Nästa artikel
Mercedes satsar på laddhybrider
Nyheter

Mercedes satsar på laddhybrider

Publicerad 25 mars 2015 (uppdaterad 25 mars 2015)
Mercedes hoppas kunna fortsätta bygga stora lyxiga bilar trots hårda utsläppskrav.
Mercedes ska lansera tio nya laddhybrider innan 2017 för att klara strängare utsläppskrav utan att behöva bygga mindre bilar. Vad sägs om en lyxbuss med 333 hybridhästar?
Mercedes måste precis som många andra biltillverkare drastiskt sänka modellprogrammets genomsnittliga koldioxidutsläpp för att möta tuffare EU-bestämmelser.  Verktyget för att göra detta är en bred satsning på laddhybrider, ett grepp som kan göra det möjligt för Mercedes att fortsätta bygga stora bilar men med lägre utsläpp.
 
Redan nu har Mercedes lanserat laddhybridsversioner av nya S-Klass och C-Klass vilket innebär att vi kan vänta oss ytterligare åtta sladdladdade modeller till innan 2017. På ett år har koldioxidutsläppet från Mercedes modellprogram sjunkit med fem procent till ett snitt på 129 gram/km, men tillverkaren har långt kvar innan de möter EU:s krav på 95 g/km som träder i kraft 2021.

Läs även: C 350 Plug-in Hybrid – Ny laddhybrid från Mercedes
 
På bilsalongen
i Géneve visade Mercedes upp Concept V-ision e. Konceptbilen baseras på stora minibussen V-Klass och drivs av en ospecificerad bensin- och eldriven laddhybriddrivlina med 333 hk/ 700 Nm. Det rymliga skåpet har fyllts med lyxiga massagestolar, trägolv och skärmar i nackstöden på de främre sätena. Concept V-ision e ska dra 3,0 l/100 km och batteriet kan lagra ström för eldrift i upp till fem mil.
 
Diskutera: Vilken Mercedes-modell tror du står näst på tur som laddhybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-25 10:36
N-iklas

Tillverka går ju men hur många kommer man att sälja?
Förefaller mest se ut som ett trick för att komma runt lagen.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-25 11:40
Pi

Det borde ju vara ett snitt på mängden försålda bilar och inte på modellprogrammet som sådant om det skall ha nåt värde.

#3 • Uppdaterat: 2015-03-25 12:37
Mistro

Bra att det händer något nu även om det känns som ett spel för gallerian.
Lagen är märkligt utformad och tar inte hänsyn till hur många bilar det faktiskt säljs utav varje modell.
Petar man in några microbilar med eldrift till överpris samt en och annan hybridlina i miljonbilar som det ändå inte säljs så många utav så lär nog "Svensson" få vänta i många år till innan hybriddriften blir standard i mer normalt prisade personbilar.

#4 • Uppdaterat: 2015-03-25 13:49
Gunnar Lindberg

Mistro - Problemet är att el- och hybridbilar än så långe är så dyra att tillverka att vi inte har råd att köpa så många som det skulle behövas. Allt som tillverkarna kan göra är att ha elbilar till försäljning för att täcka den faktiska efterfrågan.

#5 • Uppdaterat: 2015-03-25 14:58
Pi

Gunnar - via prissättningen så kan ju tillverkarna helt klart styra över hur många dom egentligen vill sälja och så länge som beräkningen inte grundar sig på snittet av försålda fordon utan på snittet på deras bilprogram så håller jag med Mistro om att det är ett spel för gallerian. Och jag tror faktiskt inte att nån tillverkare förutom Tesla har som mål att sälja så många som möjligt av sina elfordon - i alla fall inte till ett konkurrenskraftigt pris för "fossil-bilarna" är helt säkert en bättre affär för dessa företag i det långa loppet.

#6 • Uppdaterat: 2015-03-25 15:07
Mistro

Vad som jag anser är mer galet och orimligt "Kaptenen" är att premiumtillverkarna fortsätter att spotta ut allt starkare och större bilar till precis ingen nytta. Krav på tillverkarna är nödvändiga för att det skall hända något alls. Tyvärr kan dessa extremt stora och rika tillverkare som det ser ut idag själv skriva sina egna regler.

#7 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Press på tillverkarna är det enda som kan sätta fart på utvecklingen av miljövänligare fordon.

Dock är miljövinsten med dessa hybrider tveksam sett från tillverkning till slutprodukt, om det ens finns någon, men hybridernas frammarsch kanske kan få fart på utvecklingen av effektivare och miljövänligare batterier.

#8 • Uppdaterat: 2015-03-26 15:35
PREVIA

Batterierna står inte för den i särklass största utsläppsposten utan det gör bränslet eller elproduktionen i elbilens fall under bilens livslängd.
http://cloudfront.mediamatters.org/static/images/item/ucla.jpg
Mercedes behöver bara komma ikapp moderna biltillverkare så klarar man säker även de lågt ställda kraven på utsläpp som EU ställer på biltillverkarnas bilar.
http://wwws1.eea.europa.eu/highlights/most-carmakers-must-further-improve/carmanufacturersgraph.jpg
Nickelmetalhydrid batterier som sitter i Toyotas Prius är Svanenmärkta och som är ungefär dubbla storleken jämfört med vanliga bilars batteristorlek och som inte behöver bytas ut under bilens hela livslängd är nog mer miljövänligt än de mycket giftiga blybatterier som sitter i vanliga bilar och som byts ut några gånger under bilens livslängd, BMW säger att blybatteriet i deras bilar har en livslängd av 2,5 år och då blir det några batterier som samlas in och smälts om i bästa fall. Om man oroar sig över miljön bör man i första hand ta bort jägarnas ca: 700 tusen kilo bly som hamnar i naturen från deras bössor vart år och inte återvinns alls.

#9 • Uppdaterat: 2015-03-26 16:24
Styggavargen

Oavsett drivmedel, en stor och tungt fordon förbrukar mer energi. Kan inte riktigt se meningen med denna "buss". Gillar inte en utveckling där vi har allt tyngre fordon, och ännu tyngre lär de bli med extra batterier. Vi behöver tänka om lite här, se till att förbrukningen per enhet (människor och last) som förflyttas kommer ner i energimängd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.