Bild
Nästa artikel
Mer utsläppsfusk misstänkt hos Volkswagen

Mer utsläppsfusk misstänkt hos Volkswagen

Nyheter

Åklagare ska förbereda anklagelser mot Volkswagen-chefer för bedrägeri, då även 1.2-litersmotorn ska ha manipulerats.

Efter utsläppsskandalen 2015 försäkrade tillverkaren utredare att de inte hade installerat något på 1.2-litersmotorn, som vi även hittar hos Audi, Seat och Skoda, som skulle ändra motorn under ett utsläppstest. Men nu rapporterar Bild am Sonntag att åklagare förbereder ny anklagelser mot Volkswagen på grund av just denna motor. 

Tyska transportdepartementet kommenterar att de är medvetna om anklagelserna men att utredningen än inte är klar. En talesperson från Volkswagen säger att intern kvalitetskontroll har upptäckt oegentligheter som nu analyseras vidare. Volkswagen ska ha informerat myndigheterna om detta. 

Fusket denna gång sägs röra den nya mjukvaran som infördes för att åtgärda det övriga fusket. Tyska myndigheter övervägde initialt att tvinga Volkswagen att återkalla runt 30 000 bilar i landet, men kommer hålla förhör under veckan. 

Diskutera: Hur tror du att Volkswagen skulle hantera en till fuskskandal? 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-01-16 12:00

Here we go again... det tycks finnas rymligt samvete hos vissa tillverkare...

#2
2019-01-16 13:26

Haha.....vem kan ha förtroende för denna tillverkare? Vad fuskar man med framöver, elbilarna med billiga lösningar som drabbar kunden/plånboken i slutändan? Men vad gör allt detta, VW är ju vinnare i VIB tester, VIB borde ta en allvarlig funderare på hur man väljer vinnare i tester framöver, ev ha med i testerna hur märket/modellen klarat problem historiskt, bortom de särskilda långtesterna på 4000mil ;o), då är det upp till läsaren att avgöra om han kan ev leva med sådana problem/kostnader eller välja ett annat märke/modell som vinnare. Som det är nu bortser man från detta helt vad det verkar i nybilstester.

#3
2019-01-16 13:32

Folkswagen borde tvingas att lösa in samtliga berörda bilar på samtliga marknader. Punkt.

#4
2019-01-16 14:03

Historiska problem kan väl inte vägas in i nytester??
Skulle man då varna för rostproblem vid test av nya Mercedes? (eftersom de rostade som fan i början av 2000-talet)
Extremt konstigt resonemang.

#5
2019-01-16 15:45

Deeds: Med de korkade resonemang som förs här i trådarna ibland skulle vi inte ens kunna svälja en tysk öl eftersom Hitler tittar fram där i skumkronan!

#6
2019-01-16 14:37

Dsg, kamkedjor, lacksläpp etc etc, visst är det bättre att sopa allt under mattan än att nämna det vad märket/en/modellen drabbats av tidigare för den aktuelle tillverkaren. Men nämn de i tester så kan den som är intresserad av modellen välja om hen vill ta risken ändå när man har facit i hand vad man fuskat med tidigare konstruktionsmässigt. Konstigt resnomang? Nej, bra konsument information!

#7
2019-01-16 15:34

Och så kommer dessa kommentarer om "Dsg, kamkedjor, lacksläpp", man blir så trött.
Särskilt när de kommer från folk som hyllar den totalt livsfarliga Toyotan med deras felande gaspedaler, hur vågar någon köra dessa???
Vilken annan tillverkare har samma kvalitetskontroll som VW, där man SJÄLVA internt kontrollerar allt och om det finns det minsta oklarheter så begär man extern utredning. Skulle inte förekomma hos någon annan, de skulle göra allt för att mörka dessa eventuella fel.

#8
2019-01-16 15:52

Jag skulle kalla det "märkes fanatiker", det verkar finnas många av dem här. Tack och lov är jag opartisk och bryr mig sällan om själva märket, det är viktigare med modell och vad denna ger mig.

#9
2019-01-16 15:56

LC4ever.

