Nästa artikel
Mercedes Concept GLA – bilder och fakta
Nyheter

Mercedes Concept GLA – bilder och fakta

Publicerad 19 april 2013 (uppdaterad 19 april 2013)
Med ett exemplar av Mercedes GLA får du din egen drive-in bio. Vi har fakta och en stor bildspecial om konceptbilen.

Bilsalongen i Shanghai öppnar portarna i helgen och där visar Mercedes upp sin nya konceptbil GLA, en bil som har allt från nya designdetaljer till en alldeles egen drive-in biograf som har byggts in i strålkastarna.

Vi börjar med den häftiga biten. Mercedes har byggt in en projektor med laserstråle i Concept GLA:s strålkastare, vilket gör det möjligt att projicera film eller bilder på en lodrät yta framför bilen. Tekniken kan dock potentiellt användas till mer praktiska saker i framtiden, till exempel projicera riktningar från en GPS på vägen framför bilen.

På Mercedes Concept GLA:s tak sitter två kameror som kan användas för att spela in film i 3D, till exempel när man kör bil. De är också löstagbara om andan skulle falla på att spela in när man till exempel cyklar. Det som spelas in med kamerorna kan såklart projiceras med strålkastarnas projektor i realtid.

På insidan är ventilerna upplysta bakifrån med lampor som lyser i olika färger beroende på vilken temperatur passagerarna vill ha i kupén. Lamporna lyser vitt när det är 22 grader, blått när det är kallt och rött när det är varmt.

Klädseln sydd för hand
Insidan har stolar med en klädsel där de sammanlagt över 20 meterna av stygn har sytts för hand. Lasten kan fästas med samma typ av fastspänningsanordning som brukar finnas i helikoptrar. Bagageluckan öppnas elektroniskt och insidan av luckan innehåller ljus som varnar trafikanter för den stillastående bilen.

Utvändigt ser vi en sportig design med bland annat sportig kylargrill, 20-tumsfälgar som utvecklats specifikt för konceptet och dubbla avgasrör. Takspoilern har ett extra bromsljus.

Den fyrsitsiga femdörrarsbilen drivs av en fyrcylindrig bensinmotor med turbo som ger 211 hästkrafter. Mercedes Concept GLA är fyrhjulsdriven.

Huruvida bilen kommer att sättas produktion eller ej är oklart i dagsläget, men filmentusiaster kan alltid hoppas på att biostrålkastarna dyker upp i någon annan modell annars. Vart priset landar vågar man dock knappt tänka på.

Missa inte vårt stora bildgalleri med alla bilder på Mercedes GLA, klicka på bilden till höger.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes Concept GLA?

Relaterade bildspel

Plus: Utrymmen, chassikontroll, sittkomfort, motor. 

Minus: Vägbuller, elektroniska buggar, elektroniskt gränssnitt.

Vad nytt? Det mesta.

För vem? Golfklaskombiköparen som funderar på att gå upp en storlek.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Aj aj aj Mercedes, det kunde lika gärna varit ett KIA emblem i grillen på den här skapelsen, tacka vet jag då GLK.
Håller MB på att göra en Volvo, skaffa sig ett helt nytt formspråk utan förankring i det gamla?
Är inte alls förtjust i detta "organiska" formspråk som flertalet tillverkare dras med...

#2 • Uppdaterat: 2013-04-20 23:36
Roger Skagerström

Kan gissa på att det är så att bilar som i grunden är framhjulsdrivna (antar att denna delar "plattform" med A-klass) får andra proportioner, och därmet inte alls passar med gamla designen. Tex kan man inte ha framaxeln lika långt fram med framhjulsdrift. Tänk er tex en C-klass av idag där man flyttar framaxeln en dm bakåt. Skulle inte se klok ut. Då krävs det en mer kilformad front (uppifrån sett) för att centerlinjen ska vara lång nog att rymma motor och låda, samtidigt som den inte får se för framtung ut från sidan (man gör en V-formad front). Och då helt plötsligt ser bilarna rätt lika ut.

Precis som att de flesta bakhjulsdrivna bilar överlag är rätt lika. Ställ upp 3-serien och C-klass, och även CTS bredvid varann, så är de överlag rätt lika.

Det organiska (runda?) formspråket härrör troligen åtminstonde en del från fotgängarskyddet. Det måste vara.. typ 1 dm eller nåt mellan huv och toppen på motorn, alltså måste centrum av huven vara högt. Enda sättet att dölja det någolunda är att göra huven mjukt formad. Och då ser det ju tokigt ut om resten av bilen är kantig.

Merca är väl dessutom rätt konsekventa. Alla nya bilar har ju samma nya designspråk. Ställ upp W203 och W204 bredvid varann så är det ju faktiskt lika stor skillnad mellan dom som .. ja om du tänker dig att du applicerar den här designen på en "W205".

Snyggaste nya Mercan på länge tycker jag. Om än lite kort överhäng bak för att få en elegant hållning.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-21 11:25
KaptenOberkommando

Jag skulle vilja säga att Mercedes har en unik förmåga att designa bilar. Ofta kan man läsa att en del tycker att en ny Mercedes-modell - som denna - ser ut som vilken japps som helst. Men så fort man ser bilen i verkligheten är det en Mercedes i all sin prakt. Även Audi är mästare på design. På bilderna ser förändringarna små ut, men i verkligheten ser man genast att där kommer det en ny modell. Tyskarna kan det här med design.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-21 19:20
KaptenOberkommando

Mercedes har EGNA drag, Shogun. Man har haft snart 130 år på sig att fila fram en alldeles egen identitet. Jappsarna däremot har ju kopierat sig fram.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-22 23:38
Roger Skagerström

Fast inte ens du Kapten kan bortse från att baken är rätt lik en Infiniti, och sådär har ingen Merca sett ut innan baktill ;) Ungefär som att S-klass W221 har mystiskt lika skärmar som Mazda RX-8, något som Mercedes inte heller haft något drag av innan ;)

Säger inte att de kopierar, men även du måste inse att Merca precis som alla andra måste följa trenderna lite. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.