Bild
Nästa artikel

Mer än hälften av företagsbilarna kör för fort

Nyheter

53 procent av yrkestrafiken lider av för tung gasfot, enligt ny undersökning.

Mer än hälften av företagsbilarna kör för fort
Försäkringsföretaget Folksam mätte i våras hur fort 3.446 företagsfordon körde på svenska vägar. Det visade sig att 53 procent av de undersökta fordonen bröt mot gällande hastighetsgränser.

Vidare höll runt tio procent av fortkörarna en hastighet på mer än tio kilometer i timmen över den lagliga. Flest fortkörningar skedde på 30-vägar, där tre av fyra företagsfordon körde för fort. De branscher som har mest bråttom är återvinning, paket- och bud, samt bygg och anläggning.

Folksam uppmanar nu företagsledare att sätta ner foten och se till att deras anställda följer gällande hastighetsregler.
– Ett stort ansvar för överträdelserna vilar på transportföretagen och inte enbart på den enskilda föraren. Företag behöver generellt se över sina styrdokument och uppföljningssystem, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
 
Diskutera: Tycker du att yrkestrafikanter kör för fort och är det någon speciell bransch som kör fortare än andra?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-09-04 10:21

dom flesta lastbilschaufför är totalt vansinniga och saknar helt empati för andra medtrafikanter.. obehagligt beteende

#2
2017-09-04 10:12

I min kommun är nog siffran snarare 75%.

Skulle jag ha anställda som åkte omkring med företagets namn på bilen så skulle jag vara extremt tydlig med att dom MÅSTE köra lugnt och försiktigt och hålla fartgränserna. Den dåliga bild som idioter i t. ex små hantverksbilar som framförs som om de är stulna ger givetvis en mycket negativ bild av firman i fråga. Lägg till bilar från kommuner också, där är det många också som kör helt utan respekt för övriga trafikanter. Ett stort ansvar vilar på arbetsgivarna.

#3
2017-09-04 10:21

adzam: Det var drastiskt. Vad baserar du det på för lastbilsförare? Jag delar inte riktigt samma erfarenheter uppenbarligen.

#4
2017-09-04 10:31

Nä, lastbilschaufförer kör generellt väldigt bra så det påståendet kan jag definitivt inte hålla med om. Givetvis finns några undantag men kunde övriga trafikanter köra lika bra som förare av tunga fordon vore trafiken mycket säkrare.

#5
2017-09-04 10:52

Vid körning tycker jag att lastbilsförare inte bär sig så illa åt men jag märker alltmer att lastbilförare mer eller mindre struntar i lämna företräde (vilket faktiskt också gäller många personbilsförare)
Lämna företräde har betydelsen att man skall inte störa trafikrytmen på den väg man kör ut på men det händer allt oftare att man får stå på bromsarna för att de som skall lämna företräde bara kör ut hur nära man än är dem nästan och detta är så med lastbilsförare med.

#6
2017-09-04 10:58

Jag har kontaktat några företag genom åren och påpekat att deras bilar körs illa och de gångerna har det främst varit att de inte hållit avstånd bakom min bil. En frukttransportör tvingade chauffören att ringa mig och be om ursäkt och hade det varit i skrift kanske jag hade trott att han begrep problemet, men tonfallet sa nåt helt annat.

Hustrun kontaktade en budfirma nyligen av samma orsak och efter ett par veckor återkom de och meddelade att nu hade så många klagat att föraren hade fått lämna sin arbetsplats.

#7
2017-09-04 11:12

Tyvärr har många förare av stora/tunga lastbilar en förkärlek att ligga alldeles för nära våra små personbilar vilket jag tycker är synnerligen obehagligt - alltså ungefär samma erfarenhet som Mäkinen har.

#8
2017-09-04 14:19

Nej, (svenska) lastbilförare kör i allmänhet med förnuft, men däremot är det ofta skåpbilar från hantverksfirmor och diverse bilar som passar i förmånkategorin som ligger i vänsterfilen. Ingen blinkers men mycket gas, kan man sammanfatta det. Att hantverkare ofta har bråttom till jobbet märks inte när de ska utföra jobbet...

#9
2017-09-04 14:36

Jag håller med Adzam! Jag undrar om de är så att säga helt nyktra, jag har jobbat mot chaffisar och en del är då genuina, personligen precis så som de för sig på vägen, ögonen de står ut och storkäften den mal, svetten rinner i floder....labila figurer.

#10
2017-09-04 14:46

Svenska lastbilschaufförer är väl idag lika vanliga som drontfåglar, de utländska chaufförer och ekipage som är absolut vanligast på våra vägar vet att de i stort sett kan skita i samtliga lagar och bestämmelser.

#11
2017-09-04 15:54

Det är ju förvånande att bilar med företagslogos körs lagvidrigt. Gäller inte bara hastigheten utan även det här att stanna vid stoppskyltar, det verkar ha blivit omodernt. Attityden verkar vara gäller andra men inte mig. På en del företagsbilar talar man om att företaget är kvalitetscertifierat. Struntar man då i de trafiklagar som finns kan man undra om företaget tar certifieringskraven på så stort allvar.

#12
2017-09-05 07:36

Det är inte underligt om budbilar kör för fort. Jag utgår ifrån att buden får betalt per jobb precis som här i Australien. Det innebär att ju fler jobb de kan riva av varje dag ju högre inkomst. Jag är inte bilbud själv men jag är i transportbranschen och jag vet att här i Australien måste de riva av absolut minimum 20 jobb per dag för att få en dräglig inkomst det går att leva av.

#13
2017-09-05 12:30

Skratta eller gråta? Det största problemet är bilisterna som enbart har detta körkort och varken kan förstå lastbilsförare eller motorcyklister. Man lär sig mycket när man smockar på med fler körkort och får då också större förståelse för alla typer av fordonsslag. Dem allra flesta tungfordon kör väldigt bra och håller även avståndet, speciellt i kö, men då kommer bilister och trycker sig in precis framför. Jag säger bara såhär, dem som klagar har för låg kunskap om att köra olika typer av fordon.

#14
2017-09-05 21:34

Detta är ett direkt resultat av sänkta hastighetsgränser, helt utan anledning. Respekt för hastigheterna minskar, iom att de sänks på bra vägar och höjs på dåliga. 110 på vissa 2+1 vägar, men 100 på andra, helt utan någon som helst grund.

Folksam borde sätta ned foten och kräva återgång till rimliga hastighetsgränser och bortplockning av de nya 40, 60, 80, 190 och 120 skyltarna.

#15
2017-09-06 07:15

Tunga lastbilar, speciellt utländska kan köra sällsynt dåligt och för fort. Man kan bli
mörkrädd för mindre när man har oturen att träffa på dem i trafiken.

#16
2017-09-06 07:10

Några som kör för fort, är privata övningskörnings bilar. Sett många exempel på det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.