Bild
Nästa artikel
Mest felfria veteranbilarna: Mercedes både i toppen och botten

Mest felfria veteranbilarna: Mercedes både i toppen och botten

Nyheter

Nyare bilar är inte alltid mer felfria – faktum är att veteranbilar i vissa fall slår modernare bilar i driftsäkerhet. Här är de mest och minst felfria klassikerna enligt tysk besiktningsstatistik.

En gammal Mercedes brukar hos många vara sinnebilden för en robust och pålitlig bil som i princip kan hålla hur länge som helst. Men faktum är att Mercedes så kallade W123- och W124-modeller, som tillverkades mellan 1976 och 1997, är de minst pålitliga bland klassiska bilmodeller som är mellan 30 och 60 år gamla.

Det visar en genomgång som tyska besiktningsorganet GTÜ gjort med statistik från tusentals bilbesiktningar i Tyskland. Mer specifikt är det kombiversionen Mercedes 230 TE av både generation W123 och W124 som hamnar på en föga smickrande sistaplats med 1,93 fel per besiktningstillfälle.

I snitt hade 18 procent av 30–60 år gamla bilar fel som GTÜ klassade som allvarliga eller farliga, men det är faktiskt något lägre än för nyare bilar där siffran var 22 procent. Mest felfria på besiktningen bland äldre bilar var modeller byggda mellan 1920 och 1940.

Bilar som var exakt 23 år gamla hade störst risk för fel, därefter sjunker kurvan stadigt för varje år.

– Antalet fel minskar med bilens ålder. Ägare av klassiska bilar bryr sig uppenbarligen om att hålla de rullande kulturtillgångarna i gott skick, säger Marco Oehler, teknisk chef på GTÜ.

Mercedes W124-modell byggdes i en mängd olika versioner i över 2,5 miljoner exemplar. Den har förhållandevis många fel vid besiktningen i Tyskland, men det kan också bero på att bilarna är så robusta att de fortfarande används till vardags.
Mercedes W124-modell byggdes i en mängd olika versioner i över 2,5 miljoner exemplar. Den har förhållandevis många fel vid besiktningen i Tyskland, men det kan också bero på att bilarna är så robusta att de fortfarande används till vardags.

Siffrorna innehåller både välvårdade entusiastbilar och bilar i sämre skick som fortfarande rullar till vardags. Det behöver alltså inte automatiskt vara något dåligt att hamna i botten – det kan också innebära att bilen fortfarande är så pass hållbar och robust att den kan fungera även i dagens trafik som vardagsbil.

Vi ska också komma ihåg att underlaget inte är särskilt stort – totalt genomfördes 152 besiktningar förra året av Mercedes 230 TE där 293 fel hittades – men trenden är ändå tydlig eftersom Mercedes har inte mindre än tre versioner av W123- och W124-generationerna (plus den mindre 190 E-modellen) på bottenlistan.

I bottenlistan hittar vi även ett antal Volkswagenmodeller samt BMW 316i av generation E21 och E30.

Mercedes finns också med i toppen. Både Mercedes 230 SL och 300 SL ligger riktigt bra till och blir bara omkörda av Porsche 911 Carrera och 911 SC. Även Porsche 944 och Volkswagenbubblan hamnar i topp. Porsche 911-modellen i topp har bara ett fel per två bilar. De här bilarna rullar numera sällan som vardagsbilar och det kan förklara felstatistiken som ser betydligt bättre ut än för "vardagsbilarna" 230 TE och 260 E.

För den som vill åka klassisk bil med liten risk för allvarliga problem rekommenderar GTÜ att välja en bil från tidigt 1990-tal, som snart blir skattefria. Hit hör till exempel Volkswagen Golf Country, Mercedes 500 E och BMW 3-serie av generation E36.

Taggar: Nyheter
10-i-topp

Mest felfria veteranbilarna enligt tyska GTÜ.

1. Porsche 911 Carrera
2. Porsche 911 SC
3. Mercedes 300 SL
4. Mercedes 230 SL
5. Porsche 944
6. Volkswagen 1303
7. Volkswagen 1600
8. BMW 325i
9. BMW 320i
10. Volkswagen 1500

10-i-botten

Minst felfria veteranbilarna enligt tyska GTÜ.

1. Mercedes 230 TE
2. Mercedes 260 E
3. Audi 80/90
4. Audi 100
5. Volkswagen Jetta
6. BMW 316i
7. Mercedes 190 E
8. Volkswagen Golf
9. Mercedes 240 D
10. Volkswagen Polo

Kommentarer

#1
2020-03-11 21:06

Vill man få förklaringen till varför det förhåller sig så, då är det bara att kolla värdet på bilarna !

De bilar som är "bäst" är dyra veteranbilar som ägs av entusiaster och körs i solsken några gånger per år (på väg till det årliga VW/Porsche/Mercedes veteranbilseventet ?). Bilar som är värda att bevara och renovera.

De "sämsta" bilarna är de som kostar nada att köpa, används för att baxa in gamla kylskåp som ska till tippen och där bromsklossarna byts när metall går mot metall. Vill man dubbla värdet på bilen så tankar man full tank.

#2
2020-03-11 22:44

"Mest felfria på besiktningen bland äldre bilar var modeller byggda mellan 1920 och 1940." Utvecklingen går framåt... = )

#3
2020-03-12 01:11

Henrik-Andersson formulerar det bra! Mercedes 123 och 124 är bilar som fortfarande körs till vardags med allt från 30 000 mil upp till fasen i mig 70 000 mil på mätaren (och mer än så, faktiskt) och som får ta "skitkörningen", helt enkelt. Att de nämnda Mercedes-modellerna är superrobusta råder det ingen tvekan om. Och tacka vet jag Mercedes 124 efter faceliften med de stora plastinklädnaderna på sidorna - i mitt tycke den snyggaste modellen som Mercedes har byggt.

Det står fel i texten under bilden på den bruna Mercedesen: Det är en 123:a och inte 124:a!

#4
2020-03-12 09:36

Mercedes var som bäst fram till 1985, otroligt robusta och hållbara. Därefter har kvaliteten sjunkit undan för undan. Tyvärr gäller något liknande för BMW också från ca 1995 och framåt. Det finns ett ordspråk som säger att inget är så dyrt som en billig Mercedes, men det gäller nog alla lyxbilar

#5
2020-03-12 15:14

Das Beste oder nichts!

#6
2020-03-13 17:38

Volvo 940 och 850 finns från 90-talet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.