Bild
Nästa artikel

Mercedes EQS en S-klass från framtiden

Nyheter

Flaggskeppet är eldrivet med en räckvidd på 70 mil.

På bilmässan i Frankfurt visade Mercedes-Benz upp en futuristisk skapelse som de kallar EQS. Än så länge är det inget produktionsklart, men ska tjäna som en vägvisare för Mercedes elektriska familj, EQ.  

På utsidan löper ett ljusbälte runt hela bilen, bestående av massor av pyttesmå LED-lampor. Förutom att lysa upp vägen kan de också forma olika visuella signaler. 
 

Interiören har tagit inspiration från lyxjakt och består bland annat av textil gjort av återvunna PET-flaskor. Takbeklädnaden kommer från ett tyg som gjorts av skräpplast som plockats upp ur havet.

Bilen drivs framåt av två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Batteriet sitter under golvet. Total systemeffekt är 350 kW och maximala vridmomentet 760 Nm.
 

Räckvidden sägs vara 70 mil och bilen kan snabbladdas i hastigheter upp till 350 kW. Det betyder att den kan fyllas på med 80 procent på mindre än 20 minuter.

EQS är självkörande på nivå 3, alltså kan den sköta sig själv på motorvägen. 

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes EQS?
 

Kommentarer

#1
2019-09-19 13:19

En S-klass FÖR framtiden om inte annat......bra skrivet....

#2
2019-09-19 16:06

Och kommer att väga 2 950 kilo?

#3
2019-09-19 18:14

Varför så otäck grill på en elbil?

#4
2019-09-19 19:12

En fundering som inte gäller bara den här bilmodellen. Hur liten plats kommer hel- och halvljus att ta av bilens front i framtiden. Många biltillverkare menar att bilars helljus är ett nordiskt problem. Ett nordiskt problem är väl också att elbilars räckvidd påverkas negativt när kupèn ska värmas upp vintertid.

#5
2019-09-19 21:30

Väldigt futuristisk, som modern medveten människa väcker den "vill ha begär". Bra jobbat Merca !

#6
2019-09-20 08:39

Bland det snyggaste Mercedes åstadkommit på länge (Anser jag). Återstår bara o se om priset blir lika lockande...

#7
2019-09-20 19:40

Undrar när EU ska bestämma en maximal tjänstevikt (och kanske totalvikt) för en personbil, eftersom en sådan här bjässe med ett gigantiskt batteri för 70 mils räckvidd lär närma sig en tjänstevikt på 2 500 kilo. Faktum är att det snart börjar bli dags att prata totalvikt för en sådan här bil, eftersom den närmar sig gränsen för lätt lastbil (totalvikt på 3 500 kilo). Tesla Model S ligger redan på en tjänstevikt på cirka 2 300 kilo och en totalvikt på över 2 700 kilo. Denna (stora) S-Klass lär hamna på en tjänstevikt över 2 500 kilo och en totalvikt på närmare (eller över?) 3 000 kilo. Är detta en vettig utveckling sett ur flera centrala aspekter? Jag anser inte det.

#8
2019-09-21 09:41

Ser inte helt tokig ut men jag gillar inte att den är "böjd"

#9
2019-09-22 11:47

Den ska alltså vara "självkörande" på nivå 3, vilket är den nivå som borde förbjudas. Den är den bedrägligaste eftersom den kräver ständig övervakning och att en mänsklig förare kan hoppa in och ta över. Det är därför att det skett olyckor under testkörningar eftersom de befinner sig på just den nivån. Människan klarar helt enkelt inte av att detta.

I övrigt en trevlig skapelse. Noterar att de fortsatt med detaljer i rose gold.

#10
2019-09-22 11:56

Läs om en utvecklingen av de matrisbaserade strålkastare som redan finns, kuredh.
De senaste varianterna från Hella och Samsung har närmare hundra dimbara LED:ar som bländar av i den sektor den mötande bilen finns, men lyser upp allt annat. De till och med dämpar ljuset mot trafikskyltar för att de inte ska blända.
Det finns mycket material på nätet. Det här är de kanske mest övertygande demonstrationen jag sett, trots att det förmodligen "bara" är 25 LED:ar. Den norska killen testar verkligen bilar rejält ute i verkligheten.
https://youtu.be/WZMNkMadYTQ

#11
2019-09-22 12:01

Intelligentes, batterierna blir allt mindre och även vikten minskar. Allt går nu i en mycket snabb takt.
Ett tungt fordon belastar förvisso vägarna mer och det är kanske inte så lyckat att krocka med något dylikt, men vi befinner oss i ett övergångsskede.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.