Finns det någon knapp för "gilla" Dagens skratt?! Saknar den just nu ;o)

#10
2019-01-16 16:57

Blir ingen VW Group bil för mej under min livstid! Tror inte heller mina barn vågar sej på VW bil-lotteriet (vilka alla fel får man med i paketet?). Har "räddat" en massa jobbkompisar från att betala skitlösningar från VW ur egen ficka. Sämsta tillverkare, ifall man ser på verklig kvalitet, i Europa (också enligt Warranty Week statistiker) under ca 15 års tid.

#11
2019-01-16 17:45

Jag slutade handla bilar redan 2010 från VAG
då jag redan upptäckte VAG;s oseriösa handhavande
där av min logg

#12
2019-01-16 17:48

Peugo: Sakta i backarna nu! Peugeot, Renault och Citroën är en enda stor kulspruta i fel och brister. Volkswagen framstår som en Breitling i den jämförelsen.

#13
2019-01-16 17:52

Vi är supernöjda med våran Golf Alltrack! Dsg-lådan är helt underbar med sitt direkta dragläge på växlarna. Fyrhjulsdriften för att man sugs iväg oavsätt väglag, omkörningar med snömodd går som ingenting. Makalöst praktisk och rolig bil som går väldigt snålt trots 184hk och +1600kg tung bil. Är faktist så nöjd att jag funderar på att köpa en till!
Vad som sker med denna bil när den rullat 10,000 mil då dom flesta problemen börjar analkas bryr jag mig föga om, då är den bytt för längesedan.

#14
2019-01-16 18:13

Snackar vi 1.2 l diesel- eller bensinmotorer nu?

#15
2019-01-16 20:39

Kört 10000 mil snart med Octavia och DSG låda, inga problem alls såhär långt. Njutning att den växlar mjukt och bilen är fortfarande rask och pigg.

#16
2019-01-16 20:57

Intressanta kommentarer. Vissa tycker att gamla synder skall dras fram i ljuset och andra att de skall gömmas i snön.

Jag tycker att god konsumentupplysning är att både framhålla vad som är bra och dåligt. Även det som förbättrats i nyare modeller (vilket ibland inte är fallet). Är man historielös så är risken att historien upprepas.

Om man sedan tar era ovanstående kommentarer, om bilarna, och istället applicerar dem på dagens politiska situation blir det genast intressantare. Skall man inte komma ihåg decemberöverenskommelsen? Eller den nya januariöverenskommelsen? Skall behandlingen av V och SD glömmas bort? Att C och L bytte sida fast de sagt annat tidigare? Skall valet 2022 inte beröra det som skett 2014-2019 alls? Men det är klart att den som har syndat vill ju att det skall glömmas eller åtminstone förlåtas. Vare sig man är biltillverkare eller politiker.

Så för att upprepa mig så anser jag att man måste betänka både historian (bagaget som det så modern kallas) och de förbättringar eller förändringar som gjorts. Både på bilar, politik och allting annat med för den delen. Annars har man inte lärt sig något alls.

Den som pinkat i motvind inser att det inte var så smart och gör förhoppningsvis annorlunda nästa gång. Och gör man inte det så kan man igen glädja sig åt den sköna värmen på byxbenen...

#17
2019-01-16 22:39

Vem bryr sig.
Efter 25 år av alla märken köpte jag en 05 Octavia tdi med 15000 mil och på mätaren och rullade på 12-15t till och sedan likadant på några fler sedan dess och ca 30000 mil med gammbilar utan något mer än bromsbyten och dessutom snåla dieselmotorer så är jag hel nöjd.

Att köra beg bil är en lott oavsätt fabrikat.
Grannens avensis diesel som både är törstig med dryga nån dl mer än wv och dessutom på 14500 mil bytt både turbo, cat och slutligen hela motorn och en heltråkig bil.
Nja....,

Jag bryr mig noll om eventuellt fusk då myndigheterna totalt blundat för en testmetod i över 10 år som alla tidningar skrivit om under samma tid.
Dessutom skattebefrielse på totalt felaktiga grunder.

Det finns väl ingen jäkel som trodde att Renault familjedieseln skulle gå på 0,32 som det stog på reklam dörrarna eller brochyrerna.
Eller octavian eller fin BMW-n skulle gå på 0,42.

#18
2019-01-16 21:04

MSO, jag håller med dig i det du säger om att myndigheterna blundat. MP som var ansvariga i Sverige struntade helt i miljön när sanningen kom fram. De hade kunnat kräva samma åtgärder som politikerna i Tyskland krävde. Men inget av det skedde utan istället så lämpades ansvaret över på de som köpt de bilar som bara ett par år innan var bra men inte längre var det. Hade det varit lite ruter i MP-ansvariga hade de direkt krävt att de bilarna med konstaterat fusk skulle lösas in.

