Bild
Nästa artikel
Mercedes och Bosch testar självparkerande S-klass

Mercedes och Bosch testar självparkerande S-klass

Nyheter

I ett garage intill Stuttgarts flygplats inleds försök med att låta bilar parkera utan mänsklig förare vid ratten.

I juli förra året fick Bosch och Mercedes tillstånd att testa bilar med självparkerande förmågor vid Mercedesmuséet i Stuttgart.

Nu fortsätter projektet med modellen S-klass. En yta i parkeringshuset P6 vid Stuttgarts flygplats har byggts om till avlämningszon och man har gjort två rymliga p-platser dedikerade till ändamålet. Kunderna stiger ur bilen vid avlämningsplatsen och med ett kommando från sin smartphone säger de åt bilen att åka och parkera sig medan de själva fortsätter in i flygplatsterminalen.
 

Mercedes och Bosch testar självparkerande S-klass

Information om omgivningen skickas mellan bil och det uppkopplade parkeringsgaraget via kameror. Garaget berättar vilken plats som är ledig och kommunicerar vilken väg bilen ska ta för att manövrera dit. Skulle oväntade oväntade hinder dyka upp, till exempel någon som kliver ut i körbanan, kan bilen stanna. 

Alla S-klass i serieproduktion har förberett för parkeringsservicen AVP, Automated Valet Parking. Kunderna måste dock köpa till en förinstallation av programmet som Mercedes kallar Intelligent Park Pilot, först då kan bilen sköta parkeringen själv.

Att bilen kan parkera själv och inom ett begränsat område röra sig utan mänsklig inblandning gör den självkörande på nivå 4 av 5 på den internationella skalan SAE. 

Diskutera: Vad tycker du om självparkerande bilar?
 

Mercedes och Bosch testar självparkerande S-klass
Nivåer på autonoma bilar

Nivå 0: Ingen automation.
Nivå 1: Förarstöd exempelvis i form av ACC (Adaptive Cruise Control) för att hålla avstånd till framförvarande fordon eller för att hålla fordonet inom ett körfält.
Nivå 2: Förarstöd som kombinerar styrning, acceleration och inbromsning. 
Nivå 3: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter, men föraren ska alltid vara beredd att ta över fordonet.
Nivå 4: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter. Fordonet ska också klara av fortsatt manövrering om föraren inte tar över vid signal.
Nivå 5: Fordonet klarar körningen på alla vägsträckor och under alla förhållanden.

Källa: SAE

Kommentarer

#1
2020-10-14 17:34

Har för mig att det finns andra bilar, som är självparkera.

#2
2020-10-14 19:14

Känns som en klar risk att det bara blir ett fåtal garage runt Stuttgart som får detta och är sponsrade av Mercedes. Blir det dock mot förmodan någon form av standard som flera märken ansluter till så är det ju en bra tanke och ide.
Men vad händer om någon tar den sista platsen efter att du har lämnat bilen?

#3
2020-10-14 20:48

Trams! Vad ska den funktionen vara bra för??? Mercedes borde lägga sina resurser och energi på att utveckla lättare och miljövänligare bilar.

#4
2020-10-15 06:43

Det är ju alltid föraren som ansvarar för fordonets framfart och då kan hen väl lika gärna sitta bakom ratten, vad är vitsen med att stå utanför och titta på? Är det ens lagligt att stå utanför bilen när den kör utan förarens kontroll?

#5
2020-10-15 18:19

Fler och fler tillval kommer bli tjänster med årsavgifter. Det blir dyrt.

Själv skulle jag uppskatta om bilarna gick att radiostyra i en hastighet av 3-4 km/h och upp till 5-6 m från bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.