Bild
Nästa artikel
Seat Leon ST Cupra 2017.
Seat Leon Cupra 2017.

Mer krut i Cupra

Nyheter

Seat har klämt in fler hästar i busbilen Leon Cupra och kombin får fyrhjulsdrift.

Tio extra hästkrafter och vridmomentet har ökats från 350 till 380 Newtonmeter tillgängligt mellan 1800 till 1550 varv.

Nya Seat Leon Cupra har säljstart under våren 2017 och är med sin tvåliters bensinmotor som genererar 300 hästkrafter den kraftfullaste modellen från Seat. Dessutom kommer kombin Seat Leon ST Cupra att få fyrhjulsdrift med DSG-växellåda.
 
Diskutera: Vad tycker du om Seat Leon Cupra?
 

Kommentarer

#2
2016-12-09 07:14

Snygg är den i alla fall, mycket snyggare än våra VW Golf 7or :)

#3
2016-12-09 07:47

Det låter som en trevlig bil för den lilla familjen.

#4
2016-12-09 08:39

För kombin tekniskt sett samma bil som Golf R. Ska bli spännande att se hur priset kommer att skilja mellan dessa två konkurrenter.

#5
2016-12-09 09:23

Tja Mäkinen - storleken passar nog utmärkt för den vanliga svenska 2-barnsfamiljen. Kombibilar i denna storleksklass är rymligare än man kan tro numera. Ser trevlig ut och hoppas att hela bilen är välbyggd. När jag jämförde Leon med Golf för ett drygt år sen så var det en del smådetaljer om var mindre väl genomförda i Leon men det är väl priset man får betala för en lite billigare bil.

#6
2016-12-09 09:39

Jag hade en '98 Golf MkIII Variant (diesel...) för nåt tiotal år sen och funderade på att byta till en senare generation, men där hade de prioriterat annorlunda så hundburen fick inte plats på längden. Många kombivagnar verkar optimerade för att frakta folk utan tillhörigheter vilket jag tycker är konstigt. I barndomen åkte vi ofta på semester i bil och då blev det ganska mycket bagage som skulle in när alla skulle med i vår fyrabarnsfamilj.

#7
2016-12-09 13:02

Fräck å frän..

#8
2016-12-09 15:52

Hoppas det går att montera dragkrok på denna...probably not.

#9
2016-12-09 16:14

@JH
Det har inte gått att montera dragkrok på Cupran tidigare och det har inte funnits tredjepartare som vågat sig på att erbjuda det heller.
Tydligen har det något att göra med hur avgasröret sitter, om det är sant eller om det har att göra med VAG;s märkersstrategi vet jag inte.
Trist att ViB missat att rapportera att även Seat Leon fått sig en uppfräschning precis som Skoda Octavia, VW Golf och Audi A3. Lite nya roliga färger, ny infotainment, el-handbroms lysen i form av betydligt förbättrat LED ljus fram (välbehövligt) är några av många saker som förbättrats.
Ljudisoleringen ska tydligen vara bättre även om nuvarande modell faktiskt är bra isolerad.

#10
2016-12-09 17:13

Fantastiskt att vridet är så bra mellan 1800 och 1500 varv....... dagens journalister tar sej inte tid att korrekturläsa innan det går till
tryck.

#11
2016-12-09 18:02

Överlag är Seat lite snyggare och sportigare än VW, men skillnaden i kvalitet blir allt mindre - men den finns.

#12
2016-12-10 11:33

SEAT Rules!!!
Äntligen kommer den Seat jag länge väntat på. Prestanda kombi med 4 hjulsdrift! Jag har mer och mer riktat in mig på Golf R Kombi.... tills Nu!! :D

#13
2016-12-11 09:19

Seat ÄR snyggare än Golf faktiskt. Skulle kunna tänka mig en men inte utan en ordentlig provkörning först och jag skulle välja en mera ordinär motor med lägre utsläpp och mindre förbrukning.

#14
2016-12-11 20:39

Därför jag valde Leon framför Golf. Snyggare, billigare och "lika" kvalitet.
Av alla bilar i klassen hade jag lätt valt en Cupra.
För övrigt hade väl Cupran något slags rekord på Nordslingan tidigare.

#15
2017-08-19 06:33

Seat Leon ST Cupra med 300 hk (2017 års modell) och fyrhjulsdrift är både roligare och trevligare att köra än Volkswagen Golf R (2016 års modell).

Jag och två kompisar (en 40 år och en 75 år + jag själv 50 år) har sommaren 2017 passat på att provköra såväl Cupra som Golf R. Innan denna provkörning var jag övertygad om att Golf R som enligt listpriset trots allt är ca 80 000 kr dyrare än Cupran skulle ha det där lilla extra i form av både högre kvalitet i material och lägre bullernivå samt bjuda på mer körglädje än Cupran. Inget av det infriades av Golf R och vi upplevde alla att Cupran både var såväl mycket roligare att köra som att åka med i samt att Golf R i jämförelse med Cupran upplevdes som värsta resonanslådan ljudmässigt. Rent körmässigt så är Cupran mycket enklare att komma överens med till vardags då den i inställt comfortläge uppträder som precis vilken "normal" bil som helst medan Golf R hela tiden upplevdes som något mer aggressiv i motsvarande körläge. Prestandamässigt är bilarna väldigt snarlika och de flesta normala bilförare klarar sig med Cupran som trots allt accelererar 0-100 km/h på 4,9 sekunder.

Vi provkörde medvetet bägge bilarna på E4:n mellan Uppsala och Knivsta/Arlanda (en sträcka som direkt avslöjar en biltillverkares alla missar i en bils ljudisolering) och ingen tvekan om att bägge bilarna släpper in såväl vind- och däckljud men vår gemensamma upplevelse är att Golf R solklart är den mest bullriga av dessa två bilar. Till saken hör att Cupran dessutom hade ett s.k. panoramasoltak vilket Golfen saknade och trots det var det mest oväsen i Golfen. Den enda reella fördelen som idag finns med Golf R framför Cupran är att man till Golf R kan välja till några ytterligare säkerhetssystem (typ Blind spot och Rear traffic alert) som båda är två mycket bra system som jag har i min nuvarande bil men som idag inte förefaller kunna väljas till extra i Cupran.

Min slutsats är att den upplevda något högre inredningskvaliteten, litet större skärmen och de ytterligare två säkerhetssystemen absolut inte motiverar det betydligt högre priset (80 000 kr) som Golf R betingar framför Seat Leon ST Cupra. Seat Cupra är dessutom snyggare, såväl roligare som trevligare att köra, bullrar mindre gör den till en solklar vinnare framför Golf R i mina ögon. När alla trevliga tillval är gjorda landar Cupran på ca 435 000 kr medan Golf R smiter över 500 000 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.