Bild
Nästa artikel

Lyxjätten GLS i ny tappning

Nyheter

Mercedes sjusitsiga flaggskeppssuv är ännu större än förut.

Det är en extragödd suv som Mercedes presenterar i sin tredje generation. GLS har vuxit till över 5,2 meter i längd och mäter nu nära 2 meter på bredden. Personer upp till 1,94 meter i längd ska kunna sitta bekvämt på platserna längst bak på tredje sätesraden. Med sju åkande finns det fortfarande plats för 355 liter i bagageutrymmet. 

Infotainmentsystemet MBUX har flyttat in i förarmiljön med en widescreen-panel som löper över instrumentbrädan.

 

Luftfjädring är standard och sänka eller höja bilen för bekvämt i- och ursteg. Bilen scannar också vägen efter gupp eller ojämnheter  och anpassar fjädringen efter det. Som kuriosa kan nämnas att bilen har en biltvättsfunktion, som via en knapp gör den redo att åka in i löddret. Sidospglarna fälls in, soltaket stängs och regnsensorerna avaktiveras så att inte vindrutetorkarna börjar veva. 

Nyhet bland drivlinorna är ett 48-volts mildhybridsystem som hjälper bensinmotorerna på traven med elektriska knuffar. Detta verkar dock inte vara aktuell för Europa, utan här är det 6-cylindriga dieselmotorer som gäller, med antingen 286 eller 330 hästkrafter. 

GLS byggs i Alabama, USA och kommer till Europa i slutet av 2019. 

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLS?

Kommentarer

#1
2019-06-26 13:00

Precis vad vi behöver, hybrid verkar bra.

#2
2019-06-26 13:06

Jag bara hoppas Mercedes kommer ifatt på elsidan så är det inte alls omöjligt med märkesbyte om 2,5 år....denna är riktigt härligt snygg och härlig på så många sätt!

#3
2019-06-26 13:43

Suck - gjord för storväxta amerikanare

#4
2019-06-26 14:01

Optimus: Hur tänker du där? Varför just för amerikaner? Så du kan inte se att den kan vara lämpligt val t.ex. för familjer med fler än 3 barn men ändå vill kunna åka rymligt och med lite bagage kvar för en barnvagn m.m? Inte många mindre 7-sitsiga alternativ som erbjuder den möjligheten när man använder alla säten.....
I dagens samhälle när många bildar nya familjer och kanske har 2 barn var sen tidigare så behövs rymliga bilar med både fler sittplatser och även plats för bagage. Skulle jag hamna i samborelation igen med nån som med har barn sen tidigare så behöver en bil i familjen vara av denna storlek alternativt en större minibuss, som då drar lika mycket troligtvis i energi. Så varför skulle då denna vara ett sämre val? Förklara gärna....

#5
2019-06-26 15:42

Henrik M, du kanske har rätt men jag tror att denna bil är framtagen framförallt för USA eller för många små Kineser. I dessa länder har storleken betydelse. Sorry, men jag tror faktiskt inte att den blir en vanlig syn bland nybildade familjer hos oss i gamla Svedala, möjligtvis bland de som har fet plånbok.
Att sedan bilen säkert är en fantastik bil råder det ingen tvekan om, säkert en dröm att köra och åka i men som sagt lite malplacerad där vi nu är vad gäller klimatdiskussion och vad som är rätt framåt. Vi får inte ens tillgång till hybriden.

#6
2019-06-26 16:02

Förmodligen för att dieseln är bra mycket snålare än hybriden.

#7
2019-06-26 16:02

Självklart kommer den inte bli vanlig här, men det beror nog inte på att folk inte vill ha den utan att den kostar för mycket pengar för de flesta. Sen kan jag hålla med om att den presenteras här med fel drivlinor.
Jag hoppas ju att Mercedes spinner vidare på sitt EQ-koncept i fler modellserier så snart som möjligt.

#8
2019-06-26 17:15

Passar väl för de familjer som handlar mat på nätet för hemkörning. På stormarknadens parkering lär föraren hålla sig för skratt.

#9
2019-06-27 05:28

Kung:)

#10
2019-06-28 15:55

G-klass 63 AMG 6x6 är kungen, GLS är snarare en knekt i sammanhanget

#11
2019-06-30 08:36

Jo men hyfsad på dålig väg men avsevärt högre komfort än gvagen; )

#12
2019-06-30 14:52

Man sitter knappast sämre i en G63 än i en GLS https://i.imgur.com/evXvh1W.jpg

Dessutom lång fjädringsväg som effektivt döljer gupp och potthål i vägbanan, reglerbart däcktryck mm.
Så G63 är fortsatt kung i klassen ; )

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.