Bild
Nästa artikel
Nyheter

Mazdas korkade historia

Publicerad 10 april 2020 (uppdaterad 10 april 2020)
I Mazdas första elbil, MX-30, är vissa delar av interiören inklädda i kork. Det är ingen slump. När Mazda började sin verksamhet för 100 år sedan var det inom träindustrin, bilarna kom senare.
1920 bildades Toyo Cork Kogyo i Hiroshima. Skogen som växte kring hamnstaden var rik på korkträd, något som företaget drog nytta av för att förse varvsindustrin i tillverkningen av träskepp. 1927 försvann ordet kork från företagsnamnet och i samma veva började verksamheten så smått att styras om till produktion av maskinverktyg.

Under ledning av Jujiro Matsuda gjordes år 1931 namnbytet till Mazda. Namnet Mazda kommer från Ahura Mazda och betyder "den vise herren". Han dyrkades i forniransk religion i tidig västasiatisk civilisation. Samma år som namnbytet lanserades trehjuliga transportfordonet Mazda-go. Det var det första fordonet som byggdes i företaget och blev en stor framgång. 
 
Framtiden såg ljus ut för Mazda och planer började ta form kring att bygga personbilar. Men så 1945 drabbades Hiroshima av en fruktansvärd katastrof när en atombomb släpptes av amerikanska styrkor över staden. Mazda reste sig dock ur spillrorna och fyra månader efter attacken var man redo att starta produktionen av trehjuliga fordon på nytt. 1960 kom så första personbilen, Mazda R360.  
I år firar alltså Mazda sitt 100-årsjubileum och lagom till det går det att köpa deras första elbil, MX-30, där både mittkonsol och området kring dörrhandtagen på insidan av bilen är klädda i kork. Cirkeln sluts alltså för företaget som började inom korkindustrin. Men det är inte längre Mazda själva som utvinner korkmaterialet. Efter andra världskriget avyttrades den delen av företaget till Uchiyama Manufacturing och det är de som numera förser Mazdabilarna med korkträ till interiören.  

Till Europa kommer MX-30 i september 2020. Den har en räckvidd på 20 mil och efter miljöbonus på 60.000 kronor landar prislappen på drygt 290.000 kronor. Nästa år släpps en version med wankelmotor som får agera generator och ladda batteriet för längre räckvidd. Vi Bilägare fick en första provtur i en prototyp av bilen och du kan läsa mer om det här

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.