säljas nästa sommar och till en början planerar Morgan att tillverka 800 exemplar om året.

Diskutera: Vad tycker du om Morgan Threewheeler?

Kommentarer

#1 • 2010-11-05 08:43
saabnisse

Det finns säkert en del fantaster som kan tänka sig en sådan här.
Men jag har en del funderingar.
1. Går det att få ett typgodkännande för en sådan här? Det är ju lite annorlunda nu för tiden än det var 1909.
2. Eftersom den drivs av en HD-motor gäller det ju att svetsa alla skruvförband ordentligt för att de inte ska skaka loss.

#2 • 2010-11-05 10:32
Guess who (not verified)

Fasiken vilken kool kärra. Nåt sånt här borde Toyota bygga.

#3 • 2010-11-05 20:52
Per Karlsson (not verified)

En helt fantastisk bil! Vore riktigt kul att få provköra en sådan - på en bana.

#4 • 2010-11-07 09:50
Roy J

Den torde väl räknas som motorcykel, om den inte är för bred. Dock får ju trehjuliga sådana numera framföras med B-körkort.
Man är just inte bättre skyddad än på en vanlig mc och vägegenskaperna kan diskuteras. Trots allt vore det ganska kul att glida(?) fram i en sådan.
Bond har ju gjort några rätt coola skapelser genom åren, Reliant definitivt inte...

#5 • 2010-11-07 22:54
E_G (not verified)

Vad tråkigt att dom inte ska använda en motor som kan ge sportiga prestanda till fordonet.

En Hayabusa-fyra skulle kunna göra det mycket roligare...

#6 • 2010-11-08 12:50
saabnisse

Ja Roy J, den kan tydligen räknas som mc.
Tidigare fick inte tung mc väga mer än 400kg men det lär vara ändrat nu.
Och det finns ju redan en liknande, BRP CanAm Spyder ,även om den inte har retrostuket.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.