Nästa artikel
Mini Clubvan Concept – minilastbil
Nyheter

Mini Clubvan Concept – minilastbil

Publicerad 20 februari 2012 (uppdaterad 20 februari 2012)
Mini Clubvan Concept vänder sig snarare mot gallerister och cateringfirmor än sotare och rörmokare. Transportbilen debuterar i Genève.

På bilsalongen i Genève i början av mars premiärvisar Mini en konceptbil baserad på Clubman, modellen med delad baklucka och extra dörr på höger sida.

Clubvan Concept saknar däremot baksäte och är strikt tvåsitsig. I stället har Mini monterat ett galler mot lastutrymmet, som försetts med lastöglor och 12V-uttag.

På det sättet vill Mini kombinera livsstil och praktisk användbarhet, men det är varken VVS-montörer eller asfaltläggare som är den uttalade målgruppen.
 
”En bil som Mini Clubvan Concept skulle passa utmärkt för en modedesigner, gallerist eller hos en cateringfirma”, skriver Mini i pressmaterialet. Huruvida modellen ska serietillverkas har ännu inte bekräftats.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mini Clubvan Concept?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-20 09:29
Hackenbush

Charmig företagsbil för det lilla företaget.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-20 11:09
Mistro

En lika charmig "shoppingvagn"för företaget med dem små "transportbehoven" finns redan i Clubman och är betydligt mer praktisk.
Priskillnaden tenderar dessutom att bli 0kr vilket är irriterande.
Ford har en liknande bil i "Fiestakläder"....inte heller den billigare än originalet vilket den borde vara.

Så fort en bil kallas för "transportbil" så går det bra att ta betydligt bättre betalt för en sämre bil. :(

#3 • Uppdaterat: 2012-02-21 13:25
Peter i Sydney

Att göra en transportbil av Clubman ger skattefördelar på vissa marknader. Här i Sydney kan man parkera en transportbil i en sk. Loading Zone i en halvtimme. Det gör den en perfekt bil för småtransporter i innerstaden. Jag kan tänka mig att den skulle bli populär bland t.ex blomsteraffärer.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-22 13:32
Mistro

Om det enbart är skattelättnader som man är ute efter så finns det som sagt en hög med andra bilar som kostar ungefär hälften så mycket.
Dessa bilar vore intressanta även för privatpersoner om priset var satt i proportion till vad man fick. ( dvs endast 2 säten och troligtvis även betydligt sämre utrustning,komfort och eller garantier )

#5 • Uppdaterat: 2012-02-23 08:29
Peter i Sydney

Helt rätt Mistro men många företag vill ha ett speciellt fordon som passar deras image och då är priset inte så viktigt.

#6 • Uppdaterat: 2012-02-23 19:51
Mistro

Så sant "Peter",..prisbilden skrämmer inte den trogne Miniköparen direkt men jag tänkte att det redan fanns en mer praktisk bil i Clubman.
Visste inte att transportbilar i Australien gav skattefördelar vilket ju då kan ge en marknad även för en sådan här rolig "krabat" :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.