#19
2019-01-16 21:07

Neverending story...

#20
2019-01-16 21:18

Dyraste bilen jag ägt var en Volkswagen Passat -99. Kostnaden för felsök och reparationer var högre per mil än bränslekostnaden. Det var så mycket elfel där relän och annat gav upp. Lödningarna var tydligen undermåliga fick jag förklarat. Jag kontaktade VW upprepade gånger och begärde att de skulle stå för reparationerna i form av good will. Det ville de inte. Jag har sedan dess aldrig ägt en VW, haft flera innan som jag var nöjd med, och jag kommer aldrig köpa en. Köper hustrun en VW så kommer jag inte hjälpa henne om hon får problem eller behöver service. Hon vet om det så hon kommer inte köpa en VW. Åtminstone inte så länge vi är gifta.

Att sedan alla andra bilmärken har olika synder är helt klart. Mercedes som rostade bort är bland det värre jag tagit del av. Det har påverkat mig och jag har strukit den bilen från önskelistan. För även om Mercedes idag verkar bra så var deras hantering av sina kunder fruktansvärd. Och jag vill inte ha att göra med bolag som inte tar ansvar för sina produkter.
Som sagt alla biltillverkare har haft dåliga bilar, men den som försöker fixa till det hela skall ha beröm för det. Mercedes var tyvärr inte ett sådant företag. VW-koncernen är även de biltillverkare som inte tar ansvar.

#21
2019-01-16 21:32

Två kommentatorer här tycker att VW är ett bra val för att de håller i 10000 mil. Finns det något bilmärke som inte håller 10000 mil? Jag tycker att bilar ska förväntas hålla väldigt mycket längre för att jag ska överväga ett köp.

#22
2019-01-16 22:50

Värdens vackra.
Hur tänkte du nu.
Tur att du kan köpa vilken biljäkel du vill.
Jag berättade ett litet av min erfarenhet.
Bara några fler exempel.
Och jag har som längst med tre tdi motorer utan rört en skruv.
kört med en 2,5tdi 62000 mil.
En 1,6 tdi 37000 mil
En en 1,9tdi 33000 mil.
Innan dom avyttrades.

Det finns Nissan och Volvo ägare mfl mfl som lagt ut astronomiska summor för ingenting på dina fina skitbilar innan dom rullat 15000 mil.

#23
2019-01-18 12:05

"Historiska problem kan väl inte vägas in i nytester??"

Faktum är att på 90-talet så gjorde Teknikens Värld just det, "det här är bästa bilen i testet, den skulle egentligen ha vunnit, men pga tidigare problem så förlorar den förtroenderonden och därmed vinsten."

Så tydligen har det funnits de som inte funnit att detta är någon galen tanke.
Men det var ju inte det populäraste bilmärket man diskade och då ser ju saker och ting annorlunda ut.
Lika för lagen har ju alltid varit en myt.

#24
2019-01-16 23:48

Redan i oktober 2015 var det allmänt känt att VW 1.2-litersmotor, alltså dieselmotorn med koden EA111, var manipulerade med mjukvara för att kunna fuska i avgastester. Läser man ViB artikel ovan får man uppfattningen att VW redan år 2015 skulle förnekat fusk på denna motor, men så är alltså inte fallet.

Se https://www.honestjohn.co.uk/news/volkswagen-emissions-scandal/volkswage...

#25
2019-01-17 06:59

Jag har flera i min bekantskapskrets som kör olika diesel VW bilar och såvitt jag vet är de nöjda med sina bilar. Nästan alla kör dessutom automat, DSG låda. Jag skulle tveklöst kunna köpa en VW tex Golf eller Passat. Enda problemet med vissa VW modeller är dåligt rostskydd så en extra behandling ska man tveklöst kosta på sin VW bil.

#26
2019-01-17 07:13

Ja tänk om man la in alla Toyotas återkallelser som en bedömningsgrund i nybilstesterna.

Inte ens bilbranschen går alltså fri från generaliseringar och svepande (negativa) slutsatser baserat på märkets nationalitet.

