Nästa artikel
Mer utsläppsfusk misstänkt hos Volkswagen
Nyheter

Mer utsläppsfusk misstänkt hos Volkswagen

Publicerad 16 januari 2019 (uppdaterad 16 januari 2019)
Åklagare ska förbereda anklagelser mot Volkswagen-chefer för bedrägeri, då även 1.2-litersmotorn ska ha manipulerats.
Efter utsläppsskandalen 2015 försäkrade tillverkaren utredare att de inte hade installerat något på 1.2-litersmotorn, som vi även hittar hos Audi, Seat och Skoda, som skulle ändra motorn under ett utsläppstest. Men nu rapporterar Bild am Sonntag att åklagare förbereder ny anklagelser mot Volkswagen på grund av just denna motor. 

Tyska transportdepartementet kommenterar att de är medvetna om anklagelserna men att utredningen än inte är klar. En talesperson från Volkswagen säger att intern kvalitetskontroll har upptäckt oegentligheter som nu analyseras vidare. Volkswagen ska ha informerat myndigheterna om detta. 

Fusket denna gång sägs röra den nya mjukvaran som infördes för att åtgärda det övriga fusket. Tyska myndigheter övervägde initialt att tvinga Volkswagen att återkalla runt 30 000 bilar i landet, men kommer hålla förhör under veckan. 

Diskutera: Hur tror du att Volkswagen skulle hantera en till fuskskandal? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2019-01-16 12:00
hultarn

Here we go again... det tycks finnas rymligt samvete hos vissa tillverkare...

#2 • 2019-01-16 13:32
Kanske

Folkswagen borde tvingas att lösa in samtliga berörda bilar på samtliga marknader. Punkt.

#3 • 2019-01-16 14:03
Deeds

Historiska problem kan väl inte vägas in i nytester??
Skulle man då varna för rostproblem vid test av nya Mercedes? (eftersom de rostade som fan i början av 2000-talet)
Extremt konstigt resonemang.

#4 • 2019-01-16 15:34
LC4ever

Och så kommer dessa kommentarer om "Dsg, kamkedjor, lacksläpp", man blir så trött.
Särskilt när de kommer från folk som hyllar den totalt livsfarliga Toyotan med deras felande gaspedaler, hur vågar någon köra dessa???
Vilken annan tillverkare har samma kvalitetskontroll som VW, där man SJÄLVA internt kontrollerar allt och om det finns det minsta oklarheter så begär man extern utredning. Skulle inte förekomma hos någon annan, de skulle göra allt för att mörka dessa eventuella fel.

#5 • 2019-01-16 15:52
Styggavargen

Jag skulle kalla det "märkes fanatiker", det verkar finnas många av dem här. Tack och lov är jag opartisk och bryr mig sällan om själva märket, det är viktigare med modell och vad denna ger mig.

#6 • 2019-01-16 16:57
Peugo

Blir ingen VW Group bil för mej under min livstid! Tror inte heller mina barn vågar sej på VW bil-lotteriet (vilka alla fel får man med i paketet?). Har "räddat" en massa jobbkompisar från att betala skitlösningar från VW ur egen ficka. Sämsta tillverkare, ifall man ser på verklig kvalitet, i Europa (också enligt Warranty Week statistiker) under ca 15 års tid.

#7 • 2019-01-16 17:45
ALDRIG mer AUDI

Jag slutade handla bilar redan 2010 från VAG
då jag redan upptäckte VAG;s oseriösa handhavande
där av min logg

#8 • 2019-01-16 17:52
FXX

Vi är supernöjda med våran Golf Alltrack! Dsg-lådan är helt underbar med sitt direkta dragläge på växlarna. Fyrhjulsdriften för att man sugs iväg oavsätt väglag, omkörningar med snömodd går som ingenting. Makalöst praktisk och rolig bil som går väldigt snålt trots 184hk och +1600kg tung bil. Är faktist så nöjd att jag funderar på att köpa en till!
Vad som sker med denna bil när den rullat 10,000 mil då dom flesta problemen börjar analkas bryr jag mig föga om, då är den bytt för längesedan.

#9 • 2019-01-16 18:13
Grosser

Snackar vi 1.2 l diesel- eller bensinmotorer nu?

#a • 2019-01-16 20:39
Styggavargen

Kört 10000 mil snart med Octavia och DSG låda, inga problem alls såhär långt. Njutning att den växlar mjukt och bilen är fortfarande rask och pigg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.