Nästa artikel
Model S kör snart om Leaf
Nyheter

Model S kör snart om Leaf

Publicerad 13 juni 2017 (uppdaterad 13 juni 2017)
Det finns nu 33.720 laddbara bilar i Sverige och tillväxten de senaste 12 månaderna ligger på 66 procent. Tesla Model S är på god väg att bli vanligaste elbilssynen på svenska vägar.
Maj 2017 stod för den största ökningen av laddbara bilar hittills i år. Sedan årsskiftet har det laddbara beståndet ökat med 5.607 bilar, enligt statistik från intresseorganisationen Power Circle. Det finns nu elbilar och laddhybrider i nästan alla Sveriges kommuner, förutom två. Trots detta saknas publika laddstationer i 95 svenska kommuner, enligt Power Circle. Bäst laddinfrastruktur sett till antalet laddpunkter per 1000 innevånare har Strömstad (3,98 st) Malung-Sälen (3,27 st) och Sigtuna (2,83 st).

Det är många fler laddhybrider än eldrivna bilar som registreras, endast var fjärde är en ren elbil. Vanligaste plug in-hybriden är Mitsubishi Outlander PHEV, men tvåan Volkswagen Passat GTE är den modell som ökade mest under maj månad, då 323 nya fordon registrerades. På våra vägar rullar i nuläget 6.916 Outlander och 5.619 Passat GTE. Vanligaste elbilen heter fortfarande Nissan Leaf, men Tesla Model S befinner sig hack i häl. I Sverige finns nu 2.628 Leaf och 2.456 Model S.

– Även om maj var bästa månaden hittills i år är jag inte riktigt nöjd med marknadsutvecklingen. Förutom styrmedel krävs bland annat informationsinsatser, fortsatt utbyggnad av laddinfrastruktur och inte minst att vissa billeverantörer kommer till rätta med leveranstiden. Just nu verkar efterfrågan vara större än utbudet på vissa modeller, vilket leder till långa väntetider, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-06-13 20:22
HT19

Det visar att folk inte köper elbil för ekonomin skull..

#9 • Uppdaterat: 2017-06-13 21:02
PREVIA

I Sverige kör vi bilister 3 mil per dag i snitt vilket gör att laddhybriden med en körsträcka på 6 mil per laddning räcker till de allra flestas behov vilket gör att man kanske inte alltid behöver åka omkring med flera hundra kg batterier i bilen då hela batteri kapaciteten nästan aldrig utnyttjas.

#a • Uppdaterat: 2017-06-13 21:04
trasten

Då behöver vi inte mer än en 5 liters bränsletank då?