Ganska anmärkningsvärt får man väl säga

MVH AL

#27
2019-01-17 08:20

Varför ska det alltid klankas på Toyota, som återkallat bilar med säkerhetsutrustning som inte höll rätt kvalitet. Det är väl ändå skillnad när någon medvetet fuskar. Alla biltillverkare försöker sänka produktionskostnaden men bara ett fåtal tillverkar bilar med hög kvalitet, dvs. åratals användande utan att bilen behöver in på andra verkstadsbesök än ren service.

#28
2019-01-17 10:56

Det är ingen som har klankat ned på Toyota. Det som däremot anförs är att motortidningarna skall bedöma en helt ny produkt från en producent baserat på vad som inträffat tidigare och med utgångspunkten om den har byggts i Asien eller inte - ofta då med andra modellserier och där sambanden är oklara. Det blir dock ganska svårt att göra en sådan bedömning, även om det kan antas spegla en viss trend (som absolut inte skall negligeras men den är mer osäker).

I grunden handlar heller inte detta om en producent utan om ren och skär inskränkthet (med rasistiska undertoner). Man sitter och dömer en hel bilkoncern baserat på vad dess huvudkontor är baserat. Det är i mina ögon inte det mest begåvade sättet att argumentera på (särskilt inte för att lyfta fram ett specifikt eget bilmärke som är placerat över hela världen och säljer i volymer om miljontals fordon).

Men var och en efter förmåga o;)

MVH AL

#29
2019-01-17 11:51

Som "Kanske" ovan är inne på så handlar det om att ta ansvar för sin produkt. Det finns hur mycket som helst som kan gå snett vid produktutveckling med alla krav och regler som ska uppfyllas till en viss budget, det är trots allt människor som designar bilarna. Det är i mitt tycke helt okej (bortsett från medvetet fusk) så länge företaget erkänner samt löser problemet till minsta möjliga besvär för kunden. Det är ju väldigt uppenbart att VAG inte är ett sådant företag utifrån bland annat kamkedjorna och dieselgate, de tar bara ansvar ifall de riskerar gigantiska böter och/eller försäljningsförbud. Bilarna säljer ju uppenbarligen ändå...

#30
2019-01-17 12:59

Stoor, vart fick du ifrån att VAG har rost problem? De brukar tillhöra de bästa på det området. Många VAG har fyra av fem, min egen Skoda har efter fem år ingen rost.

#31
2019-01-17 15:44

VW är nästan bäst i rosttest men ser man på resultatet i verkligheten så är det tyvärr andra bullar. Alla biltillverkare går nu skitvägen med väldigt tunn lack. Måste vara någon bestämmelse el.dyl., någon som vet (gissa inte)?

#32
2019-01-17 18:05

Nåja, jag gissar att det hycklas en hel del. Att när det gäller köp av bilar ska det finnas det principer utifrån företagets agerande historiskt men, vilket jag gissar, inte riktigt gäller andra produkter så som mat, kläder eller annat.

Jag har varit nöjd med de VAG-bilar jag har/haft och kan mycket väl tänka mig att nästa blir från VAG. Vad andra tycker skiter jag i. Att VAG tvålas till för sitt fuskande är väl bra för i slutändan lär dem se till att skärpa sig.

#33
2019-01-17 19:57

En nöjd bilägare fortsätter oftast med det fabrikat man kör om helhet och ekonomi är bra.
Ingen bryr sig väl om vad företagsledningen håller på med.

#34
2019-01-18 12:02

"Stoor, vart fick du ifrån att VAG har rost problem? De brukar tillhöra de bästa på det området. Många VAG har fyra av fem, min egen Skoda har efter fem år ingen rost."

Fem år är knappast dags för rost, men såg i dag en Octavia av modellen som kom 2005 som var mer eller mindre upprostad, framskärm, båda dörrar på ena sidan, trösklar och bakskärm grov gravrost i 10 x10 cm blaffor, hade bråttom så tog för en gångs skull ingen bild.

#35
2019-01-18 12:09

Hmm, i så fall har rost skyddande företag med sin broschyrer fel!? Jag har sett listor ifrån två olika företag och där låg Volvo, BMW , Mercedes, VAG i topp. PSA och japanska bilmärken sämst. Vissa modeller ifrån Renault hade bra skydd, andra sämre. Men de märken jag nämnde som bra ovan hade genomgående bra betyg (4-5 på en skala 1-5).

