Bild
Nästa artikel
Mopedbilsolyckor ökar kraftigt

Mopedbilsolyckor ökar kraftigt

Nyheter

Mopedbilar blir allt vanligare på vägarna och med det ökar också olyckorna. Enligt siffror från Länsförsäkringar Älvsborg har antalet skador nästan dubblats för varje år sedan 2017.

Mopedbilar är populära fordon, framförallt bland ungdomar. De får gå i 45 kilometer i timmen och det krävs ett mopedkörkort för klass 1, ett så kallat AM-kort för att få köra. I takt med att allt fler skaffar mopedbil så ökar också olyckorna.

Under 2017 anmäldes  48 olyckor till Länsförsäkringar Älvsborg. 2018 låg siffran på 84 och bara fram till juli i år har 81 anmälningar gjorts. I övriga landet är sifforna snarlika och totalt har antalet olyckor ökat med 73 procent mellan 2017 och 2018.

– Det är en väldigt allvarlig situation. Mopedbilar har inte alls samma säkerhet som en personbil, den är i stort sett en moped med regnskydd. Är man inblandad i en krock kan det sluta riktigt illa, säger Hannah Enesten Andersson – produktansvarig privatmotor på Länsförsäkringar Älvsborg i ett pressmedelande.

Vanliga skador är bland annat att man sladdar av vägen eller att bilen skadas vid parkering. Det blir också allt fler anmälningar där mopedbilen antingen blivit påkörd bakifrån eller själv kört in fordonet framför. Dessutom är det inte ovanligt att mopedbilarna är trimmade för att gå snabbare än tillåten hastighet

– Det här är inte fordon som ska gå i 80-90 kilometer i timmen. Med oerfarna förare, höga hastigheter och obefintligt krockskydd är risken stor att det blir väldigt allvarliga olyckor. Andra bilister behöver också tänka på att visa mer hänsyn gentemot de här förarna. Tänk på att det handlar om oerfarna och unga förare. Jag vill också påminna föräldrar som köper sådana här fordon till sina barn att de inte är så trafiksäkra som de kanske ser ut. Dessutom är mitt råd att man bör se till att övningsköra med sitt barn efter att de har fått sitt körkort och sin mopedbil, säger Hannah Enesten Andersson.

Diskutera: Varför tror du att mopedbilsolyckorna ökar?

 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-08-05 15:25

På vajervägar som sägs vara trafiksäkrare är mopedbilar en styggelse!
På avsnitt med 1 körfält tvingas dom hålla åt sidan, vare sig det finns plats eller inte. En god vän som är yrkeschaufför skulle övningsköra med sin ättelägg. Finns bara vajerväg in till tätorten. Efter denna övningstur såldes moppen dagen efter och fadern inhandlade en till A-traktor ombyggd pickup.

#2
2019-08-05 16:34

Dottern får inte köra en mopedbil. Hon har en a-traktor.
En bekant som kör bärgare har köpt a-traktor till sin grabb för att han sett hur mopedbilar ser ut efter krockar. En f.d. personbil ombyggd till a-traktor är mycket säkrare än en mopedbil med tunn plastkaross utan krockkuddar. Att sedan en mopedbil får gå 45km/h jämfört a-traktorns 30km/h är mycket konstigt. En mopedbil borde inte ens få köras i 20km/h.

Transportstyrelsen håller hela tiden på och beklagar sig över farten för bilarna. Men mopedbilarna har man släppt helt utan någon säkerhetstanke överhuvudtaget.

#3
2019-08-05 16:45

Känns ganska logiskt att mopedbilsolyckorna ökar då försäljningen av mopedbilar ökat.

Hade varit intressant att se förhållandet mellan sålda fordon och antal olyckor. Har vanliga mopedolyckor minskat, hur ser det ut med a-traktorer osv?
Hur många av dessa var trimmade samt hur många var drogpåverkade?

Det jag spontant kan känna är att det är riktigt dåligt att mopedbilar som kostar mer än personbilar har så usel säkerhet.

#4
2019-08-05 16:54

Det vore intressant att veta situationen för 45/mopeder! Dvs om man har ett transportbehov, är det säkrare - men våtare/kallare- att köra moped?

