Nästa artikel
C 350 Plug-in Hybrid – Ny laddhybrid från Mercedes
Nyheter

C 350 Plug-in Hybrid – Ny laddhybrid från Mercedes

Publicerad 12 januari 2015
Mercedes C 350 Plug-in Hybrid.
Mercedes andra laddhybrid någonsin är en C-klass med 600 newtonmeter som kan klassas som supermiljöbil. Här är en av Mercedes nyheter på årets bilsalong i Detroit:
Nya C-klass finns redan som hybrid i utförandet C 300 BlueTEC Hybrid men nu kommer bilen även som laddhybrid. Den nya sladdladdade Mercedesen är tillverkarens andra efter S 500 Plug-in Hybrid och därmed den första laddhybriden från Merca med fyrcylindrig motor men även den första som kommer i kombiutförande.
 
Den fyrcylindriga motorn är på knappt två liter och överladdad med turbo vilket ger den 211 hästkrafter. Tillsammans med en elmotor på 60 kW som ryms i den sjustegade 7G-Tronic Plus-växellådans främre del ger drivlinan totalt 279 hästkrafter och 600 newtonmeter.
 
Batteriet väger 100 kilo och är placerat under bakaxeln, men bagageutrymmet är inte opåverkat. Tittar man på kombimodellen har 140 liter försvunnit (från 490 till 350 liter). Batteriet är på 6,2 kWh och laddas fullt på cirka två timmar i ett vägguttag.
 
Accelerationen 0-100 km/tim avverkas på knappa sex sekunder för sedanen och tre tiondelar långsammare för kombin. Toppfarten är 250 km/tim (130 km/tim på enbart el) och räckvidden på el är 31 kilometer.
 
Förbrukningen är enligt Mercedes 2,1 l/100km och koldioxidutsläppet är 48-49 g/km vilket borde kvalificera bilen för supermiljöbilspremien på 40 000 kronor. När bilen kommer till Sverige är dock oklart.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes C 350 PHEV?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-12 18:23
Roy J

Tillåter mig att betvivla att batteriet är placerat under bakaxeln. :-)

Kul och bra att allt fler kommer med hybrider, men varför lyckas Mercedes hela tiden med att placera sidoveck som inte passar ihop med någonting?

#2 • Uppdaterat: 2015-01-12 19:34
Axelman

Det blir ett skämt att ge dyra lyxbilar rabatt och dessutom kalla dem för miljöpremie. Helsjukt.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-12 19:50
Havsfidran

Man kanske skulle konvertera en gammal Amazon till elbil. Montera motorn direkt på bakhjulen och skippa kardan och ha batterier under motorhuven

#4 • Uppdaterat: 2015-01-12 20:36
PREVIA

Det går bra att bygga om vilken bil som helst till att bli en elbil. http://www.evwest.com/catalog/index.php?cPath=40

#5 • Uppdaterat: 2015-01-13 13:01
McTar

Är inte placeringen av laddningsuttaget lite konstig med tanke på skador och isbildning?

#6 • Uppdaterat: 2015-01-13 16:57
Roy J

En bil har ofta sina egna linjer som håller ihop karossen samtidigt som ett mjukt flöde skapas. Med vad harmonierar dessa spretiga plåtveck?

Fortfarande har inte Andreas reagerat på mitt påpekande om batteriet under bakaxeln...

#7 • Uppdaterat: 2015-01-13 20:49
Thommys

100 kg batteri och placerat under bakaxeln. Fantastiskt! Det borde skrivas ett helt nummer Vi Bilägare om bara det och hur det gått till.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.