Fiats Bravo kommer nu i en version med en 120 hästkrafter stark version av T-Jet bensinturbomotorn. En maskin med Fiats downsizeteknik där små motorvolymer uppnår bra effekt och bränsleekonomi tack vare avancerad turboteknik. Bravo fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov.
T-Jet är en helt ny motorfamilj och
är en rak 4-cylindrig bensinmotor på 1,4 liter. Syftet med T-Jet är att minska
bränsleförbrukningen och därmed också utsläppen men utan att försaka effekt och
vridstyrka.
Principen är att minska motorvolymen och kompensera det med
avancerad turboteknik. I den nya versionen tar man ut 120 hk i maxeffekt vid
5.000 varv/min och i maxvrid råstarka 206 Nm redan vid 1.750 varv/min. 0-100 km/tim går på 9,6 sekunder och toppfarten är 197
km/tim.
Vid blandad körning går det åt
6,7 l/100 km, i stadstrafik 8,7 l/100 km och vid landsvägskörning 5,6 l/100 km.
Växellådan är 6-växlad och manuell. Bilen kostar från 165 900 kr.
är en rak 4-cylindrig bensinmotor på 1,4 liter. Syftet med T-Jet är att minska
bränsleförbrukningen och därmed också utsläppen men utan att försaka effekt och
vridstyrka.
Principen är att minska motorvolymen och kompensera det med
avancerad turboteknik. I den nya versionen tar man ut 120 hk i maxeffekt vid
5.000 varv/min och i maxvrid råstarka 206 Nm redan vid 1.750 varv/min. 0-100 km/tim går på 9,6 sekunder och toppfarten är 197
km/tim.
Vid blandad körning går det åt
6,7 l/100 km, i stadstrafik 8,7 l/100 km och vid landsvägskörning 5,6 l/100 km.
Växellådan är 6-växlad och manuell. Bilen kostar från 165 900 kr.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.