Nästa artikel
Miljonsatsning på biogas från havsrenande sjöpungar
Nyheter

Miljonsatsning på biogas från havsrenande sjöpungar

Publicerad 11 mars 2015 (uppdaterad 11 mars 2015)
Skörd av sjöpung. Foto: Fredrik Norén IVL.
Energimyndigheten och EU satsar nu tillsammans 23 miljoner kronor på odling av sjöpungar i Bohuslän för framställning av biogas.
Sjöpungen är ett manteldjur som lever på att filtrera havsvatten och en möjlig ny källa till förnyelsebart bränsle. Fredrik Norén är forskare på IVL Miljöinstitutet, han vill odla djuren i band på havsbottnen på samma vis som man sedan 70-talet odlat musslor.
 
– Idén fick jag för några år sedan när ett avfallsbolag sökte efter mer substrat till en planerad samrötningsanläggning. Jag insåg att en storskalig odling av sjöpung för biogasproduktion också skulle kunna göra havet renare – en mycket attraktiv effekt, inte minst för oss marinbiologer, säger Fredrik Norén.
 
Sjöpungarna i projektet beräknas växa cirka två centimeter per månad vilket gör att det går relativt fort att odla fram en betydande mängd biomassa. Sveriges Radios Vetenskapredaktion rapporterar att produktionspotentialen är en till två terrawatt-timmar per år, något som skulle innebära en fördubbling av biogasproduktionen i Sverige.
 
Projektet stöttas av Energimyndigheten som investerar 23 miljoner i odlingen på den svenska västkusten, detta genom ett initiativ från Europeiska institutet för innovation och teknik, KIC Innoenergy. De som driver projektet utöver IVL Miljöinstitutet är energibolaget Eon och företaget Marin biogas AB.
 
Förhoppningen med odlingen är bland annat att ta fram metoder för att driva upp sjöpungslarver för att effektivisera produktionen samt att undersöka om odlingar även skulle kunna anläggas i Östersjön.
 
Diskutera: Vad tror du om biogasens framtid som fordonsbränsle?
Fakta om sjöpungar

Sjöpung (Ciona intestinalis) är ett ryggsträngsdjur som tillhör manteldjuren. Sjöpungar växer naturligt i salta vatten, har en stor förmåga att bygga upp biomassa och saknar blåmusslans hårda skal. De lever på att filtrera plankton och bakterier ur vattenmassan och kan odlas med samma odlingsteknik som används inom musselodling sedan slutet av sjuttiotalet. Tillväxthastigheten är cirka 2 cm per månad varför det relativt snabbt uppstår en betydande biomassa. Källa: Energimyndigheten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-11 10:17
McTar

Detta låter ju lysande!
Har själv kört på biogas några år och tycker det fungerar jättebra. Som det är idag så kostar tyvärr biogasen lite för mycket jämfört med bensin. Den borde vara lite billigare så fler tycker att det är värt att köra miljövänligt. Detta kanske kan bli kostnadseffektivt?

#2 • Uppdaterat: 2015-03-11 10:18
Tjalle

Det är OK med bidrag till försök - men försök för 23 miljoner?!

#3 • Uppdaterat: 2015-03-11 11:58
Mr.Wheeler

@McTar: Ren biogas är idag lite svår att få tag på men redan med Biogas50 som är minst 50% biogas + naturgas är miljövinsten stor och den kostar ungefär 80% av bensinen.

#4 • Uppdaterat: 2015-03-11 12:40
McTar

Mr.Wheeler: Du har helt rätt. Där jag tankar stöttar man med naturgas när den egna anläggningen strular på något sätt. Det har hänt vid några tillfällen, t.ex. vid extrem kyla.

#5 • Uppdaterat: 2015-03-11 17:39
Focus

Tänk om man kunde ta vara på maneterna på samma sätt. Då hade man kunnat bada i havet vid Bohuslän och gjort två flugor" på smällen".

#6 • Uppdaterat: 2015-03-11 17:48
trasten

Vad säger feministerna? Finns det kvinnlig motsvarighet till Sjöpung?

#7 • Uppdaterat: 2015-03-11 20:38
trasten

Sjösnippa?

#8 • Uppdaterat: 2015-03-11 20:53
JF

Gasdrift talas det inte mycket om, inga spaltmetrar, vilket är märkligt ur miljösynpunkt. Drygt 60 % av såld gas till fordon är idag kretsloppsbaserad biogas, vilket generar en stor miljövinst jfr med fossila drivmedel. Det finns många bilmodeller att välja mellan, i stort sett lika lång aktionsradie på gas som Tesla på el (därefter bensindrift). Det är för mig en gåta att inte fler väljer och har valt gasbil i södra och västra Sverige där det finns gott om tankstationer (se www.gasbilen.se). Trots starkt reducerat förmånsvärde av tjänstebilar och drivmedelskostnad per mil som en snål diesel. Stora flertalet bilister är väldigt konservativa. Kretsloppstänkandet för biogas är också fördelaktigt jfr med eldrift, eftersom 40-45% i Sverige är kärnkraft = "ful-el".

#9 • Uppdaterat: 2015-03-11 20:59
trasten

Det är mycket strul med gasbilar!

#a • Uppdaterat: 2015-03-11 21:27
JF

Kan hända taxibilar med DSG har haft problem.
Om man inte kan tänka sig göra avkall på någonting alls, och är konservativ, då skall man köra fossildrivet. Om man tänker hållbar miljö och framtidslösningar, då tittar man extra noga på gasbilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.