Nästa artikel
Mopedbilsolyckor ökar kraftigt
Nyheter

Mopedbilsolyckor ökar kraftigt

Publicerad 5 augusti 2019 (uppdaterad 5 augusti 2019)
Mopedbilar blir allt vanligare på vägarna och med det ökar också olyckorna. Enligt siffror från Länsförsäkringar Älvsborg har antalet skador nästan dubblats för varje år sedan 2017.
Mopedbilar är populära fordon, framförallt bland ungdomar. De får gå i 45 kilometer i timmen och det krävs ett mopedkörkort för klass 1, ett så kallat AM-kort för att få köra. I takt med att allt fler skaffar mopedbil så ökar också olyckorna.

Under 2017 anmäldes  48 olyckor till Länsförsäkringar Älvsborg. 2018 låg siffran på 84 och bara fram till juli i år har 81 anmälningar gjorts. I övriga landet är sifforna snarlika och totalt har antalet olyckor ökat med 73 procent mellan 2017 och 2018.

– Det är en väldigt allvarlig situation. Mopedbilar har inte alls samma säkerhet som en personbil, den är i stort sett en moped med regnskydd. Är man inblandad i en krock kan det sluta riktigt illa, säger Hannah Enesten Andersson – produktansvarig privatmotor på Länsförsäkringar Älvsborg i ett pressmedelande.

Vanliga skador är bland annat att man sladdar av vägen eller att bilen skadas vid parkering. Det blir också allt fler anmälningar där mopedbilen antingen blivit påkörd bakifrån eller själv kört in fordonet framför. Dessutom är det inte ovanligt att mopedbilarna är trimmade för att gå snabbare än tillåten hastighet

– Det här är inte fordon som ska gå i 80-90 kilometer i timmen. Med oerfarna förare, höga hastigheter och obefintligt krockskydd är risken stor att det blir väldigt allvarliga olyckor. Andra bilister behöver också tänka på att visa mer hänsyn gentemot de här förarna. Tänk på att det handlar om oerfarna och unga förare. Jag vill också påminna föräldrar som köper sådana här fordon till sina barn att de inte är så trafiksäkra som de kanske ser ut. Dessutom är mitt råd att man bör se till att övningsköra med sitt barn efter att de har fått sitt körkort och sin mopedbil, säger Hannah Enesten Andersson.

Diskutera: Varför tror du att mopedbilsolyckorna ökar?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-05 15:25
bgl

På vajervägar som sägs vara trafiksäkrare är mopedbilar en styggelse!
På avsnitt med 1 körfält tvingas dom hålla åt sidan, vare sig det finns plats eller inte. En god vän som är yrkeschaufför skulle övningsköra med sin ättelägg. Finns bara vajerväg in till tätorten. Efter denna övningstur såldes moppen dagen efter och fadern inhandlade en till A-traktor ombyggd pickup.

#2 • Uppdaterat: 2019-08-05 16:34
Kanske

Dottern får inte köra en mopedbil. Hon har en a-traktor.
En bekant som kör bärgare har köpt a-traktor till sin grabb för att han sett hur mopedbilar ser ut efter krockar. En f.d. personbil ombyggd till a-traktor är mycket säkrare än en mopedbil med tunn plastkaross utan krockkuddar. Att sedan en mopedbil får gå 45km/h jämfört a-traktorns 30km/h är mycket konstigt. En mopedbil borde inte ens få köras i 20km/h.

Transportstyrelsen håller hela tiden på och beklagar sig över farten för bilarna. Men mopedbilarna har man släppt helt utan någon säkerhetstanke överhuvudtaget.

#3 • Uppdaterat: 2019-08-05 16:45
Reverend Benny

Känns ganska logiskt att mopedbilsolyckorna ökar då försäljningen av mopedbilar ökat.

Hade varit intressant att se förhållandet mellan sålda fordon och antal olyckor. Har vanliga mopedolyckor minskat, hur ser det ut med a-traktorer osv?
Hur många av dessa var trimmade samt hur många var drogpåverkade?

Det jag spontant kan känna är att det är riktigt dåligt att mopedbilar som kostar mer än personbilar har så usel säkerhet.

#4 • Uppdaterat: 2019-08-05 16:54
Tjalle

Det vore intressant att veta situationen för 45/mopeder! Dvs om man har ett transportbehov, är det säkrare - men våtare/kallare- att köra moped?

#5 • Uppdaterat: 2019-08-05 17:13
Björnove

De gånger jag har besvärats av mopedbilar har det suttit en gammal gubbe i dem. T.o.m. äldre än jag!

#6 • Uppdaterat: 2019-08-05 17:18
40-talisten

När mopeden kom på 50-talet, så var den avsedd som transportmedel för körkortslösa vuxna. Snart blev de dock nästan bara en leksak för ungdomar. Samma utveckling har det blivit för mopedbilar, dvs leksaker för tonåringar. Finns det ett verkligt behov av dessa trafikfaror?

#7 • Uppdaterat: 2019-08-05 17:20
mso 1000

Höj farten på epatraktorerna till 45.
Väldigt mycket säkrare att 15 års lymlarna kör en 745a i 45 än en mopedbil.
Och att farbror blå skall jaga epatraktorer som går 35 och bötfälla är sämst.

#8 • Uppdaterat: 2019-08-05 17:36
Reverend Benny

Tror polisen väldigt sällan bötfäller epa eller a-traktorer som gör 35 utan det handlar om dom som gör uppåt 100 knyck.
Jag tror att en 45 gräns och krav på att man måste besiktiga a-traktor var tredje år eller något sådant hade varit ett bra alternativ till mopedbilar.
Mopedbilar är ju lite av en statussymbol på vissa ställen även om det verkar vara på väg att försvinna då det finns mer beggat och priserna vandrat lite nedåt.

#9 • Uppdaterat: 2019-08-05 20:14
V8-Power

Dålig journalistik!
Det har redan sagts men självklart måste antalet olyckor ställas i relation till antal fordon i trafik.
Mopedbilar har ökat explosionsartat i trafik där jag bor så jag misstänker att olyckor per 1000 mopedbilar är detsamma som innan.

#a • Uppdaterat: 2019-08-05 20:34
Kanske

Kommentaren hamnade under fel artikel. Förstår inte att det är möjligt, men uppenbarligen så är det det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.