Nästa artikel
Miljöargument allt viktigare för biltillverkare, enligt rapport
Nyheter

Miljöargument allt viktigare för biltillverkare, enligt rapport

Publicerad 24 augusti 2021 (uppdaterad 24 augusti 2021)
Miljövänlighet och hållbarhet blir allt viktigare säljargument för biltillverkare. Men marknadsföringen är inte sällan otydlig – och ibland helt osann.

Allt fler företag använder miljöargument i marknadsföringen i sina produkter – inte minst bilindustrin. Det visar en kartläggning som Konsumentverket gjort.

I en tidigare rapport från 2015 stack elbranschen som ut genom att, enligt Konsumentverkets definition, ha en ”mycket hög” frekvens av miljöargument i sin marknadsföring. I dag finns ytterligare en handfull branscher i den kategorin. Det inkluderar nybilsföretag, som 2015 hade ”hög frekvens” av miljöargument men som nu har flyttats till kategorin ”mycket hög”.

– Klimatfrågan är ännu mer på agendan nu. Det kanske gör att man marknadsför det ännu mer, säger Konsumentverkets utredare Katarina Jacobsson till Vi Bilägare.

Samtidigt är det inte tillåtet att marknadsföra produkter som gröna och hållbara utan att ha belägg för det. De senaste åren har flera reklamkampanjer fällts av Konsumentverket för att vara vilseledande. I början av 2020 fälldes exempelvis en reklamfilm för Mitsubishi Outlander laddhybrid, som innehöll formuleringen ”du vill åka bekvämt, känna dig trygg och värna om miljön”.

Det kunde enligt Konsumentverket ge intrycket av att bilen hade liten eller ingen påverkan på miljön, vilket inte är sant.

BMW hamnade i december 2020 i blåsväder för en annons i Dagens Nyheter där de använde samma typ av handskrivna plakat som Greta Thunberg länge använt sig av. Men i stället för texten ”Skolstrejk för klimatet” stod det ”Världens bästa bilmärke för klimatet”.

I april i år fällde Konsumentverket en också reklamfilm för elbilen BMW iX3, som de ansåg innehålla vaga och ospecifika argument. I filmen uppger BMW att batterier är smartare för miljön och kallar sig återigen för världens mest hållbara biltillverkare.

Om ett företag ska kunna använda den typen av formuleringar måste det underbyggas med sakliga argument. Det säger Emelie Neidre, jurist vid Konsumentverket.
– Det är inte acceptabelt att företag använder sig av vaga miljöpåståenden, som miljövänlig och hållbar, utan att förklara på vilket sätt produkten är miljövänlig eller hållbar. Företaget måste också kunna styrka att det som påstås är sant, säger hon. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 24 augusti 2021 Kommersiellt sett får ordet…
  • 24 augusti 2021 Ladd hybrider i alla ära,…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.