#36
2019-01-18 12:11

N-iklas, jag litar faktiskt mer på dem än dig. De jobbar dagligen med rost. Opel låg bra till, om det nu kan vara en tröst!? Men tyskarna vet vad de håller på med inom området rost.

#37
2019-01-18 12:16

http://www.bilsport.se/artikel/bilarna-som-rostar-mest-och-minst/

Kolla här vad jag hittade, stärker mitt påstående skulle jag vilja säga. Octavia generationen 2, hade nog inte jättebra rostskydd, min Octavia är generationen 3 och jag skulle nog vilja påstå att ni efter 5 år har rosten inte fått något fäste. Jag ser inte ens antydan..

#38
2019-01-18 13:42

?
Om man tittar på bilarna ute i trafiken så kan man se att vid 10 års ålder så dyker den första synliga rosten upp på enstaka exemplar - valfritt bilmärke, sedan ökar antal exemplar, och i vissa fall, mängden rost år för år, men det är skillnad på rost och rost, en liten rödfärgning 7 cm i en skarv är inte lika illa som en stor bubblig blaffa.

Hur snabbt går det när det väl börjat rosta?
Även sedan rosten kommit kan skillnaden i hur det rostar vara stor.
VAG bilar skiljer sig inte från 10 årsgränsen om man ser på de som syns ute i trafiken.

Hur Opel, om man nu ska ta det exemplet, och VAG, båda från 2002-2004 och framåt rostar, kan man ju se ute i trafiken, sedan kan man ju dra sina slutsatser om det märks någon skillnad...

Det är bättre än att spekulera utifrån andra grunder.

#39
2019-01-18 19:58

Vad det gäller rost har jag min fasta övertygelse klar.

Med dagens moderna stålplåt och även galv så är grundförutsättningarna goda.
Fabrikerna har moderna behandling och lackeringsprocesser men om något blir fel på en faktor i processen eller en underleverantör sv någon chem eller färg då har man en ökad rost risk på en batch bilar.
Därav kan man se på alla moderna bilar sista 15 åren att 99% kan vara rostfria men ett litet antal rostiga.
Av en händelse har jag haft 7-8 Skoda med 25 tusen+ på mätarna men inte en rost fläck medans jag sett mååånga passater kring 2010 som haft tyfus.
Likadant på andra fabrikat.
Inget otroligt eller konstigt.

#40
2019-01-18 21:28

N-iklas, det beror också en del på hur man sköter sin bil.Men rosten var större problem förr i tiden, jag minns min Colt, där fönstret ramlade ner i dörren pga rost.. bakrute torkaren ramlade av osv. Mercedes hade en dipp tidigt 2000-tal. Man kan inte leva i det förgångna, bara för att man såg rost då... betyder inte det att det är lika illa ställt idag?. Dessutom så skrotas bilar idag i allt snabbare takt, man hade bilen längre förr i tiden och lade mer tid och pengar på reparationer. Idag är "laga och fixa" dyrt, inget man gör i märkesverkstaden... och hur många orkar hålla på privat med sina gamla bilar? (bara fåtalet). Har du kvar din gamla Omega, eller är det bara en skröna? Jag har inte sett en Omega på över 15 år...

#41
2019-01-18 23:39

Det är ingen enorm svårighet, bara en mindre olägenhet att ha en modell som normalt har relativt hög rostrisk utan att den rostar om man lägger ner det arbeta och de åtgärder som krävs för att förhindra det.
Det fungerar även på en Alfa Romeo 1976.

Men olyckligtvis är majoriteten inte bara ointresserade av att göra det, de vet inte ens att det överhuvudtaget är tekniskt möjligt.

Man ser bilar med en liten rostbubbla på någon cm som är en barnlek att ta bort, år går efter år och den växer och växer och vips är hela partiet skrot - helt i onödan för att ägaren tror att rost är omöjligt att göra något åt.

Det är oftast bakgrunden till de flesta rostiga bilar.

Men då handlar det inte så mycket om det ursprungliga rostskyddet, HUR det rostar kan ha med rostskyddet att göra, om det går fort när det börjar eller om det går långsamt och trögt.