#5
2019-08-05 17:13

De gånger jag har besvärats av mopedbilar har det suttit en gammal gubbe i dem. T.o.m. äldre än jag!

#6
2019-08-05 17:18

När mopeden kom på 50-talet, så var den avsedd som transportmedel för körkortslösa vuxna. Snart blev de dock nästan bara en leksak för ungdomar. Samma utveckling har det blivit för mopedbilar, dvs leksaker för tonåringar. Finns det ett verkligt behov av dessa trafikfaror?

#7
2019-08-05 17:20

Höj farten på epatraktorerna till 45.
Väldigt mycket säkrare att 15 års lymlarna kör en 745a i 45 än en mopedbil.
Och att farbror blå skall jaga epatraktorer som går 35 och bötfälla är sämst.

#8
2019-08-05 17:36

Tror polisen väldigt sällan bötfäller epa eller a-traktorer som gör 35 utan det handlar om dom som gör uppåt 100 knyck.
Jag tror att en 45 gräns och krav på att man måste besiktiga a-traktor var tredje år eller något sådant hade varit ett bra alternativ till mopedbilar.
Mopedbilar är ju lite av en statussymbol på vissa ställen även om det verkar vara på väg att försvinna då det finns mer beggat och priserna vandrat lite nedåt.

#9
2019-08-05 18:36

Transportstyrelsen borde granska sig själva.

Fattar inte hur man tänker alls.
Sakta ner alla som har riktiga bilar och riktig trafikvana...
Medans man tillåter dessa _totala_ snordyra dödsfällor att rulla runt i riktig trafik med noll trafikvana.

Vad är det med detta land som är så bakvänt?
Vi slår oss för bröstet så ofta, men vi skulle behöva kliva ur våra egna skor och se hur jädran sneda vissa saker är...

#10
2019-08-05 20:34

Kommentaren hamnade under fel artikel. Förstår inte att det är möjligt, men uppenbarligen så är det det.

#11
2019-08-05 20:14

Dålig journalistik!
Det har redan sagts men självklart måste antalet olyckor ställas i relation till antal fordon i trafik.
Mopedbilar har ökat explosionsartat i trafik där jag bor så jag misstänker att olyckor per 1000 mopedbilar är detsamma som innan.

#12
2019-08-05 22:15

Vad är det med detta land som är så bakvänt? I detta fall och många liknande är det nog EU som är svaret. En gång i tiden var Sverige i framkant när det gällde regler och säkerhetsarbete. Sedan gick vi med i EU och blev av med taktpinnen och därmed allt intresse för nationella regelverk (förbud) mot farligheter som: mopedbilar - vissa vattenskotrar - el-sparkcyklar - 4-hjulingar (som inte är arbetsfordon) - etc, - etc.

#13
2019-08-06 08:21

Förtydligande av mitt inlägg 5/8 15:25
Jag använde ordet "övningsköra", vilket även användes i artikeln.
Övningskörning med mopedbil torde vara förbjudet, jag menade att pappan åkte med ätteläggen efter att behörigheten var klar!

#14
2019-08-06 08:57

Att inte A-traktorer höjdes till 45 km/h när besiktning infördes är för mig en gåta.
En ombyggd 740 är ju så oändligt mycket säkrare än mopedbilarna.
Å andra sidan är en mopedbil mycket säkrare än elkickarna...

#15
2019-08-06 09:44

Frågan är ju om 15-åringar ö h t är mogna nog att köra både mopedbilar resp A-traktorer i dagens trafiksituation? Tycker att sistnämnda kategori inte heller hör hemma i dagens trafik - de skapades ("EPA-traktorer") ursprungligen efter 2:a världskriget som en billig ersättning för riktiga traktorer för jordbruket och inte som nöjesfordon för 15-åringar.

#16
2019-08-06 18:36

Jag har svårt att förstå att föräldrar stöttar och köper dessa mopedbilar med säkerhet som kan jämföras med en pappkartong. Jag ryser vid tanken på att min ungdom skulle sitta i en sån s.k. bil ute i trafiken med alla dessa Suvar med blindstyren runt omkring sig.

#17
2019-08-07 05:59

Fast man kanske ska väga mopedbilen mot moped.
Är en moped så mkt säkrare än en mopedbil?

#18
2019-08-07 13:22

Reverend Benny: Mopedbilen är nog på sätt och vis säkrare än en vanlig moppe men allt för ofta ser jag mopedbilar som forsar fram i högsta hastighet med en ungdom bakom ratten och en polare intill. Ungdomarna umgås, skojar, pratar och har det bra i sin lilla bubbla av vuxenvärld. På en klassisk moppe finns det ingen skojig kompis som kan sitta till höger och visa inlägg på sociala medier när föraren borde ha fokus på trafiken.

#19
2019-08-07 16:12

Olyckorna ökar därför att de körs av unga oerfarna ungar som inte borde få finnas bland vanliga bilar utan borde snarare köras på trottoarer och ha en maxhastighet på 20 km/h. Alltför många är dessutom trimmade.

#20
2019-08-07 19:22

En 10-12 år gammal billig bil, typ, Clio, 108, Aygo, Fiat 500... är betydligt säkrare än mopedbil både passivt och aktivt och betydligt billigare. Jag undrar om det är möjligt med permanent elektroniskt fartbegränsare (och svartlåda för ev kontroll, och en ombesiktning) Det är viktigt att ungdomar kan förflytta sig på ett säkert sätt utanför stora städer. Det är viktigt för deras sociala umgänge, skolgång, ...I den här frågan hänger lagen kanske inte riktigt med den tekniska möjligheten, är föråldrad. Men vem skall ta tag i den frågan? Kanske C? Just nu håller alla partier på att lösa globala och universala och multiversala problem än landsbygdens och förortens problem.

#21
2019-08-07 19:42

Eller så tar du tag i frågan @Hannah och mailar ett färdigt förslag till några riksdagsledamöter, det är inga tankeläsare som sitter där och all input är viktig.
Vill man ha förändring så får man engagera sig i frågan och ditt inlägg verkar ju ha en bra grundidé.

#22
2019-08-07 23:25

Vem har hittat på den här ökade försäljningen av dessa långsamgående trafikfaror?
Vansinne att köra dessa i den numera täta, snabba, hetsiga trafiken.
Lika dumt som med EPA-traktorerna. De borde hålla sig på åkern, något som de ju uppfanns för.

#23
2019-08-08 15:13

Utanför min lokala lackfirma står 10 st mopedbilar... Med iPads.
Varje mopedbil jag kört om har haft en 15 åring bakom ratten stirrandes
mot knäet i mobilen.

Förbjud dessa åbäken. Samt Epor. Åk buss för sjutton. Slöa ungdomar.

#24
2019-08-08 17:04

Med samma körkortskrav som för vanliga bilar för både dessa moped-bilar liksom A-traktorer/Epa-traktorer så är dom snabbt försvunna ifrån vägarna.

#25
2019-08-08 17:29

Instämmer i de flesta kommentarer, utom Lågs som presenterar idiotidén att mopedbilarna skulle få köra på trottoar, om än med fartbegränsning till 20 km/h. Det kan inte vara allvarligt menat.

För mig är det en gåta att dessa svindyra mopedbilar alls säljs. En riktig bil med avsevärt bättre krockskydd (ja, en mopedbil har ju inget alls) och bättre utrymmen är ju billigare.
Den som kostar på en dylik historia till sitt ättelägg, måste inpränta att det fortfarande faktiskt endast är en moped med regnskydd och definitivt ingen bil.

#26
2019-08-08 20:41

Förutom att de är livsfarliga att krocka med så ju fler dom blir ställer dom till med allt mera köbildning, oreda och irritation i trafiken.

#27
2019-08-09 09:54

@Hannah, att C skulle kunna ta tag i detta? Hmm, de har ju släppt fram svetsarn! Undrar hur många av C's väljare ville ha en sossestatsminister? Efter nästa val minskar C's inflytande radikalt.

#28
2019-08-09 18:27

Bättre än svetsare än en maktgalen inkompetent liten man som mörkar allvarliga saker, kolla in det andra alternativets track-record och vad han satte sin kommun i för knipa, eller hans historia med de kinesiska adoptivbarnen.
Tror C kommer få mer väljare än någonsin nästa gång om Alliansen tar sig samman. Lööf är nog den enda av de fyra som skulle kvala in som någon form av statsministerkandidat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.