Två rostiga 2005 där den ena har en liten rand med små bubblor i en skarv och den andra 2-4 partier med 5x5 cm stora bubbliga blaffor visar att den ena motstår rosten sämre än den andra när det väl börjar.

Beroende på hur långt tillbaka man ska titta på rost så är ju det inte en åsiktsfråga utan en teknisk fråga, det är rosten som avgör det, börjar generellt bilar rosta efter 5 år ja då behöver man inte titta längre tillbaka, börjar de efter 10 år ja då får man titta 10 år tillbaka, börjar de efter 15 får man titta 15 år osv.

Så fungerar det, vill man prata om enbart nya bilar får man vänta tills dessa blivit gamla för att se om man hade rätt i sin tro eller gissning.

Det var på 60-70-80-talet som bilar kunde börja rosta på 5 år, det är knappast en tid som man ser i dag, fast det finns exempel på nya bilar som faktisk uppvisar rostbubblor på den tiden otroligt nog, men de är undantag.

Jo Omegan står utanför och förvåningen är stor över hur lite den åldras, bra kvalitet på materialen, fast det är det ju få som vet eftersom en stor del skrotats pga rost och de som är kvar är entusiastbilar i toppskick.

Jag är petig med detaljerna och denna och efterföljande Omega är de som är mest fulla av sådana intelligenta finurligheter och kluriga detaljer som jag vill ha i en bil samtidigt som man slipper en del dumma nymodiga utrustningar.

Jag kan ju kassera en bil för att jag inte gillar läslampornas utformning, armstöden i dörrarna är viktiga, hur de är utformade, i den här lutar de uppåt, framåt, inte horisontellt som vanligt är, mycket bekvämt.
Finns knappt någon bil som har det så numera.

Teknikens värld skrev ljust att Astra har de bekvämaste och bäst utformade armstöden i dörrarna i baksätet, och den största takhöjden fram och bak, man kan alltså sitta högre upp än i konkurrenterna, detaljer som jag faller pladask för, t.ex.

Prioriterar man sådana saker väljer man lätt avvikande bilval.

#42
2019-01-19 13:06

LC4ever
Du glömde nämna alla dödsolyckor som drabbade AUDI automat som skenade i väg utan förvarning!!!!!!!

#43
2019-01-19 13:16

Axa
VAG har inte lärt sig av sina bedrägeri handlingar
det kommer nytt, nytt, nytt, återigen nya bedrägerier.
Och det kommer mer upptäckta bedrägerier från
världs historiens största bedrägeri företag VAG
var så säker!!

#44
2019-01-19 22:20

Ja du AUDI...jag hissar intresseflaggan och kör vidare i min Seat...

#45
2019-01-20 17:51

Här far somliga fram som de värsta sluggers.
Det är som att somliga inte läser tidningens tester, utan enskilda, personliga upplevelser blir viktigare än all samlad statistik och noggranna granskningar gjorda av kunniga och erfarna experter.

Jag gör dock några reflektioner.
Kamkedjor har alltid hållit avsevärt bättre än remmar – tills VW lyckades sabba den sanningen.
Opel var en gång i tiden kända som riktiga rostburkar – tills millenniumskiftet passerades.
Mercedes hade en riktig rostperiod, men är nu i topp beträffande rostskydd.
Bilar höll definitivt inte längre förr. "Men då kunde man fixa bilen själv, med lite ståltråd och vanliga verktyg." Ja, man var så illa tvungen …

#46
2019-01-20 20:56

Roy
Wow! Är dina reflektionerna ett resultat av samlad statistik och noggranna granskningar?

Jag tror inte man ska underskatta personliga erfarenheter...

#47
2019-01-21 13:23

"än all samlad statistik och noggranna granskningar gjorda av kunniga och erfarna experter."

Helt bortsett från det aktuella sammanhanget, är detta resonemang något som är oerhört vanligt förekommande i samhället.

Aj Aj, det där är farliga saker att tro på, historien visar att blind och okritisk auktoritetstro, religioner, politiker, lärare, akademiker, historiker, författare, professorer, läkare, myndighetsrepresentanter m.m., är extremt destruktivt och kan få ofattbart hemska konsekvenser.

Ingenting ska någonsin accepteras endast baserat på att det kommer från en viss specifik källa.
Det ger denna källa en otrolig makt och ett otroligt inflytande som ofta missbrukas när källan inte lever upp till kvalitetskraven.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.